تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۲۱:۱۲

همشهری آنلاین: شاتل فضایی آتلانتیس در طول انجام ماموریت های خود 244 روز را در فضا سپری کرده و در این مدت 7 بار به ایستگاه فضایی میر و 8 بار به ایستگاه فضایی بین المللی متصل شده است

این روزها شاتل فضایی آتلانتیس در حال آماده سازی برای انجام ماموریت STS- 125 جهت تعمیر و به روز رسانی ابزار تلسکوپ فضایی هابل است. آتلانتیس که افتخار انجام حدود 30 ماموریت موفق را در طول عمر 30 ساله خود در کارنامه دارد، سه‌شنبه گذشته جهت اتصال مخرن اصلی و دو راکت بالابرنده به ساختمان ویژه تعمیرات منتقل شد. چندی پیش ناسا اعلام کرد که آتلانتیس برای آماده سازی روز شنبه (9 شهیرورماه) به سکوی پرتاب A39 منتقل می‌شود و ماموریت خود را روز شنبه 20 مهرماه آغاز می‌کند.

 انتقال آتلانتیس به سمت سکوی پرتاب توسط کراولر صورت می گیرد. وسیله‌ای که آنقدر کند حرکت می کند که زمان انتقال آتلانتیس از ساختمان اصلی تا سکوی پرتاب در حدود 6 ساعت به طول می انجامد! شاتل فضایی آتلانتیس در طول انجام ماموریت های خود 244 روز را در فضا سپری کرده و در این مدت 7 بار به ایستگاه فضایی میر و 8 بار به ایستگاه فضایی بین المللی متصل شده است. در این ماموریت دو ابزار طیف نگار کیهانی و دوربین میدان باز و سیاره‌ای 3 بر روی هابل نصب می‌شوند. همچنین ژیروسکوپ ها نیز مورد بازنگری قرار می گیرند.

 آسمان پارس