همشهری آنلاین: رئیس سازمان بازرسی کل کشور از همکاری رسانه‌ها به عنوان رکن مکمل و بستر تعمیم نظارت در کشور یاد کرد و گفت:

 رسانه‌ها در عصر حاضر یکی از تأثیرگذارترین و موثرترین ابزار در حوزه نظارت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بازرسی کل کشور،حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در نشست مشترک با مدیران و مسئولان خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها که صبح امروز در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد به کارکرد افکار عمومی در حوزه نظارت اشاره کرد و اظهار داشت: هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند خود را بی‌نیاز از نقش نظارتی افکار عمومی بداند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: رسانه‌ها که هدایت افکار عمومی را بر عهده دارند در سه بخش نظارت عمومی، نظارت سیستمی و نظارت نمونه‌ای و موردی می‌توانند در حوزه نظارت سهم داشته باشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی به جایگاه نظارت در فرهنگ دینی اشاره کرد و گفت: فرهنگ دینی ما، اصلاح کلی جامعه از حاکمان تا عوامل تأثیرگذار در جامعه را در مقوله نظارت می‌بیند. وی با شرحی بر فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر و نقش آن در جامعه خاطر نشان کرد: عنصر سالم‌سازی و حرکت براساس برنامه و اصول باید در یک قالب و فرم نظارتی مشخص قرار گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه توجه به نظارت برای نظام‌های هدفدار و با برنامه، گریز‌ناپذیر است گفت: جوامع مدرن امروزی به این مقوله بهتر از ما توجه و عمل کرده‌اند و با سیستم سازی دقیق و کاملاً کنترل شده نظارت را با کمترین عوارض و تنش، توسعه و تعمیم داده‌اند. وی ادامه داد: اگر قرار است حرکتی هدفدار و با برنامه در جامعه شکل گیرد و در مقام اجرا و عمل نیز خوب تعقیب شده و محصول مورد نظر را بدهد باید بر مبنای نظارت مستمر و پیوسته انجام شود. وی تصریح کرد: متأسفانه یکی از کاستی‌های جدی که باعث عقیم ماندن نظام برنامه‌ای در کشور و عدم تحقق اهداف و محصول مورد نظر می‌شود بی‌توجهی یا کم‌توجهی به مقوله نظارت است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه نظارت گریزی، متأسفانه یک فرهنگ عام و جاری است گفت: ضعف عملکرد دستگاه‌های نظارتی درون‌دستگاهی و برون‌دستگاهی یکی از عواملی است که منجر به عقیم ماندن اهداف و محصول واقعی برنامه‌ها می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین برخی از نکات مهم قانون اصلاح قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور که چندی پیش در مجلس و شورای نگهبان به تصویب و تأیید رسید پرداخت و گفت: مجلس شورای اسلامی این قانون اصلاحی را برای ریاست جمهوری جهت ابلاغ به دستگاه‌ها ارسال کرد. وی افزود در این اصلاحیه، نظارت و بازرسی در قبل، حین و بعد از عمل در فعالیت‌ها اعمال می‌شود و این به سازمان بازرسی ظرفیت قابل توجه می‌بخشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: وظیفه و تکلیف هماهنگ‌سازی دستگاه‌های نظارتی در کشور به این سازمان داده شد. همچنین استفاده از ظرفیت‌های نظارت‌های عمومی، نخبگان، متخصصین و تشکل‌های علمی و پژوهشی از جمله مواردی است که در اصلاحیه قانون جدید سازمان بازرسی کل کشور توجه شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی، سازمان بازرسی کل کشور را به عنوان نهاد مسئول برای نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین معرفی کرد و گفت: در کشور و در قانون اساسی به طور مشخص به سه دستگاه نظارتی دیوان محاسبات، دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور اشاره شده است که به امر نظارت می‌پردازند.

وی سپس به برخی از وظایف دیوان محاسبات و دیوان عدالت اشاره کرد و گفت: سازمان بازرسی در مقایسه با این دو دستگاه از یک ویژگی برخوردار و از یک مزیت محروم است. مزیتش این است که دارای مأموریت عام است و بر همه فعالیت‌های اداری کشور با عنوانی که در قانون اساسی آمده نظارت می‌کند و تفاوتش با دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری در این است که مانند این دو حوزه نظارتی دارای محکمه و دادگاه نیست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور کم‌توجهی به نظارت را نوعی آسیب برشمرد و گفت: نظارت بر فعالیت‌ها و مراقبت بر حسن جریان امور و اینکه آیا فعالیت‌ دستگاه‌های اداری کشور خوب انجام می‌شود یا خیر؟ و اگر خوب انجام نمی‌شود باید پیشنهاد و راهکارهای متناسب با فعالیت دستگاه را جهت اجرا ارائه داد از جمله مواردی است که باید به آن بیشتر توجه شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خروجی و محصول نهایی کارها را مهم برشمرد و گفت: در معرفی عملکردها نباید فقط به نکات منفی پرداخت بلکه باید عملکردهای مثبت را نیز به مردم معرفی کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی در ابتدای سخنان خود هدف از این نشست را هم‌اندیشی در مباحث نظارتی در کشور، کارکردهای حوزه نظارت، شناسایی قوت‌ها و ضعف‌ها و تعامل با رسانه‌ها به عنوان رکن تعیین کننده نظارت در کشور عنوان کرد.

در پایان این جلسه هر یک از مدیران و مسئولان خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها نظرات، دیدگاه‌ها، پیشنهادها و انتقادات خود را در حوزه نظارت، و مسایل مختلف جامعه بیان کردند.