نفیسه مجیدی‌زاده: کرونا می‌تازد و زندگی ادامه دارد؛ ما قصه‌هایمان را برای هم می‌گوییم، از راه دور قصه‌ها را می‌شنویم و به‌صورت مجازی به هم امتیاز می‌دهیم.

از راه دور  قصه می‌گوییم

فراخوان بیست‌ و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «آینده ساختنی است» و با محورهای موضوعی امیدها و آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها، ایثار و از خودگذشتگی منتشر شده است. البته امسال هم به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، جشنواره به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط‌عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این جشنواره در بخش‌های ملی، بین‌الملل، قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای، قصه‌گوی برتر و پادکست برگزار می‌شود. تمام دختران و پسران ۱۲ تا ۱۸‌سال و زنان و مردان ۱۸‌سال به بالا امکان شرکت در بخش ملی قصه‌گویی را دارند. علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را برای سه بخش «قصه‌هایی برای کودکان»، «قصه‌هایی برای نوجوانان» و «قصه‌هایی برای بزرگ‌سالان» تا ۱۵ خردادماه به دبیرخانه‌ی این جشنواره ارسال کنند.
«الهام دارابی»، رییس اداره‌ی ترویج و پژوهش‌ قصه‌های ایران و مسئول دبیرخانه و کمیته‌ی استانی جشنواره‌ی قصه‌گویی در گفت‌وگو با هفته‌نامه‌ی دوچرخه از جشنواره‌ی بیست‌ و سوم می‌گوید: «شرکت‌کنندگان در بخش ملی و بین‌الملل می‌توانند با توجه به محورهای جشنواره، در سه بخش قصه برای کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان، قصه بگویند؛ یعنی مخاطبِ قصه باید مشخص باشد، چون در قصه‌گویی برای هرکدام از این گروه‌های سنی، شیوه‌ی قصه‌گویی متفاوت  است. مثلاً در قصه‌گویی برای مخاطب نوجوان فاکتورهایی وارد لحن قصه‌گو می‌شود، چون نوجوان در دنیای سرعت و تکنولوژی زندگی می‌کند و ممکن است  قصه‌گویی کلاسیک را دوست نداشته باشد. همین‌طور بقیه‌ی گروه‌های سنی شرایط جداگانه‌ی خودشان را دارند.»
دارابی در رابطه با ویژگی‌های آثار ارسالی می‌گوید: «در سال‌های قبل که  جشنواره حضوری بود، شرکت‌کنندگان روی صحنه اجرا می‌کردند، امسال در شیوه‌ی مجازی لازم است قصه‌گو در یک کادر تصویری  مناسب قصه قرار بگیرد و در کم‌تر از ۱۵دقیقه قصه‌اش را تعریف کند. چون همه به چند دوربین یا ترکیب صحنه‌ی حرفه‌ای دسترسی ندارند، خواستیم عدالت برقرار باشد و گفتیم لازم است که تصویر لانگ‌شات (نمای دور) باشد تا تمام حرکت‌های قصه‌گو در نظر گرفته شود.»
دارابی در رابطه با نوع قصه‌ها می‌گوید: «این جشنواره‌ی قصه‌نویسی نیست و تمرکز ما روی روایت قصه است. در واقع به‌جز بخش «قصه‌گوی برتر» در بخش‌های دیگر فرقی ندارد که چه داستانی خوانده می‌شود، فقط باید با شعار جشنواره که «آینده ساختنی است» و با محورهای مشخص شده، تطابق داشته باشد.
در بخش قصه‌گوی برتر، از افراد حرفه‌ای در این زمینه نظر خواستیم تا قصه‌هایی را که مناسب می‌دانند برای ما ارسال کنند و از بین آن‌ها با قرعه‌کشی تعدادی داستان مشخص می‌شود که قصه‌گوی برتر باید یکی از آن‌ها را اجرا کند.»
او درباره‌ی بخش‌های دیگر جشنواره می‌گوید: «پادکست شامل سه بخش «پادکست قصه‌گویی»، «پادکست درباره‌ی قصه‌گویی»‌ و «پادکست قصه‌های بومی و فولکور» تقسیم شده است.
بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای را هم دوسال است که به جشنواره اضافه کرده‌ایم. در این بخش شرکت‌کنندگان به‌وسیله‌ی گوشی موبایل، در رابطه با موضوع‌های «من و کرونا» و «دیروز غرورآفرین، فردای افتخارآفرین» قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای می‌گویند که درو اقع نوعی خاطره‌گویی است. یعنی قصه‌ی زندگی خود ماست، می‌تواند روایتی باشد از یک برش از زندگی.»
او درباره‌ی نحوه‌ی امتیازدهی می‌گوید: «یک‌دهم امتیازهای هر قصه مربوط به مردم است، بنابراین قصه‌ها هم‌زمان بر روی سایت جشنواره به‌نمایش گذاشته می‌شود و برای رأی‌دادن به هرقصه، زمان مشخصی وجود دارد.»
برای کسب اطلاعات بیش‌تر و دریافت فراخوان جشنواره می‌توانید به نشانیkanoonfest.ir مراجعه کنید. مراسم پایانی جشنواره هم‌زمان با شب یلدای امسال برگزار خواهد شد.

کد خبر 596349

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha