به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران از این مساله که نماینده این انجمن در ستاد ملی مقابله با کرونا جایی ندارد در حالی که در پساکرونا مشکل اصلی جامعه برخاسته از مشکلات روانی مردمی است که با سوگ، ترسهای متعدد و… رو به رو بودهاند، گلایه کرد.
وی گفت: در خصوص اینکه آیا میشود باز هم به خاطر کرونا در سال تحصیلی جدید در مدارس را بسته نگه داشت، گفت: قطعاً دیگر آسیبهای عدم بازگشایی مدارس غیرقابل جبران خواهد بود. من در مقام یک روان شناس می گویم که بزرگترین دغدغه مسئولان کشور امروز باید کودکان و نوجوانانی باشد که مدارسشان اینهمه وقت بسته بوده است.
حاتمی ادامه داد: دوران کودکی و نوجوانی دوران تحول رشدی است. تحول فکری، تحول شناختی، تحول اجتماعی و… در این سنین رخ میدهد. در نوجوانی هویت افراد شکل میگیرد و آماده میشوند تا به سمت مستقل شدن بروند. این امر میسر نمیشود مگر در بستر فعالیتهای اجتماعی و نقش پذیریهای اجتماعی.
وی بیان کرد: اگر کسی ادعا کند در درون خانواده میشود دوره تحول رشدی به خوبی طی شود هرگز از او قبول نکنید. در مدرسه ارتباط با دوستان، نقش پذیری ها، قوانین مدرسه، تنبیه و تشویقها، ارتباط با معلم و… سبب ایجاد شخصیت فرد میشود.
رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران اظهار داشت: این روزها شاید والدین خوشحال باشند فرزندشان در اتاق است و دارد درس میخواند اما کسی نمیداند آنها در دنیای مجازی در چه فضایی سیر میکنند. متأسفانه فضای مجازی به اضافه قرنطینه باعث شده در یک سال و نیم گذشته رشد اجتماعی خوبی از سوی بچهها شکل نگیرد و شاید ما در آینده با جامعه بیماری رو به رو باشیم.
وی درباره اینکه اگر در ستاد ملی مقابله با کرونا بودید چه راهکاری را پیشنهاد میدادید، گفت: اگر در ستاد ملی مقابله با کرونا بودم میگفتم که از ابتدای ۱۴۰۰ باید بیشترین فشار گذاشته میشد تا واکسیناسیون این قشر خیلی زودتر در اولویت باشد تا مدارس و دانشگاهها در اولویت بازگشایی باشند.
حاتمی تاکید کرد: هیچ راهی جز بازگشایی مدارس و دانشگاهها نداریم. حتی علم آموزی در فضای آنلاین هم با تردید رو به روست چه برسد به بحثهای تربیتی. اگر قرار است بودجه اضافهتری هزینه کنیم باید این کار را بکنیم تا مدارس باز شود چون فردا باید هزینه بیشتری برای درست کردن شرایط روحی و روانی این کودکان و نوجوانان بدهیم.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران اظهار کرد: در حال حاضر در خانه ماندن زیاد و فضای مجازی سبب بروز اختلالها در کودکان و نوجوانان شده است. پر واضح است که نوجوانی سن هویت یابی است. نوجوان پرسشگر است.
او گفت: وقتی او معلم و همکلاسیهایش در دسترسش نباشند که به پرسشهایش پاسخ دهند معلوم نیست کجا و نزد چه کسی در فضای مجازی دنبال جوابش میگردد. الان دیگر حتی باید یک مرحله جلوتر بود و مشاور و روان شناس در تک تک مدارس گذاشت.