همشهری آنلاین _ رضانیکنام: در مراسم بهرهبرداری از فاز اول باغراه حضرت فاطمه زهرا(س) و همچنین کوشک فرهنگی، مسیر ۳ کیلومتری دوچرخهسواری و سومین مرکز فروشگاهی گلماند، پیروز حناچی ضمن قدردانی از زحمات شبانهروزی همکاران شهرداری در اجرای این پروژه گفت: «امروز شاهد بهرهبرداری از یکی از مهمترین طرحهای عمرانی شهرداری تهران هستیم. مردم مناطق ۱۷ و ۱۸ در این ایام شاهد افتتاح پروژهای هستند که میتواند تأثیر بسزایی در رضایتمندی و ارتقای کیفیت زندگی در این منطقه باشد. این پروژه از سال ۱۳۸۲ زمزمههای شروع آن آغاز شد و در سال ۱۳۸۶ عملیات عمرانی آن شکل گرفت.»
وی توضیح داد: «این پروژه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشت که انتقال راهآهن تهران – تبریز به زیر زمین را محقق میکرد.
موضوعی که سالها مطالبه مردم منطقه ۱۷ و ۱۸ بود چراکه سالها مردم سروصدا و لرزش ناشی از عبور و مرور قطارها را تحمل میکردند و عبورگاه و بیگاه قطار آسایش مردم منطقه را سلب کرده بود. در این دوره مدیریت شهری تلاش کردیم چند اقدام انجام شود که نخستین آن توافق با راهآهن بود. باید از مجموعه راهآهن برای کنار گذاشتن نگاه بخشی به این موضوع تشکر کنم. در حقیقت راهآهن توقعات خود را تعدیل کرد تا این توافق با شهرداری تهران حاصل شد.»
حناچی یادآور شد: «شهروندان به یاد دارند عملیات عمرانی این پروژه در تعطیلات عید نوروز آغاز و در قالب مسابقهای طرح برتر برای اجرا در سطح فوقانی مسیر راهآهن تهران – تبریز انتخاب شد و در اجرای آن تلاش کردهایم با هدفگذاری کیفیت زندگی ساکنان این بخش از منطقه ۱۸ را ارتقا دهیم.» وی تأکید کرد: «در این دوره مدیریت شهری بیشترین توجه به مناطق جنوبی انجام گرفت تا عقبماندگیها جبران شود. نسبت بودجه در بودجه سال ۱۴۰۰، ۴۵درصد برای مناطق شمالی و ۵۵درصد برای مناطق جنوبی شد در حالی که در گذشته این نسبت برعکس بود. همچنین بزرگترین بیمارستان کودکان در جنوب تهران در خیابان شهید منصور عمرانی منطقه ۱۸ در حال آمادهسازی است و به واسطه این پروژه انشعابی از خط سه مترو برای این بیمارستان ساخته خواهد شد.»
- هدف؛ پروژه بازآفرینی راهآهن تهرانـ تبریز
«در سال ۹۶این بحث مطرح شد تا از زمینهای روی ریل استفاده مردمی شود و مردم بتوانند بدون در نظر گرفتن درآمد برای شهرداری از این زمینها استفاده کنند. توافق ها با راهآهن به طول انجامید اما سرانجام با توافقهای انجام شده، این پروژه پیش رفت و شهرداری به سرعت طرح را آماده کرد و بخش مهمی از باغراه ساخته شد. او گفت: طول این باغراه تا انتهای منطقه ۱۸حدود ۹کیلومتر است که در حال حاضر ۵کیلومتر افتتاح میشود و ۶کیلومتر هم مسیر دوچرخهسواری آماده شده است.
این پروژه اثر بخشی زیادی دارد و از پروژههای مردمی است.» محسن هاشمی، رئیس شورایشهر با بیان این مطلب اضافه میکند: «البته سوءتفاهم بین شهرداری ها و راهآهن بر سر مسیری که از شهر عبور میکند هنوز حل نشده و قوانین روشن نیست. اینها مسیرهایی است که مردم در آن حریمها نمیتوانند ساختوساز کنند. تملک این زمینها مشخص نمیشود. بهتر است لایحهای را راهآهن مخصوص مسیرهایی که وارد شهر میشود آماده کند.» رئیس شورایشهر میگوید: «طرحهای موضعی زیادی در شهر تهران اجرا میشود که این طرح هم از همان طرحها است، در ابتدا این بحث مطرح بود که از ۴خط ۲خط به حملونقل برونشهری یعنی شهرهای اطراف اختصاص پیدا کند. مثلاً شهر قدس جمعیت زیادی دارد و افراد برای کار به تهران میآیند پس باید از این مسیر استفاده کنند تا به مترو برسند.»