به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایسنا، اواخر تیر سال ۱۴۰۰ سازمان محیط زیست از خبرنگاران این حوزه برای پوشش خبری و بازدید از اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه دعوت کرد و درپی آن حدود ۲۰ خبرنگار به میزبانی این سازمان در تاریخ دوم تیر راهی استان آذربایجان غربی شدند.
ساعاتی از شروع این ماموریت نگذشته بود که اتوبوس غیراستانداری که سازمان محیط زیست به دلیل رایگان بودن از کارخانه سیمان در اختیار گرفته بود، دچار حادثه شده و به دلیل آنچه که پلیس نقص در سیستم ترمز اعلام کرد از مسیر خارج و واژگون شد. دراین حادثه مهشاد کریمی خبرنگار ۲۵ ساله ایسنا و ریحانه یاسینی خبرنگار ۲۷ ساله ایرنا جان خود را از دست دادند.
ساعتی از این حادثه نگذشته بود و در حالی که جامعه خبری در شوک از دست دادن دو خبرنگار جوان بود، خبر آمد که اتوبوس حامل سربازمعلمها که از استان سیستان و بلوچستان راهی شیراز بودند، روبروی پمپ بنزین دهشیر استان یزد دچار نقص فنی ترمز شده و با یک تریلی در لاین مقابل برخورد کرده است. در این حادثه دستکم پنج سرباز جان خود را از دست دادند.
مرگ ۹۹ نفر در حوادث مرتبط با اتوبوس در سال ۹۹
وقوع دو حادثه اتوبوس در عرض کمتر از ۲۴ ساعت با دستکم ۷ قربانی در محل حادثه این نگرانی را ایجاد کرده که تصادفات مرتبط با اتوبوسها در حال افزایش است. موضوعی که البته یک مقام مسئول در پیگیریهای خبرنگاران آن را تایید نکرد و معتقد است که چون خبرنگاران همکاران خود را از دست دادهاند، نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری دارند در حالی که آمارهای رسمی روایت دیگری دارند.
اما برابر آمارهای پزشکی قانونی، در سال ۹۹ مجموعا ۹۴ نفر در تصادفات و حوادث مرتبط با اتوبوس جان خود را از دست دادهاند که بیشتر آن با ۱۶ مورد فوتی مربوط به اسفند ۹۹ و کمترین آن با ۳ مورد فوتی مربوط به فروردین آن سال است.
ماههای اردیبهشت نیز ۱۴ مورد، خرداد و تیر هر کدام ۴ مورد، مرداد ۶ مورد، شهریور ۱۲ مورد، مهر ۵ مورد، آبان و آذر هرکدام ۹ مورد، دی ۵ مورد و بهمن نیز ۷ مورد از مجموع فوتیهای این حوادث را به خود اختصاص دادهاند.
قربانیان اتوبوس در یک روز از تیر ۱۴۰۰ بیشتر از قربانیان اتوبوس در ۳۱ روز از تیر ۹۹
با مقایسه مجموعا ۴ مورد فوتی طی ۳۱ روز از تیر سال ۱۳۹۹ و ۷ مورد فوتی تنها در عرض ۲۴ ساعت از هفته اول تیر سال ۱۴۰۰ ناگفته پیداست که قربانیان حوادث اتوبوس افزایش یافته است و معلوم نیست که تا پایان تیر و بررسی آمار نهایی پزشکی قانونی از جانباختگان حوادث مرتبط با اتوبوس، چند نفر دیگر به این آمار اضافه خواهند شد.
سهم استانها از قربانیان حوادث مرتبط با اتوبوس در سال ۱۳۹۹ نیز نشان میدهد بیشترین تعداد با ۱۶ مورد فوتی مربوط به تصادفات رخ داده در استان اصفهان است و پس از آن خراسان جنوبی و استان البرز با ۱۳ و ۱۱ مورد فوتی در رتبه بعدی قرار دارند.
آذربایجان شرقی با ۸ مورد، تهران با ۴ مورد، چهارمحال و بختیاری با ۲ مورد، خراسان رضوی با ۲ مورد، خراسان شمالی و زنجان هرکدام با یک مورد، سمنان با ۳ مورد، فارس با ۴ مورد، قزوین با یک مورد، قم با ۲ مورد، کردستان و کرمانشاه هر کدام با یک مورد، کرمان با ۶ مورد، گیلان با یک مورد، لرستان با ۵ مورد، مازندران و مرکزی هرکدام با ۲ مورد، هرمزگان با ۷ مورد و یزد نیز با یک مورد سهمهای دیگری از قربانیان ناشی از تصادفات رخ داده در این استانها را به خود اختصاص دادهاند.
در سال ۹۹ در استانهای آذربایجانغربی، اردبیل، ایلام، بوشهر،خوزستان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و همدان هیچ حادثه مرگبار مرتبط با اتوبوسها رخ نداده است.
روند سینوسی قربانیان تصادفات اتوبوسی در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰
بررسی آمارهای رسمی پزشکی قانونی در فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۰ نیز نشان میدهد به ترتیب ۸ و ۶ نفر در فروردین و اردیبهشت امسال در تصادفات مرتبط با اتوبوس جان خود را از دست دادهاند. آماری که در مقایسه با فروردین سال ۹۹ افزایش و در مقایسه با اردیبهشت سال ۹۹ روندی کاهشی داشته است و نشاندهنده وضعیت بدون ثبات و سینوسی در آمار جانباختگان تصادفات مرتبط با اتوبوسهاست.
همچنین در دوماهه ابتدایی امسال استان اصفهان همچنان با ۴ مورد فوتی در رتبه نخست قرار دارد و پس از آن استانهای تهران، هرمزگان و سیستان و بلوچستان هرکدام با ۲ مورد، و کرمان، قم، فارس و چهارمحال و بختیاری نیز هر کدام با یک مورد در رتبههای بعدی قرار دارند.
باید دید روند کاهشی در تصادفات در دوره کرونا که پلیس راهور و دیگر دستگاههای مرتبط در حوزه حمل و نقل آن را به عملکردشان در سال ۹۹ نسبت میدادند با کاهش فراگیری کرونا در کشور ادامه خواهد داشت یا روند افزایشی تصادفات در سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.