بازار خودرو معمولا همزمان با پایان تابستان و فصل سفر به رکود فرو می‌رود. البته امسال همزمانی روزهای پایانی شهریور ماه با آغاز ماه مبارک رمضان و کاهش سفرهای بین شهری مزید بر علت شده تا بازار پر نوسان خودرو نفس راحتی بکشد.

خودروسازان داخلی برای غلبه بر این رکود فصلی در طول هفته گذشته اخبار جالبی از تازه‌ترین طرح‌های تولید و عرضه خودرو در بازار را منتشر کردند تا همچنان تنور این بازار جذاب را گرم نگه دارند.

 ازجمله پرسروصدا‌ترین اخبار منتشر شده در این حوزه می‌توان به عرضه پرایدهای جدید و همچنین اعلام زمان ثبت‌نام و پیش‌فروش خودروی لوکس پژو 407 اشاره کرد. مرور این خبر نشان می‌دهد باید پاییز و زمستان جذابی را در بازار خودروهای داخلی به انتظار بنشینیم.

پراید به روز می‌شود

مدیران سایپا که این روزها به مدد پراید از رقیب دیرینه یعنی ایران‌خودرو پیش افتاده‌اند، تلاش می‌کنند با تغییرات مقطعی در ظاهر و آپشن‌های پراید، سهم خود را از بازار خودرو با کمترین ریسک و هزینه حفظ کنند.

بر همین اساس جواد نجم‌الدین، رئیس هیأت‌مدیره سایپا از تولید محصول پراید با گیربکس اتوماتیک سایپا تا پایان امسال خبر داد و افزود: این محصول سبد محصول ما را کامل خواهد کرد.

محمدرضا روشنی مقدم، نایب رئیس هیأت‌مدیره سایپا هم در گفت‌وگو با موج، تاکید کرد: به‌زودی موتور خودروی پراید به روز می‌شود و بدنه این خودرو نیز تقویت خواهد شد. پراید جدید مرحله تئوریک استانداردهای مربوط به تصادف را پاس کرده است و مشغول تولید نمونه‌های اولیه هستیم. روشنی مقدم با بیان اینکه اوایل سال آینده مباحث مربوط به موتور و بدنه جدید پراید به پایان می‌رسد، اضافه کرد: هیچ مشکلی برای ادامه تولید پراید براساس نیاز و تقاضای بازار نخواهیم داشت و به موازات تغییرات درونی در این خودرو، شاهد مدل‌های جدید پراید، با ظاهر مورد پسند بازار و مشتریان خواهیم بود.

پلت فرم دوم پراید

محمدرضا روشنی مقدم پلت فرم بعدی مورد نظر در راهبرد محصول سایپا را تولید خودرو روی پلت فرم دوم یعنی طرح سایپا 231 اعلام کرد و گفت: این طرح تولید خودرو، رده بالاتری از پراید را در برمی‌گیرد و خودروی تولیدی 15 تا 20 درصد از لحاظ قیمتی نسبت به پراید گران‌تر خواهد بود. نایب رئیس هیأت‌مدیره سایپا این خودرو را محصولی با پلت فرم، موتور، قوای محرکه، گیربکس و بدنه جدید دانست که در مدل‌های مختلف تولید و به بازار عرضه خواهد شد. به گفته روشنی مقدم، این مدل جدید با قیمت 5/8 تا 9میلیون تومان در بازار عرضه خواهد شد.

رفع نقص روآ:

رئیس اداره برندهای ایران خودرو گفت: تا پایان سال‌جاری پژوروآ  سال، خودروی سریر و پژو پارس سال با مشخصات ظاهری و فنی جدید به بازار می‌آیند.

به گزارش مهر، حمید درجی افزود: با توجه به مشکلاتی که درخصوص تحویل خودرو روآ وجود داشت، تغییراتی در آن ایجاد شد که برای عرضه به بازار آماده باشد. او اعلام کرد: نقص خودروی روآ برطرف شده است. این خودرو با وجود تقاضای بالایی که داشت زیان‌آور‌ترین خودرو بود و با پیگیری مسائل مربوط به آن، خودروی تغییر یافته با نام روآ سال به بازار خواهد آمد. درجی در بیان ویژگی‌های برتر این خودرو اذعان داشت: موتور پژو روآ سال پایه گاز سوز است و در مقایسه با موتورهای دو‌گانه سوز دارای کمترین افت توان به هنگام تغییر سوخت بنزین به گاز و برعکس آن است.

 اکسل گیربکس و گاردن این خودرو با استفاده از فناوری شرکت هوفر آلمان طراحی و تولید شده است و سیستم انژکتور این خودرو طوری است که توزیع گاز و بنزین را به‌صورت جداگانه مدیریت می‌کند. وی با اشاره به مشخصات دیگر پژو روآ سال تاکید کرد: اتاق این خودرو جدید است که به زیبایی ظاهری محصول افزوده و به علاوه این خودرو دارای رینگ و لاستیک 14، رادیو پخش MP3، آینه‌های جانبی و جلو  آمپر جدید است.

سایپا 331 و 431

نایب رئیس هیأت‌مدیره سایپا از تولید 2 خودرو در سطح بالاتر نسبت به تندر90 خبر داد و افزود: این2 خودرو سایپا 331 و 431 نامگذاری شده‌اند. خودروی 331 محصول بهبود یافته سایپا 231 است که کمی کشیده‌تر خواهد بود و قیمت آن نیز کمی بیشتر از محصول تندر90 است. محصول 431 نیز برگرفته از پلت فرم توسعه یافته تندر90 است که ابعادی برابر خودروی مگان دارد و با قوای محرکه 1600 تا 2000 سی. سی تولید خواهد شد و ظرف 5/2 سال آینده مدل‌های مختلف این 2 خودرو به بازار خواهد آمد.

پژو پارس سال در بازار

حمید درجی، رئیس اداره برندهای ایران خودرو، اظهار داشت: پژو پارس سال نیز با تغییراتی در بخش طراحی و اضافه شدن سیستم ضد‌سرقت و سنسور دنده عقب به‌زودی به بازار می‌آید. او ادامه داد: این خودرو مجهز به فیوز نوری است که برای تشخیص عیب فیوزهای خودرو استفاده می‌شود؛ ضمن اینکه آینه‌های کناری چراغ راهنما دارد. این خودرو در بازار نسبت به کارخانه با 2 میلیون تومان افزایش معامله می‌شود.

پژو 407 از آذر ماه

ایران‌خودرو هفته گذشته از خودروی پژو 407 هم رونمایی کرد. به گزارش ایسنا، این محصول ابتدا به‌طور کامل وارد خواهد شد. سید مهدی قاسمی، مدیرعامل شرکت تجارت بین‌الملل سمند، با بیان اینکه قیمت این خودرو بین 40 تا 50 میلیون تومان است، افزود: از هفته‌های آینده پیش‌فروش این خودرو و از آذرماه نیز عرضه آن آغاز خواهد شد.

سوزوکی شاسی‌دار

مدیران ایران خودرو وعده داده‌اند، خودروی شاسی‌دار سوزوکی گراند ویتارا هم تا پایان امسال عرضه می‌شود. به گزارش ایسنا، سعید سپانلو، مدیر تولید ایران خودروی خراسان گفت: درخصوص خودروهای شاسی‌ بلند سوزوکی، باتوجه به اینکه محصولات فعلی بدون شاسی است، در نظر داریم محصول شاسی‌دار سوزوکی را تا پایان امسال عرضه کنیم. او تصریح کرد: امسال 6 هزار دستگاه سوزوکی تولید می‌شود.

«سریر» در خط تولید

معاون فروش ایران خودرو اعلام کرد: خودروی سمند سریر با بهره‌گیری از توان بالای طراحی و ساخت در خط تولید برای بازار داخل در نظر گرفته شد. او اظهار داشت: این خودرو با بهره‌گیری از موتور پر قدرت پژو سیتروئن با 110 اسب بخار یکی از لوکس‌ترین خودروهای ایرانی به شمار می‌رود. او خاطرنشان کرد: ازجمله ویژگی‌های برتر این خودرو، شیشه‌های سولار ضد‌اشعه با تبادل حرارتی کم است؛ به‌نحوی که موجب کاهش نفوذ گرما و اشعه ماورای بنفش به داخل خودرو شده و از کم رنگ شدن تزئینات داخلی ممانعت می‌کند.

«چری» از بهمن ماه

رئیس سازمان صنایع و معادن خراسان رضوی هم گفت: تولید خودروی چری از بهمن ماه در خراسان آغاز خواهد شد. به گزارش مهر، سید حسین احمدی افزود: سناباد خودرو که از فناوری چری استفاده می‌کند با ظرفیت تولید 30 هزار دستگاه خودرو مجوز بهره‌برداری گرفته که در سال اول 6 هزار خودرو و در سال دوم 30هزار خودرو تولید خواهد کرد.

تندر90 ون و هاچ‌بک 

نایب رئیس هیأت‌مدیره سایپا درباره تولید خودرو از موافقت رنو فرانسه برای تولید تندر90 هاچ‌بک خبر داد و گفت: این مدل‌ها ظرف مدت کوتاهی به سبد تولیدات اضافه خواهد شد. وی در پاسخ به اینکه آیا برای تولید تندر90 هاچ‌بک گروه صنعتی ایران خودرو نیز همکاری دارد؟ گفت: خیر، این طرح در سایپا انجام خواهد شد، شرکت ایران‌خودرو نیز در سایر محصولات با رنو به توافق رسیده است.

 اخبار دریافتی حاکی است: مدل ون تندر بود. فعلا برای سنجش بازار وارد می‌شود، ولی ایران خودرو قصد دارد پلت فرم X90 این مدل را در بازار عرضه کند. مدل ون تندر90  دارای ظرفیت 7 نفره است و برای خانواده‌های پرجمعیت مناسب است. این خودرو دارای موتوری با قدرت 150 اسب بخار و مصرف آن تقریبا برابر سواری تندر90 است.