گروه اقتصادی: یک مقام عالی‌رتبه اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه، آسیای مرکزی را منبع مهمی برای تامین انرژی می‌داند و به تقویت روابط انرژی خود با این منطقه امیدوار است.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه، هوگس مینگارلی، مدیر بخش اروپای شرقی، قفقاز و آسیای مرکزی «کمیسیون اروپا» گفت: هدف اصلی اتحادیه اروپا تقویت امنیت عرضه انرژی است.

وی در پی سخنرانی در جمع روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی، به خبرنگاران گفت: برای رسیدن به این هدف (تقویت امنیت انرژی) باید ضمن ایجاد تنوع در منابع تامین انرژی، مسیرهای حمل و نقل انرژی را نیز متنوع سازیم.

گرنات ارلر، وزیر مشاور در امور خارجه آلمان، نیز که کشورش از نوامبر آینده ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده می‌گیرد، اظهار داشت: روابط با آسیای مرکزی یکی از اولویت‌های اتحادیه اروپا خواهد بود. هم اکنون کشور فنلاند ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد.

ارلر تاکید کرد: اتحادیه اروپا در زمان ریاست آلمان برای تدوین راهبردی جدید در قبال آسیای مرکزی تلاش خواهد کرد. وی در همین حال افزود: اتحادیه اروپا درصدد تبدیل شدن به یک بازیگر جدید جهانی در منطقه آسیای مرکزی نیست. شرکت‌های آلمانی نقش مهمی در توسعه منابع انرژی قزاقستان داشته‌اند.

اروپا از زمان بحران زمستان گذشته و قطع گاز صادراتی روسیه به منظور افزایش قیمت، به دنبال راهکار جدیدی برای دستیابی به منابع انرژی جایگزین روسیه است.

پیش از این اتحادیه اروپا خواستار دسترسی بیشتر این اتحادیه به خطوط لوله و زیرساخت‌های انرژی روسیه شده بود و تاکید کرده بود که روسیه در آینده همچنان مهمترین تامین‌کننده انرژی اتحادیه اروپا و اتحادیه اروپا نیز بزرگترین مشتری انرژی روسیه باقی خواهد ماند، اما نسبت به امنیت عرضه از سوی روسیه، تردید وجود دارد.

اروپا خواستار آزادی بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی روسیه و باز کردن راه رقابت در عرصه زیرساخت‌های انرژی این کشور خصوصاً خطوط لوله است.

مناقشه انرژی میان اروپا و روسیه در آغاز سال جاری و با قطع صادرات گاز روسیه به اوکراین آغاز شد.

روسیه با کاهش گاز طبیعی صادراتی خود به اروپا که 80 درصد آن از خاک اوکراین می‌گذرد، موجب بروز بحران شدید انرژی در اروپا شد.

این امر موجب شد اتحادیه اروپا به فکر تامین تقاضای فزاینده انرژی خود از طریق دستیابی به منابع جدید انرژی خصوصاً از خاورمیانه و آسیای مرکزی بیفتد.

روسیه نیز به منظور زهر چشم گرفتن از اروپا بارها اعلام کرده که قصد دارد منابع انرژی خود را روانه بازارهای نوظهور آسیایی خصوصاً چین و هند و ژاپن کند.

کد خبر 6144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز