گروه بورس: سال 87 به گواه آمار و ارقام تا به اینجا برای بورس تهران و سهامدارانش سال پر خیر‌ و برکتی بوده و رونق را به معاملات بازگردانده اما آنچه این روزها بیش از همیشه به چشم می‌آید

 سردرگمی مشتریان تالار حافظ برای کشف سهام طلایی بازار است، به عبارت دیگر در روزهای پس از ورود مخابرات به بورس پیش‌بینی حرکت بعدی سهامداران کار چندان سهل و ساده‌ای به‌نظر نمی‌رسد.

به‌عنوان مثال، روز سه‌شنبه سهامداران شرکت‌های بزرگ و جریان‌سازی‌ نظیر گل گهر و توسعه معادن فلزات ناگهان به صرافت فروش افتادند و در کنار سهامداران شرکت‌های بخت‌برگشته فولادی در صف ایستادند، از سوی دیگر صاحبان سهام بانک اقتصاد نوین در شرایطی به‌صورت گروهی دستور فروش را روی میز کارگزارانشان گذاشتند که همزمان برای خرید سهام پارسیان صف خرید بلند بالایی تشکیل شده بود.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت تصمیمات سهامداران در حال حاضر چندان تناسبی با اطلاعات و آمار و صورت‌های مالی ندارد چون اساسا فعلا خبری از انتشار اخبار جدید از شرکت‌های بورسی نیست.

نصرالله برزنی، نایب رئیس هیأت‌مدیره شرکت بورس دلیل این وضعیت را ناشی از انتشار و بعد از آن تکذیب اخبار و شایعات می‌داند و معتقد است نوسان‌های فعلی هم جزء لاینفک بازار سرمایه است.

او به همشهری می‌گوید: این شرایط تقریبا چند روز مانده به عرضه سهام مخابرات آغاز شد.

در حقیقت در آستانه ورود بزرگ‌ترین شرکت قابل واگذاری دولت به بورس،  فعالان بازار به‌منظور تامین نقدینگی برای خرید سهام تازه وارد در صف فروش سهام دیگر شرکت‌ها ایستادند، به این ترتیب ظرف تنها یک روز 340 میلیارد تومان نقدینگی از بورس جمع و به خزانه دولت واریز شد.

به گفته برزنی بعد از عرضه اولیه هم عده‌ای اقدام به خرید سهام مخابرات کردند و البته نقدینگی این خریدها هم از محل فروش سهام دیگر شرکت‌های بورسی تامین شد.

او ادامه می‌دهد: به فاصله چند روز از عرضه مخابرات، تب خرید سهام این شرکت در بورس فروکش کرد و سر‌مایه‌گذاری‌های جدید کلید خورد اما نکته اینکه بعد از تحولات گفته شده سهامداران هر روز رفتار متفاوت با روز قبل از خود نشان دادند،  به عبارت دیگر یک روز در صف خرید یک سهم می‌ایستند و فردا با چرخشی 180 درجه‌ای دستور فروش همان سهم را صادر می‌کنند.

این کارگزار بازار سهام در توضیح شرایط حاکم بر بورس می‌گوید: این تصمیمات ناگهانی تابعی از اخبار یا شایعاتی است که در مورد شرکت‌ها یا صنایع بورسی منتشر و سپس به سرعت تکذیب می‌شود.

وی می‌افزاید: یک روز بحث حساس و اثرگذاری مثل افزایش قیمت انرژی مطرح می‌شود اما روز بعد دولت آن را به‌شدت تکذیب می‌کند یا اینکه خبری در مورد وظایف جدید بانک‌ها ظرف چند ساعت بازار را تکان می‌دهد اما چند ساعت بعد بانک مرکزی خبر را تصحیح و از اساس رد می‌کند.

برزنی نتیجه می‌گیرد: در چنین شرایطی با اعلام خبر یا شایعه به‌سرعت صف‌های خرید یا فروش تشکیل می‌دهند و بعد از تکذیب هم با همان سرعت تصمیمشان را تغییر می‌دهند؛

ضمن اینکه در هفته‌های اخیر کاهش قیمت‌های جهانی مس و فولاد سهامداران را به تکاپوی فروش انداخت اما انتظار می‌رود به‌زودی صف‌های فروش این سهام جای خود را به صفوف خرید بدهد.

کمبود اطلاعات

حسین خزلی خرازی، نایب رئیس کانون کارگزاران در مورد شرایط حاکم بر بازار سرمایه معتقد است: در حال حاضر با پایان فصل مجامع و عرضه‌های بزرگ بورس و سهامداران به اطلاعات جدیدی از شرکت‌ها دسترسی ندارند و اطلاعات جدید هم که به‌عنوان مثال از شرکت‌های فولادی مخابره می‌شود چندان رضایت بخش نیست و تنها به تشکیل صف‌های فروش ختم می‌شود.

او به همشهری می‌گوید: برگزاری بازی‌های المپیک با کاهش تقاضای چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی و بزرگ‌ترین متقاضی خرید فلزات، بازار نفت و فلزات را به شدت تحت‌تأثیر قرار داده و کاهش قیمت آنها را به‌دنبال داشته و این فرایند هم درنهایت قیمت سهام شرکت‌های بورسی مرتبط را دچار نزول کرده است.

خرازی ادامه می‌دهد: به علاوه در ماه‌های پایانی هر دولتی پیش‌بینی برنامه‌های آینده اقتصادی کشور دشوارتر از گذشته می‌شود. به‌عنوان مثال سهامدار به صراحت نمی‌داند سیاست دولت در قبال فولاد و سنگ‌آهن چگونه خواهد بود، به همین علت هم در تصمیم‌گیری‌های خود دچار سردرگمی می‌شود.

او نتیجه می‌گیرد: مجموع عوامل ذکر شده سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در بورس را به حال تعلیق درآورده به‌معنای دیگر سرمایه‌گذاران بلندمدت فعلا دست نگاه داشته‌اند و منتظر حوادث آینده هستند اما در عوض حرفه‌ای‌های بازار وارد عمل شده‌اند و با ایجاد صف‌های خرید و فروش به‌دنبال نوسان‌گیری هستند.