مصطفی شوقی: شاید نتایج ضعیف کاروان ورزشی ایران در المپیک آن قدر پرهزینه بود که در روزی که هادی ساعی با مدال طلا کمی از بار روانی این ناکامی در پکن کاست، رؤسای فدراسیون‌‌های المپیکی که عمدتاً در کسب موفقیت ناکام بودند به جلسه‌ای فوری و محرمانه در روز تعطیل رسمی دعوت شدند تا به بررسی نتایج ضعیف کاروان المپیک بیست‌ونهم بنشینند.

جلسه‌ای که یکی از رؤسای فدراسیون‌ها از آن به عنوان نشست کاری فشرده، سخت و پر از پرسش و پاسخ نام می‌برد.

در این میان اما آنچه در جلسه 5 ساعته روز جمعه علی‌آبادی با رؤسای فدراسیون‌های المپیکی که در تهران به سر می‌بردند، بیش از همه جلوه می‌کرد بررسی ناکامی کشتی آزاد و فرنگی بود. به گفته حاضران در این نشست، علی‌آبادی بیشترین انتقاد را متوجه ناکامی کشتی‌گیران کرده و خواستار توضیح و بررسی علل شکست‌های آنها شده است.

به گفته یک منبع آگاه، بیشترین زمان این جلسه به این موضوع اختصاص داشت که چرا کشتی آزاد و فرنگی با صرف هزینه‌های زیاد و تدارک اردویی مناسب تنها یک مدال برنز مشترک کسب کرده است. علی‌آبادی با گلایه شدید از ناکامی ورزش اول کشور، آن را در شأن جامعه کشتی و ورزش ایران ندانسته.در این جلسه یزدانی‌خرم با اشاره به ناکامی کشتی‌گیران تأکید کرده: زمانی که ناکامی صورت می‌گیرد همه به دنبال انتقاد از رئیس فدراسیون و کادرفنی هستند اما آیا کسی از این روزنامه‌نگاران منتقد جرأت دارد از یک کشتی‌گیر بخواهد دلایل شکست‌های خود را بیان کند.

یزدانی‌خرم مهمترین چالش کشتی را در راه المپیک، حاشیه‌هایی دانسته که حتی تا پکن و در کنار تشک کشتی هم وجود داشت.

در این جلسه اما رئیس فدراسیون کشتی با تأکید بر بازنگری در کادرفنی تیم‌ملی کشتی آزاد و فرنگی و حضور مربیانی از خارج کشور، از تغییرات عمده در کشتی سخن گفته است.
به گفته یکی از حاضران در این نشست، کشتی در مرحله اول دایره بررسی سازمان ورزش قرار دارد. در این خصوص اخبار متناقضی در مورد سرنوشت مدیریت فدراسیون منتشر می‌شود که نزدیکان یزدانی‌خرم آن را تکذیب می‌کنند. در این میان به نظر می‌رسد با توجه به جلسه جمعه بعدازظهر سازمان ورزش با روسای فدراسیون‌های المپیکی، هرگونه تغییر با احتیاط صورت می‌گیرد.

صدور اطلاعیه سازمان ورزش

گفته می‌شود یکی از خروجی‌های جلسه برای نتایج کاروان ورزشی ایران در المپیک، صدور اطلاعیه‌ای توسط سازمان ورزش یا کمیته ملی المپیک خواهد بود که در آن حضور کاروان ایران در المپیک و نتایج کسب شده ورزشکاران با یک نگاه تحلیلی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و احتمالاً برخی نهادهای مسئول که در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده‌اند، معرفی خواهند شد.

کریم صفایی، رئیس فدراسیون تیر و کمان با تایید برگزاری این جلسه، آن را به منظور بررسی ناکامی‌های المپیک عنوان کرد: «این جلسه برای این تشکیل شده بود که بالاخره پس از کسب نتایج ضعیف ورزشکاران باید بررسی‌هایی صورت گیرد.»

وی در خصوص صدور اطلاعیه‌ توسط سازمان ورزش می‌گوید:‌ « سازمان معتقد است باید از مردم به خاطر این ناکامی عذرخواهی شود. قرار بود پس از جمع‌بندی در صورت لزوم اطلاعیه‌ای صادر شده و در آن همه مسائل بازگو شود.»

بررسی نقش کمیته المپیک

هنوز چند روزی از المپیک نگذشته بود که در جلسه‌ای در پکن، روسای برخی فدراسیون‌ها در حضور علی‌آبادی به انتقاد شدید از کمیته المپیک به خاطر عدم تدارک مناسب برای المپیک پرداختند.

یکی از عمده‌ترین مشکلات مطرح شده، منع حضور گروهی از مربیان در المپیک بود. افشارزاده که در جلسه جمعه سازمان ورزش حضور داشت با اشاره به اقدامات کمیته المپیک برای حضور در پکن گفت: «درجلسه‌ای با آقای علی‌آبادی مسائل المپیک پکن مطرح شد و پرسش و پاسخی هم صورت گرفت. روسای فدراسیون‌ها اقدامات خود را برای المپیک مطرح و تحلیل خود را از نتایج کسب شده و نقش کمیته المپیک بیان کردند.»

وی ادامه داد: «کمیته المپیک برنامه‌ریزی‌ای داشته که البته با مشکلاتی همراه بوده، در مقابل سازمان ورزش نیز از جهت نظارت بر کار ورزش، یک سری وظایف دارد.»

به نظر می‌رسد یکی از مسائل مطرح شده در جلسه علی‌آبادی با روسای فدراسیون‌ها، ناکامی امیدهای المپیک در کسب مدال بوده است. افشار زاده در این باره می‌گوید: «همه المپیک، مدال نیست. اگر قرار است هر 10 هزار نفری که در المپیک حضور داشته‌اند مدال کسب کنند که اصل رقابت زیر سئوال می‌رود.»

وی افزود: «ورزشکاران ما هم که مدال کسب نکردند مرتکب جنایت نشده‌اند و باید با دید علمی به مسئله نگاه کرد. باید برای مدال‌آوری یک اقدام زیربنایی کرد. نقش آموزش و پرورش در این مورد مهم است.» به نظر می‌رسد در روزهای آینده باید منتظر انتشار اطلاعیه‌ای مهم از سوی سازمان ورزش یا کمیته ملی المپیک بود تا کمی به چرایی ناکامی در المپیک پکن پاسخ گفته شود.در هر صورت واکنش نهادهای مسئول در ورزش به نتایج المپیک پکن برای بررسی عملکرد کاروان ورزشی ایران در این رویداد بسیار مهم است.