تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۲

بازار خودروی ایران چند سالی است که نصفه و نیمه و دست‌وپا شکسته به روی تولیدات گران قیمت خارجی باز شده، با این همه محصولات وطنی هنوز این بازار پرمشتری را در تسخیر خود دارند و ظاهرا به این زودی‌ها هم رقیب جدی در این زمینه نخواهند داشت.

 اما طبق سنت هر ساله چند قدم مانده به بهار و آغاز سفرهای نوروزی و همزمان با تعطیلات تابستانی، بازار خودرو بیشتر از همیشه خریدار دارد و به تبع آن با افزایش تقاضا قیمت هم روی نوار صعود می‌ایستد. امسال هم که اساسا تورم 6 ماه سپری شده از آن روی تورم همه سال‌های گذشته را یک تنه سفید کرده قیمت انواع خودروی وطنی به جز چند استثنا گران‌تر شد.

به این ترتیب قیمت‌ها آنقدر بالا رفت که دیگر با قدرت خرید عامه مشتریان برابری نمی‌کرد و در نتیجه آن‌طور که رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو می‌گوید همین رشد بی‌رویه قیمت، بازار خودرو را به رکود کشانده است.

جلال ریخته‌گر قدیمی در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: رشد قیمت خودرو باعث کاهش قدرت خرید و در نهایت افت تقاضا شده به همین علت فعلا بازار دوران رکود را سپری می‌کند.

او می‌گوید: سهم خودروهای وارداتی از این رکود و کاهش تقاضا 75 درصد است و در این میان خودروهای کره‌ای مثل هیوندا بیش از همه با افت تقاضا و قیمت روبه‌رو شده، با این همه محصولات داخلی هم از این قاعده مستثنی نیستند.

قدیمی کم طرفدارترین محصولات ایرانی را انواع خودروهای دوگانه سوز و روآ اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: افزایش قیمت پراید در ماه‌های اخیر بیش از هر علت دیگری از سهمیه بندی بنزین ناشی می‌شود. به گفته او، پژو 206 تا اطلاع ثانوی محبوب بازار باقی خواهد ماند چون تولیدکننده کماکان علاقه‌ای به عرضه بیشتر و پیش‌فروش از خود نشان نمی‌دهد و به این ترتیب تقاضا به هیچ عنوان با موجودی بازار برابری نمی‌کند. قدیمی پیش‌بینی می‌کند که رکود فعلی تا پایان سال 87 ادامه خواهد داشت.

‌اما با وجود رکودی که رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو از آن خبر می‌دهد بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت با سیر صعودی قیمت‌ها همراه بود.  به گزارش ایسنا، با وجود افزایش قیمت حاکم بر بازار خودروهای دو‌گانه سوز با کاهش تقاضا روبه‌رو هستند.

البته در این میان نیز برخی مدل‌های خودروهای بنزینی هم با افزایش‌های غیرطبیعی قیمت  مواجه شده‌اند. اما خودروهایی که شامل افزایش قیمت غیرطبیعی بوده‌اند عبارتند از: پژو پارس، پژو 206 اتومات و تا حدودی زانتیا. هم‌اکنون پژو پارس معمولی در سطح بازار حدود 18 میلیون و 800 هزار تومان و مدل ELX این خودرو نیز معادل 22 میلیون تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که هفته‌ گذشته قیمت نوع معمولی این خودرو 18 میلیون و 600 هزار تومان بود، اما این افزایش قیمت به پژو 206 نیز سرایت کرده است.