تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۱

همه کسانی که دستی در معاملات بازار طلا و سکه دارند مدتی است که چشم انتظار اتفاقات جدید و اوج گرفتن دوباره قیمت‌ها هستند.

چون فعلا با افت ارزش نفت و تحولات بازار ارز، قیمت طلا روی سراشیبی افتاده و ظاهرا کارشناسان قدیمی هم حاضر به پیش‌بینی وضعیت در روزهای آینده نیستند هر چند که اصولا با از راه رسیدن فصل سرد و بالا رفتن تقاضا برای نفت باید منتظر رشد قیمت طلا هم باشیم.

محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر در تحلیل وضعیت فعلی بازار طلا به همشهری می‌گوید: در حال حاضر قیمت طلا روی خط مستقیم و بدون نوسان حرکت می‌کند و اتفاقات روزهای آینده هم از آنجا که تابعی از تحولات بازارهای جهانی و سیاست‌های اقتصادی است چندان قابل پیش‌بینی به‌نظر نمی‌رسد.

به گفته او قیمت نفت و ارزش ارزهای معتبر جهانی افت و خیز ارزش طلا را به همراه می‌آورد به همین علت هم، چون قیمت نفت طی روزهای اخیر و پس از تجربه کاهش چند‌دلاری به ثبات نسبی رسیده،  بازار طلا هم فعلا در حال سکون به سر می‌برد.

 نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه می‌دهد: به هر صورت باید منتظر ماند و دید در روزهای آتی چه تحولاتی در بازار نفت و ارز حادث می‌شود. کشتی آرای درخصوص احتمال ضرب سکه‌های 5/2و5 بهار‌آزادی هم تاکید می‌کند: قیمت این نوع سکه طلا به‌علت عدم‌ضرب در سال‌های اخیر کمیاب و گران‌تر از حد معمول است بنابراین انتظار می‌رود با ضرب مجدد و به عبارت بهتر افزایش عرضه، قیمت تا حدودی کاهش یابد. با این همه این روند به‌طور کلی تاثیری بر خرید و فروش انواع دیگر سکه طلا نخواهد داشت.

او در ادامه به تولید پلاک‌های پارسیان اشاره می‌کند و می‌گوید: تولید پلاک‌‌ های طلا با عیار 750 و با نمادهای ایرانی هیچ منع قانونی ندارد اما تولید پلاک‌های طلا با نشان‌های خارجی مثل انواع معروف به سکه‌های الیزابت متوقف شده و غیرقانونی است.  کشتی‌‏آرای درخصوص تعرفه واردات شمش طلا هم می‌افزاید: 5 سال است که درخواست صفر شدن تعرفه واردات شمش را ارائه کرده‌ایم تا مشکلات اصلی این صنف حل شود. به‌نظر می‌‏رسد دولت هم با اساس این طرح موافق است. اما از آنجا که این اقدام برای دولت بار مالی دارد، بررسی آن کمی زمان می‌‏برد.

در نهایت اینکه فعلا و تا اطلاع ثانوی به‌علت اتخاذ پاره‌ای از سیاست‌های جهانی خبری از افزایش قیمت طلا نیست؛ به عبارت دیگر آنچه کاهش ارزش طلا در بازار جهانی و پیرو آن بازار ایران به همراه داشته اتخاذ سیاست انقباضی بانک مرکزی آمریکا و تقویت ارزش دلار است. چون به‌دنبال این اقدام بانک مرکزی آمریکا بسیاری از سرمایه‌‏گذاران و البته صندوق بین‌‏المللی پول بخشی از ذخایر طلای خود را وارد بازار کرده‌‏اند که این امر خود منجر به افت ارزش طلا در بازارهای جهانی شده است.

 افت قیمت جهانی طلا از ابتدای سال 2008 تا کنون بی‌‏سابقه بوده به‌طوری که این رقم کمترین قیمت ثبت شده برای طلا از 21 دسامبر سال 2007 بوده است. در همین حال افت ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا هم در کاهش ارزش طلا مؤثر افتاده است.