همشهری آنلاین: دولت عراق و کاخ سفید اخبار منتشر شده مبنی بر توافق بغداد و واشنگتن را در خصوص عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق تا سال ۲۰۱۱ رد کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری کویت، علی دباغ سخنگوی دولت عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که اخبار منتشر شده مبنی بر توافق عراق و آمریکا در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از عراق طی سه سال آینده دقیق نیست.

وی افزود: خروج نیروهای آمریکایی از عراق به نیازهای امنیتی عراق بستگی دارد و موضوع امنیت ملی عراق در این مسئله دخیل است.

دباغ تصریح کرد: هر گونه تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق با توجه به نیازهای امنیتی عراق و ضمن توافق بغداد و واشنگتن انجام می‌شود.

وی ادامه داد: زمان‌های پیشنهاد شده تنها پیشنهادات و فرضیه‌هایی است که طرف عراقی در جریان مذاکرات مطرح می‌کند تا در توافقنامه گنجانده شود.

سخنگوی دولت عراق هم چنین تأکید کرد که برداشت درستی از اظهارات محمود حاج حمود رئیس هیئت مذاکره کننده‌ عراقی در مذاکرات مربوط به امضای توافقنامه‌ امنیتی با آمریکا صورت نگرفته است.

گوردون جاندرو سخنگوی کاخ سفید نیز تأکید کرد که هیچ گونه توافقی بین واشنگتن و بغداد در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از عراق تا سال ۲۰۱۱ صورت نگرفته است.

وی عنوان داشت: مذاکرات در خصوص امضای توافقنامه‌ امنیتی هم چنان ادامه دارد و تا زمانی که این مذاکرات پایان نیابد توافقی نیز صورت نگرفته است.

جاندرو تصریح کرد: همچنان مسایلی مطرح است که نیاز به حل و فصل دارد و هیئت‌های مذاکره کننده عراقی و آمریکایی در حال بررسی آن هستند.

وی هم‌چنین عنوان داشت که جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا و نوری مالکی، نخست وزیر عراق، در یک ویدیو کنفرانس یک ساعته پیش نویس توافقنامه‌ امنیتی را بررسی کردند.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه تاکید کرد که توافقنامه‌ امنیتی واشنگتن و بغداد هرگز برای تصویب به سنا ارایه نخواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: این توافقنامه پیمان محسوب نمی‌شود و نیازی به تایید سنا و یا هیچ مجلس و شورایی دیگر ندارد.

این در حالی است که تعدادی از اعضای سنا ضمن مخالفت با این توافقنامه از عدم ارایه‌ آن به سنا جهت تصویب ابراز تاسف کردند.

رئیس هیات مذاکره کننده‌ عراق روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه از توافق بغداد و واشنگتن در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از عراق تا سال ۲۰۱۱ خبر داده بود.

وی هم چنین اعلام کرده بود که دو طرف در خصوص خروج نیروهای جنگی آمریکا از تمامی شهرهای عراق تا ژوئن سال ۲۰۰۹ به توافق رسیده‌اند.

علی الادیب عضو حزب الدعوه عراق نیز به روزنامه‌ الشرق الاوسط، چاپ لندن، اعلام کرد که پیشنهادات مطرح شده در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از عراق نهایی نشده است.

وی افزود: طرف عراقی پیشنهاد خروج نیروهای آمریکایی از عراق تا سال ۲۰۱۱ را داده و طرف آمریکایی نیز پیشنهاد خروج نیروهایش در سال ۲۰۱۳ را مطرح کرده است.

الادیب تصریح کرد: آمریکایی‌ها بین نیروهای جنگی و غیر جنگی‌شان تفاوت قایل هستند و معتقدند که این عقب‌نشینی شامل نیروهای جنگی می‌شود و دیگر نیروها برای آموزش و حمایت از نیروهای عراقی باید در این کشور باقی بمانند.

وی افزود: یکی دیگر از مسایل مورد اختلاف در خصوص پیش‌نویس توافقنامه، موضوع بازرسی دولت عراق از خودرو‌ها، کالاها و تجهیزات وارداتی نیروهای آمریکایی به عراق است.

این عضو حزب الدعوه تصریح کرد: دو طرف هم چنین در خصوص مصونیت نیروهای آمریکایی در عراق در حال گفت‌وگو هستند و آمریکایی معتقدند بر اساس قوانین این کشور هیچ یک از نیروهای آمریکایی که مرتکب جرمی در عراق شوند نباید در دادگاه‌های عراقی محاکمه شوند.

الادیب خاطر نشان کرد: توافقنامه عراق و آمریکا متشکل از ۲۷ بند است و شامل یک توافقنامه‌ امنیتی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و دیپلماتیک است که به دلیل پروتکل امنیتی باید به تصویب پارلمان برسد.

وی افزود: در صورت عدم تصویب توافقنامه‌ مذکور در پارلمان هیچ جایگزینی جز تمدید حضور نیروهای آمریکایی در عراق طی زمان‌های مشخص وجود ندارد.

مخالفت با توافقنامه امنیتی

از سوی دیگر، مخالفت‌ها با امضای این توافقنامه‌ی امنیتی در عراق هم چنان ادامه دارد.

لواء سمیسم رئیس شورای سیاسی گروه صدر، ضمن مخالفت با امضای این توافقنامه از سفر غیر منتظره کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه‌ آمریکا به عراق انتقاد کرد.

وی از دولت عراق خواست تا از امضای این توافق خودداری کند. این عضو گروه صدر هم چنین خروج نیروهای اشغالگر از عراق را خواستار شد.

صلاح العبیدی سخنگوی دفتر شهید صدر در نجف نیز به روزنامه‌ الحیات اظهار داشت: گروه صدر کاملا با این توافقنامه مخالف است.

وی افزود: صدری‌ها هم‌چنان به تظاهرات‌ها و مخالفت‌هایشان از طریق برگزاری کنفرانس‌ها و نشست‌های فرهنگی علیه توافقنامه‌ی امنیتی بغداد و واشنگتن ادامه می‌دهند.

العبیدی خاطر نشان کرد: رهبر گروه صدر پیشنهاد منحل کردن ارتش المهدی را در صورت اعطای جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق مطرح کرد، اما در صورت امضای این توافقنامه ما مجبور به ادامه مبارزات مسلحانه جهت اخراج نیروهای اشغالگر از عراق خواهیم شد.

شیخ علا البغدادی عضو دفتر شهید صدر نیز بر موضع ثابت و پایدار گروه صدر در مخالفت مطلق با امضای توافقنامه‌ امنیتی واشنگتن و بغداد تاکید کرد و افزود: مقتدی صدر رهبر گروه صدر با این موضوع که عراق وابسته‌ی خوار و ذلیل آمریکا باشد مخالف است و این توافقنامه‌ حاکمیت عراق را با مشکل روبرو می‌سازد.

صد‌ها تن از طرفداران گروه صدر نیز با برپایی تظاهراتی گسترده در نجف مخالفتشان را با امضای توافقنامه امنیتی بغداد و واشنگتن و سفر رایس به عراق اعلام کردند.

تظاهر کنندگان با در دست داشتن پلاکارد و سردادن شعار، تاکید کردند که هرگز نمی‌گذارند کشورشان تحت سیطره و نفوذ آمریکا قرار گیرد.

حازم الاعرجی از رهبران گروه صدر نیز طی سخنانی در جمع تظاهر کنندگان گفت: سفر وزیر امور خارجهی آمریکا به عراق را که با هدف تحمیل خواست و اراده‌ اشغالگران بر مردم عراق تا بی‌نهایت صورت گرفته، محکوم می‌کنیم.

حسن الزرقانی مسئول روابط خارجی گروه صدر نیز گفت: مواضع گروه صدر در خصوص اشغالگران به رغم توطئه‌های آمریکا و همدستانش علیه این گروه هرگز تغییر نخواهد کرد.

ابراهیم جعفری نخست وزیر سابق عراق نیز از موضع‌گیری مسئولان عراقی در قبال این توافقنامه امنیتی انتقاد کرد.

وی تاکید کرد: مسئولان عراقی می‌خواهند اوضاع این کشور را از بد به بدتر تبدیل کنند و به نظر من پنج سال اشغالگری برای ایجاد یک دیدگاه سیاسی مشخص جهت تعیین زمان خروج نیروهای چند ملیتی از عراق کافی است.

شیخ احمد صافی نماینده‌ آیت‌الله العظمی سیستانی مرجع عالیقدر شیعه نیز در خطبه‌های نماز جمعه‌ کربلا تاکید کرد: توافقنامه‌ امنیتی عراق و آمریکا باید آینده‌ی دور را برای عراقی‌ها در نظر بگیرد نه شرایط کنونی را.

وی افزود: مهمترین مسئله مضمون توافقنامه‌ امنیتی است و مسئولان عراقی باید با تکیه بر حس ملی‌شان نسبت به امضای این توافقنامه اقدام کنند.

روزنامه‌ الصباح نیز گزارش داد: قرار است شورای سیاسی امنیت ملی و شورای اجرایی عراق جلسه‌ فوق‌العاده‌ای را برای بررسی پیش‌نویس توافق امنتیتی عراق و آمریکا برگزار کنند.

برچسب‌ها