تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۹

کاربرد اغراق برای جذاب‌تر کردن فیلم‌های سینمایی ممکن است بینندگان را سرگرم کند، اما استفاده از این شیوه در مواقعی که پای مسائل بهداشتی و بیماری‌ها در میان است نقشی انحرافی و گمراه‌کننده دارد.

بنیاد قلب انگلستان اخیرا دست به تولید یک آگهی دو دقیقه‌ای تلویزیونی زده تا به بینندگانش نشان دهد صحنه‌هایی که «هالیوود» از حمله قلبی به تصویر می‌کشد تا چه حد غیرواقعی است.

دیدن مستمر صحنه‌هایی که هنرپیشه به قفسه سینه‌اش چنگ می‌زند و سپس بر زمین می‌افتد این ذهنیت منفی را به بیننده القا می‌کند که تمامی حمله‌های قلبی به همین شکل پر سر و صدا شروع می‌شوند.

البته جای انکار نیست که تعدادی از حمله‌های قلبی چیزی مثل همین صحنه‌ها هستند، ولی واقعیت اصلی این است که در بسیاری از بیماران حمله‌های قلبی با علایم متنوع و فریبنده‌ای مثل درد شانه و بازو، درد فک، احساس ناراحتی در شکم و دردهای مبهم و فشارنده قفسه سینه آغاز می‌شود و به همین دلیل حالت تهوع و سوء هاضمه‌ای که بیمار گمان می‌کند مشکل معده است می‌تواند علامت زودرسی از یک بیماری قلبی باشد.

چند ساعت اولیه شروع حمله قلبی یک زمان طلایی برای آغاز درمان‌های پزشکی محسوب می‌شود و هدف از تولید‌کنندگان فیلم تبلیغاتی ذکر شده آموزش مردم است تا بدانند چه زمانی باید حتما به اورژانس مراجعه کنند.