مهدی ربوشه: لغو بازی‌های تدارکاتی اگرچه روند آماده‌سازی تیم‌ملی را تا حدودی به مخاطره انداخته است اما با این حال علی دایی امیدوارانه درباره بازی‌های آینده تیم‌ملی در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی سخن می‌گوید.

 سرمربی تیم‌ملی در گفت‌وگو با همشهری درباره موضوعاتی چون علل لغو بازی‌های تدارکاتی، مصدومیت محسن خلیلی و نوع ارتباط خود با باشگاه سایپا صحبت کرد.

  • درباره اردوی تدارکاتی تیم‌ملی در اسپانیا قضاوت‌های مختلفی مطرح شد. شما درخصوص نقطه‌ضعف‌ها و نقاط قوت این اردو چه نظری دارید؟

هیچ‌وقت نگفته و نمی‌گویم انجام نشدن بازی‌های تدارکاتی به سود تیم‌ملی تمام شد. به هرحال تأثیرگذار بود، اما از نظر من اردوی خوبی بود. بازیکنان با انگیزه تمرین کردند و من را به آینده امیدوار کردند.

  • چند بازی تدارکاتی که می‌توانست به شما کمک کند تا نفرات تیم‌ملی را بیشتر بشناسید، لغو شد. چرا؟

ببینید، به عقیده من لغو بازی‌ها در اردوی اسپانیا دلیل سیاسی نداشت. اسپانیا قهرمان اروپا شده بود و  به دلیل مناسب نبودن تاریخ بازی‌های تدارکاتی آن بازی‌ها لغو شد. اما با همه اینها من در اردوی اسپانیا به اهدافی که مدنظر داشتم، رسیدم.

  • درباره مسابقات غرب آسیا چه نظری دارید؟

فکر می‌کنم فرصت خوبی است تا تیم‌ملی شرایط بهتری پیدا کند. قصد دارم در مسابقات غرب آسیا بیشتر به بازیکنان جوان میدان بدهم.

  • آیا قبل از بازی با عربستان در دور بعدی رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی، تغییرات عمده‌ای در تیم‌ملی و بازیکنان صورت خواهد گرفت؟

اگر صبر کنید متوجه می‌شوید اما همان حرف همیشگی‌ام را تکرار می‌کنم که اولویت‌ با بهترین‌های فوتبال است.

  • آقای دایی، گفته می‌شود یکی از دلایلی که برخی بازی‌های تدارکاتی لغوشده نحوه عقد قرارداد توسط فدراسیون فوتبال است.

در این باره هیچ صحبتی ندارم. نحوه عقد قراردادها به من ارتباطی ندارد. به همین دلیل این سئوال را باید از فدراسیون فوتبال بپرسید.

  • مصدومیت محسن خلیلی که یکی از مهاجمان تیم‌ملی هم محسوب می‌شود، علی دایی را دچار نگرانی نکرده است؟

 محسن خلیلی یکی از مهاجمان باکیفیت فوتبال ماست. او اراده‌ای قوی دارد و من مطمئن هستم که با انگیزه‌ای بیشتر به فوتبال برمی‌گردد. ضمن اینکه در تیم‌ملی همه بازیکنان باانگیزه و زحمتکش نشان داده‌اند و از این بابت نگرانی ندارم. با همه این حرف‌ها به محسن خلیلی بابت دریافت توپ طلا تبریک می‌گویم.

  • آقای دایی، در نشست شما با کمیته تیم‌های ملی چه گذشت؟

خب، ما درباره مسائل مختلفی صحبت کردیم. کمیته تیم‌های ملی سخنگو دارد و بهتر است در این باره او توضیح بدهد.

  • آیا در این جلسه شما با دیدار تدارکاتی ایران برابر ازبکستان مخالفت کرده‌اید؟

من با دیدار تدارکاتی مقابل ازبکستان ابداً مخالفتی نکرده‌ام فقط درباره تاریخ آن با کمیته تیم‌های ملی صحبت کردم. در برنامه من دیداری در تاریخ سی‌ام مردادماه قرار نگرفته بود. به همین دلیل از کمیته تیم‌های ملی خواهش کردم 9 روز قبل از بازی تیم‌ملی برابر عربستان مقدمات برگزاری یک بازی تدارکاتی را فراهم کند.

  • چرا با تاریخ این بازی موافق نیستید؟

 25 مردادماه بازی‌های غرب آسیا تمام می‌شود. تیم‌ملی نباید با خستگی بازی تدارکاتی انجام دهد. ضمن اینکه خود بازی‌های غرب آسیا چند محک جدی برای ما محسوب می‌شود.

  • آقای دایی، مایلید درباره سایپا صحبت کنیم؟

سایپا نمایش خوبی داشت. برای همه‌شان آرزوی موفقیت می‌کنم.

  • آیا لیت‌بارسکی در سایپا موفق خواهد شد؟

برای پاسخ دادن به این سئوال خیلی زود است. به نظر من باید به لیت‌بارسکی فرصت داد. او به تازگی هدایت فنی سایپا را برعهده گرفته و نباید عجولانه و با تکیه بر نتیجه یک بازی درباره او قضاوت کرد.

  • آیا در مسائل فنی لیت‌بارسکی را راهنمایی خواهید کرد؟

این هم از آن شایعاتی است که اخیراً بعضی‌ها به آن دامن می‌زنند. ابداً این طور نیست. من به هیچ‌وجه درباره مسائل فنی سایپا دخالت ندارم. مسائل فنی سایپا به لیت‌بارسکی مربوط می‌شود.

اما از قرار معلوم خود لیت‌بارسکی علاقه‌مند است از نظرات شما برای شناخت بیشتر تیمش استفاده کند؟

من از اعتقاد و روحیه خودم حرف می‌زنم. کاری به این مسائل ندارم. در یک کلام بگویم که مسئله هدایت فنی سایپا برای علی دایی تمام شده و دیگر به این موضوع حتی فکر هم نمی‌کنم.

  • آیا لیت‌‌بارسکی تاکنون با شما مشورتی داشته است؟

تا الان هیچگونه مشورتی در کار نبوده و در آینده نیز نخواهد بود.

  • اما شما عضو هیأت‌مدیره سایپا هستید.

بله، درست به همین علت می‌گویم که در مسائل مربوط به تیم دخالت نمی‌کنم. حتی در جلسه هیأت‌مدیره سایپا هم شرکت نکرده‌ام. البته چون هنوز جلسه‌ای تشکیل نشده است، اما متأسفم که عده‌ای دوباره حرف‌های بی‌اساس خودشان را شروع کرده‌اند. من درباره مسائل کلی سایپا صحبت خواهم کرد و با این باشگاه همکاری دارم. من حتی طی این مدت یک بار هم بر سر تمرینات سایپا حاضر نشده‌ام. به عنوان مربی دوست ندارم کسی در مسائل فنی تیمم دخالت کند. بنابراین خودم هم در کار هیچ مربی دیگری دخالت نخواهم کرد.

  • مدعیان قهرمانی در لیگ امسال از نظر شما چه تیم‌هایی هستند؟

من به مسائل فنی تیم‌ملی فکر می‌کنم. در این باره معمولاً هیچکس تا چند هفته ابتدایی لیگ صحبتی نمی‌کند.