نفیسه مجیدی‌زاده: گاهی ما نوجوانان ایده‌های خوبی در سرمان داریم که می‌توانند روی کاغذ بیایند و حتی تبدیل به فیلم یا پویانمایی (انیمیشن) شوند.

پنجمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان کشور، می‌تواند فرصتی مناسب برای ایده‌های ما باشد. این المپیاد هم‌زمان با سی‌وچهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در مهر ۱۴۰۰، در دو بخش «ایده» و «فیلم»، توسط بنیاد سینمایی فارابی برگزار می‌شود و همه‌ی نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ساله (متولدین مهر ۱۳۸۳ تا مهر ۱۳۸۸) می‌توانند در ‏پنجمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان شرکت کنند.
«سهیلا عسکری»، مدیر اجرایی پنجمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان کشور در گفت‌وگو با هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «برای ما نگاه نوجوانان مهم است؛ این‌که چه نکته‌ای را می‌بینند که بزرگ‌ترها از آن غافل‌اند و یا از چه خلاقیتی استفاده می‌کنند.»
او ادامه می‌دهد: «روال این است که بعد از دریافت ایده‌ها، تعدادی از آن‌ها پذیرفته و وارد المپیاد می‌شوند. وضعیت المپیاد به شرایط کرونا بستگی دارد و هم می‌تواند در اصفهان به‌صورت حضوری باشد و هم مثل سال گذشته به‌صورت مجازی برگزار شود.»
به گفته‌ی عسکری، پس از ورود ایده‌ها به المپیاد، ابتدا به‌مدت پنج روز نوجوانان یاد می‌گیرند چه‌طور ایده‌هایشان را پرورش بدهند، چه‌طور جذابیت تصویری به آن بدهند و آن را به فیلم‌نامه تبدیل کنند.
عسکری می‌گوید: «بچه‌ها در هشت گروه‌ هشت‌نفره تقسیم شده و در روزهای اول و دوم، فیلم‌نامه‌هایشان را می‌خوانند و به فیلم‌نامه‌های یکدیگر رأی می‌دهند. سپس روی سه فیلم‌نامه‌ی برتر که بیش‌ترین امتیاز را در هرگروه گرفته‌اند، کار می‌کنند و بعد بین خودشان روی این فیلم‌نامه‌های منتخب کار می‌کنند تا در نهایت به یک ایده برسند. ممکن است ایده تغییر کند و خروجی با داستان اولیه متفاوت باشد، اما مهم ایده‌ای است که بالا می‌آید.»
به‌گفته‌ی او در پایان المپیاد، داورها در سالن می‌نشینند و هرگروه باید بیاید و ایده‌اش را معرفی کند. در واقع این‌جا نوجوانان ارائه‌کردن را یاد می‌گیرند. به آن‌ها آموزش داده می‌شود که چه‌طور روی سن بایستند و ایده‌شان را تعریف یا اجرا کنند. در نهایت هم ایده‌های برتر با رأی داروان مشخص می‌شود.
عسگری می‌گوید: «ما این ایده‌ها را به سازمان‌هایی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن سینمای جوان، جشنواره‌ی رشد و... پیشنهاد می‌دهیم و برخی از این ایده‌ها این امکان را پیدا می‌کنند که تولید شوند.»
براساس این گزارش در بخش فیلم نیز، فیلم‌هایی پذیرفته می‌شوند که حداکثر پنج دقیقه و پس از سال ۱۳۹۷ تولید شده باشند. فیلم‌ها می‌توانند با دوربین معمولی یا تلفن‌همراه تولید و در قالب‌های داستانی، مستند، پویانمایی یا استاپ‌موشن باشند. فیلم‌های برگزیده در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان به‌نمایش در می‌آیند.
«قصه‌های پدربزرگ و مادربزرگ من»، «فرصت‌ها و چالش‌های کرونا در یک‌سال گذشته برای من» و «آرزوی من درباره‌ی خانواده‌ام، شهرم و کشورم» موضوع‌های ایده‌ها و فیلم‌های پنجمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان هستند. علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و ارسال آثار می‌توانند به نشانی yfo.icff.ir مراجعه و فرم ثبت‌نام را تکمیل کنند. سپس فایل اثر را به‌نام خود در سایت بارگذاری و ارسال کنند. اگر هم امکان ارسال اینترنتی ندارند، می‌توانند اثرشان را روی دی‌وی‌دی با ذکر نام و نام‌خانوادگی و کد ثبت‌نامی که سایت اعلام کرده، به نشانی تهران، خیابان سی‌تیر، کوچه‌ی شهید کامران صالح، پلاک ۱۴، ساختمان شماره‌ی ۲ بنیاد سینمایی فارابی، طبقه‌ی اول، دفتر المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان (کدپستی:۱۱۳۵۶۱۶۹۱۱) ارسال کنند.
فرصت نهایی ارسال آثار برای جشنواره تا چهارشنبه ۱۳ مرداد است.