به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایسنا، میترا تیموری سرپرست مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در تشریح روند ثبتنام دانشآموزان اتباع برای سال تحصیلی پیش رو اظهار کرد: ثبتنام دانشآموزان اتباع خارجی مطابق شیوهنامه مصوب کمیسیون ساماندهی دانشآموزان اتباع خارجی وزارت کشور صورت میگیرد.
وی افزود: طبق این شیوهنامه، ثبتنام در مدارس کشور به دو دسته تقسیم میشود؛ نخست دانشآموزان اتباع دارای مدارک معتبر مانند گذرنامه، روادید معتبر، گذرنامه خانوار که اخیرا روادید آنها تمدید شده، دفترچه پناهندگی، دفترچه اقامت، دارندگان کارتهای آمایش ۱۵یا ۱۶، دارندگان کارتهای هویت ۱۴ یا ۱۵، دارندگان برگه تردد دارای اعتبار و همچنین دارندگان دفترچه اقامت ویژه و دسته دوم دانشآموزان اتباع خارجی فاقد مدرک که با توجه به فرمان مقام معظم رهبری برای ثبت نام آنها از سال ۹۴ دستورات لازم را ابلاغ فرمودند و هر سال ثبتنام همه آنها صورت گرفته است و ادامه دارد.
سرپرست مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه ثبتنام و ساماندهی کتابهای درسی تمامی دانشآموزان اعم از دانشآموزان ایرانی و دانشآموزان اتباع خارجی نیز بر عهده سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزشوپرورش است، گفت: ثبتنام کتابهای درسی از طریق سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی در حال انجام است که با رایزنیهای صورتگرفته از سوی مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور در حال تعریف کد ویژه برای دانشآموزان اتباع خارجی در این سامانه هستیم تا مدارسی که دارای مجوز هستند بتوانند کتابهای درسی مورد نیاز دانشآموزان اتباع خارجی خود را تأمین کنند.
تیموری ادامه داد: در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار نفر دانشآموز اتباع خارجی در مدارس ایران مشغول به تحصیل هستند که با توجه به تحولات منطقهای و ناآرامیهایی که اخیراً در برخی کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران رخ داده و همچنین با توجه به سیاست کلی نظام در جهت حمایت از دانشآموزان اتباع خارجی، روند ثبتنام این دانشآموزان روند افزایشی دارد.
افزایش ۳۲ درصدی ثبتنام دانشآموزان خارجیِ فاقد مدرک
همچنین به گزارش ایسنا، مهدی محمودی مدیر کل و دبیر کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی وزارت کشور افزود: در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی فاقد مدارک اقامتی ۳۲ درصد افزایش داشته است که این آمار نسبت به سال گذشته رشد ۲۶ درصدی داشته است، بطوریکه در سالهای اخیر امکان تحصیل برای دوره پیش دبستانی نیز فراهم شده است.
محمودی تاکید کرد: شیوه نامه تحصیلی دانش آموزان اتباع خارجی هر ساله با همفکری دستگاههای ذیربط و با سازو کار نظارتی تهیه می شود که زمینه ورود اتباع غیر مجازی که از برگه های حمایت تحصیلی سوءاستفاده میکنند، بسته شود تا این سرمایه فرهنگی که عدالت آموزشی برای پناهندگان و مهاجرین است تبدیل به معضلی نشود.