گروه بین الملل: مرکل و پوتین در سال جاری تاکنون 5 بار با هم دیدار و گفتگو کرده‌اند. مذاکرات درسدن در شرایطی صورت گرفت که آلمان آماده می‌شود ریاست دوره ای هشت کشور صنعتی گروه 8 را به عهده بگیرد.

پوتین زمانی که در سرویس مخفی روسیه کار می کرد در همین شهر درسدن مستقر بود.

روسیه قصد دارد علاوه بر 40 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی که سالیانه به آلمان صادر می‌کند، 50 تا 55 میلیارد متر مکعب گاز بیشتر نیز به این کشور صادر کند تا نگرانی مقامهای اروپایی برطرف شود.

پوتین پس از دیدار با آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان ، تصریح کرد : آلمان باید به راهگذر انتقال گاز طبیعی روسیه به اروپا تبدیل شود . آلمان می تواند نقش توزیع کننده گاز روسیه در اروپا را بر عهده داشته باشد.

شرکت گاز پروم روسیه اخیرا اعلام کرد ، صادرات گاز طبیعی بیشتر به اروپا را به صادرات ال ان جی به آمریکا ترجیح می دهد و قصد دارد میزان صادرات گاز به اتحادیه اروپا را بیش از پیش افزایش دهد .

آلمان هم اکنون بزرگترین مصرف کننده نفت و گاز روسیه در اروپا به شمار می رود . روابط اقتصادی و تجاری دو کشور طی سالهای اخیر روند رو به رشدی را داشته است .

اجرای طرح احداث خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان که توافق نهایی آن در سال گذشته بین دو کشور به دست آمد آغاز شده است.

این خط لوله حدود 1200 کیلومتر طول دارد و بخش اعظم آن در بستر دریای بالتیک قرار می گیرد و پس از تکمیل طرح در سال 2010، با پیوستن دو کشور روسیه و آلمان امکان صدور گاز طبیعی روسیه به آلمان و در مراحل بعدی، احتمالا به سایر کشورهای اروپای غربی را فراهم می آورد.

این خط لوله بندر روسی وایبورگ را به شهر گرایفسوالد در شمال شرق آلمان متصل می کند.

توافق بر سر اجرای این طرح در دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، و گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان، در ماه سپتامبر سال گذشته و مدت کوتاهی قبل از کناره گیری آقای شرودر از قدرت به دست آمد.

هزینه اجرای طرح حدود 5 میلیارد دلار تخمین زده شده است.روسیه از جمله تامین کنندگان اصلی نیاز کشورهای اروپای غربی به مواد سوختی است و تامین حدود یک چهارم گاز مصرفی این کشورها را برعهده دارد.

آلمان به شدت به واردات سوخت از خارج وابسته است و در حال حاضر، حدود یک سوم از مصرف نفت و گاز مورد نیاز خود را از روسیه وارد می کند.

با احداث خط لوله جدید، انتظار می رود که روسیه نقش مهمتری را در صادرات سوخت به آلمان ایفا کند و در آینده، با استفاده از این خط لوله، به افزایش صادرات گاز به سایر کشورهای اروپایی مبادرت ورزد. اجرای این طرح، که به طرح خط لوله اروپای شمالی موسوم شده، بحث‌هایی را به همراه داشته است.

خط لوله اروپای شمالی از کنار لهستان و اوکراین عبور می کند و در نتیجه، مقامات این دو کشور در این مورد که ممکن است خاتمه طرح باعث قطع گاز صادراتی روسیه شود ابراز نگرانی کرده اند.

در حال حاضر، خطوط لوله اصلی انتقال گاز روسیه به اروپا از خاک لهستان و اوکراین عبور می کند و در مقابل، روسیه بهای کمتری را برای گاز عرضه شده به این دو کشور مطالبه  می کند.

به خصوص در لهستان، که در تاریخ خود گاه روابط خوبی با روسیه و آلمان نداشته است، همکاری نزدیک این دو کشور باعث بروز احساسات ملی گرایانه شده است.