وزیر بهداشت گفت: شب گذشته در یکی از استان‌های جنوبی کشور برای اولین بار ۳ مورد مبتلا به ویروس کرونای جهش‌یافته آفریقای جنوبی را شناسایی کردیم.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت امروز در نشست خبری خود گفت: طی رصد لحظه‌ای، ورود ویروس های جهش یافته به کشور را رصد کردیم و صدای پای ویروس آفریقایی و برزیلی و هندی را پشت مرزها داشتیم که از مرزهای شرقی ورودش ما را تهدید می‌کند.

نمکی گفت: علم به حضور و شیوع ویروس آفریقایی و برزیلی داشتم و مکاتباتی کردیم تا کشورهای همسایه وارد کشور نشوند و دیشب در یکی از استان های جنوبی برای اولین بار سه مورد ویروس آفریقای جنوبی را در مجموعه ای را ملاحظه کردیم.

او اضافه کرد: ویروس هندی هم صدای پایش را می شنویم و همه تبعه هندی و پاکستانی را بررسی کردیم. دیروز در یکی از موارد هندی های مبتلا به کرونا را ارزیابی می کنیم و امیدواریم ویروس جهش یافته نباشد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در موج چهارم کرونا با شرایط خاصی مثل ویروس جهش‌یافته انگلیسی مواجه شدیم. الان هم مرگ های ناشی از بستری ها رو به افزایش است و چند روز آینده روزهای سخت تری از نظر آمار مرگ و میر خواهیم داشت.

او افزود: با تدبیر مراکز سرپایی ۱۶ ساعته و بستری موقت را افزایش دادیم و بار بیمارستان ها کم شد و مراقبت بیمارستانی زیاد شد و روزهای آینده با ورودی بیشتری با گذشت موج سهمگین امیدواریم میزان مرگ ومیرها که با تاخیر نسبت به بستری کم می شود را شاهد هستیم.

نمکی تصریح کرد: خبری خوش ازواکسیناسیون گروه ۸۰ سال به بالا داشتیم که از امروز آغاز شد و امیدواریم طبق برنامه زمان بندی شده تا خرداد ماه گروه های هدف و پرریسک را تمام کنیم.

وزیر بهداشت گفت: تولید واکسن داخلی به خوبی پیش می رود. فاز سه واکسن برکت و پاستور آغاز شد و در آینده نزدیک مجموعه واکسن داخلی را خواهیم داشت.

او در پایان گفت: باید فاصله ها و پروتکل ها را بیشتر کنیم و نباید بگذاریم با نفس ها خسته به دام موج جدیدی بیفتند.