هم‌زمان با نشست نظارت ستادی شهردار تهران از منطقه ۲۰، معاون فنی و عمران شهردار تهران نیز با هدف بررسی و پایش مشکلات عمرانی، درخواست‌های مهم و نیازمند پاسخ و چاره‌جویی و راهکارهای اجرایی برای رفع این مشکلات مهمان ناحیه ۴ منطقه ۲۰ شد.

همشهری آنلاین_زهرا بلندی:  در جلسه‌ای که با حضور «عباس شعبانی» معاون فنی و عمران شهردار تهران، مدیران ارشد معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۲۰ و شهردار ناحیه ۴ منطقه ۲۰ برگزار شد، ضمن بررسی موضوعاتی همچون لزوم ارائه طرح‌های بالادستی محدوده صنعتی شمال ری، ارتقای سرانه‌های فرهنگی و ورزشی با بهره‌گیری از اراضی بایر، رفع موانع اجرایی موجود در مسیر ساخت ادامه بلوار شهید چمران و... در ناحیه ۴، چالش‌های عمرانی منطقه ۲۰ در سال ۱۴۰۰ هم مورد بررسی قرار گرفت.  

محل ملاقات‌مان مقابل بوستان توسکا و بخش میانی مسیر دوچرخه‌سواری محله دولت‌آباد است که ساخت آن جزء پروژه‌های مهم ناحیه ۴ محسوب می‌شود. معاون فنی و عمران شهردار تهران و تیم همراهش سراپا گوش هستند تا شهردار ناحیه ۴ و معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۲۰ اقدامات انجام شده در محل مورد بازدید را شرح دهند. «حمید گودرزی» شهردار ناحیه ۴ منطقه با بیان اینکه باتوجه به سیاست شهرداری تهران برای انسان‌محور شدن معابر و از سوی دیگر ایجاد فضاهایی امن برای دوچرخه‌سواری شهروندان و همچنین با هدف بهره‌مندی از هوای پاک، ایجاد مسیر ۷۵۰ متری دوچرخه در محله دولت‌آباد جزء اقدامات مهم شهرداری ناحیه ۴ محسوب می‌شود،

می‌گوید: «این مسیر از بلوار بسیج تا بلوار قدس مترو دولت‌آباد و خیابان شهرزاد امتداد دارد و در نهایت به منطقه ۱۵ وصل می‌شود که اجرای آن رضایت‌بخش قابل توجهی از شهروندان را به همراه داشته است، این در حالی است که با توجه به نقاط شناسایی شده در ناحیه ۴ قرار است این مسیر به‌طور کلی تا متراژ ۴ هزارمتر طول ادامه پیدا کرده و ساخته شود.» در ادامه وارد بوستان ۸۱ هزارمترمربعی توسکا می‌شویم. بوستانی که به شکل جنگلکاری از حدود ۴۰ سال پیش شکل گرفته و به دلیل برخورداری از معضلاتی همچون وجود فضاهای بی‌دفاع شهری، تجمع معتادان و کارتن‌خواب‌ها، گسترش آلونک‌نشینی و... اخیراً مورد ساماندهی قرار گرفته است.

«یوسفعلی دهقان» معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه ۲۰ به ساختمان‌های نوساز بلندی اشاره می‌کند که مقابل این بوستان قرار گرفته‌اند و می‌گوید: «باتوجه به مجتمع‌هایی که طی چند سال اخیر در محله دولت‌آباد ایجاد شده و جمعیت زیادی از اعراب کشورهای عراق، سوریه، لبنان و... در آن سکونت پیدا کرده‌اند، ساماندهی این فضاها از اهمیت قابل توجهی برخوردار بود و براساس آن اقداماتی همچون ایجاد فضای تفرجگاهی و ورزشی برای شهروندان، زمین بازی کودکان، زمین چمن مصنوعی فوتبال و آبنما، افزایش سیستم‌های روشنایی، راه‌اندازی خانه دوچرخه با ظرفیت ۳۵ دوچرخه برای استفاده رایگان اهالی در آن اجرا شده است.» توقف بعدی گروه مقابل طرح ایجاد دسترسی مسیر غرب به شرق بزرگراه شهید رستگار به محله دولت‌آباد است که تا مرحله نهایی پیشرفت داشته، فقط آسفالت آن باقی مانده که معاون فنی و عمران شهرداری تهران قول اتمام آن را طی هفته آتی از معاون فنی و عمران منطقه اخذ می‌کند.»

  •  رفع آسیب‌های شهری تبدیل تهدید به فرصت 

در ادامه، جلسه پرسش و پاسخ در ساختمان شهرداری ناحیه ۴ منطقه ۲۰ برگزار می‌شود. ضمن معرفی ناحیه و ارائه گزارشی از ظرفیت‌ها و مشکلات موجود، مواردی از قبیل لزوم ارائه طرح‌های بالادستی در خصوص محدوده صنعتی شمال ری، بهره‌گیری از اراضی بایر با هدف ارتقای سرانه‌های فرهنگی و ورزشی، موانع اجرایی موجود در مسیر ساخت ادامه بلوار شهید چمران و نیز اثربخشی این پروژه در رفع گره‌های ترافیکی و آسیب‌های اجتماعی مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد. شهردار ناحیه ۴ می‌گوید: «در انتظار ابلاغ طرح موضعی محدوده صنعتی شمال ری، که با مناطق ۱۵ و ۱۶ هم مشترک است، از کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران هستیم. حدود ۴۰ هکتار از مساحت ناحیه ۴ که شامل کارخانه‌های تعطیل شده و متروکه یا به انبار تبدیل شده هستند، در این طرح قرار می‌گیرند. با ابلاغ این طرح بسیاری از محدوده‌های صنعتی می‌توانند تغییر کاربری بدهند و از حالت متروکه خارج شوند.» دیگر موضوع مورد بحث در این جلسه باغ‌های بدون محصول و متروکه موجود در ناحیه ۴ همچون باغ آسیاب سنگی، سرهنگ و لاله است.  

  •  ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه

موانع اجرایی موجود در مسیر ایجاد ادامه بلوار شهید چمران موضوع قابل بحث دیگری است که در این جلسه مورد بررسی قرار می‌گیرد. گودرزی با اشاره به اینکه در ابتدای بلوار چمران محدوده‌ای معروف به زورآباد وجود دارد که براساس طرح تفصیلی متعلق به فضای سبز است و طرحی برای ساخت‌وساز در آن تعریف نشده است و شهروندان طی سال‌های گذشته به‌صورت غیرمجاز آنجا ساخت‌وساز کرده‌اند، می‌گوید: «برای ادامه دادن محور شهیدچمران تا جاده معدن و تکمیل بلوار چمران نیاز است حدود ۱۰ تا ۱۲ پلاک در این محدوده تملک شود. با این کار علاوه بر آزادسازی این معبر و تکمیل طرح عمرانی، نه تنها یکی از گره‌های مهم ترافیکی ناحیه رفع می‌شود، بلکه یکی از آسیب‌های اجتماعی محله نیز برطرف خواهد شد.» 

  •  پیشرفت ۴۶ درصدی ۷۲ پروژه توسعه محله‌ای

فراتر از بحث‌های مرتبط با محدوده ناحیه ۴ در ادامه جلسه بررسی موضوعات کلان‌تر منطقه‌ای مطرح می‌شود. «برنامه‌های عمرانی سال ۱۴۰۰ که تصویب و ابلاغ شده در چه وضعیتی قرار دارند و چنددرصد پیشرفت داشته است؟» این سؤالی است که عباس شعبانی در ابتدای سخن مطرح می‌کند و معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۲۰ در پاسخ به آن می‌گوید: «پیشرفت فیزیکی در کلیت فعالیت‌های عمرانی طبق آمار شهریور بالای ۳۶ درصد بوده و دارنده رتبه دوم در بین مناطق هستیم، البته با برگزاری مناقصات و آغاز به کار آنها در پیشرفت فیزیکی رتبه یک را به خود اختصاص خواهیم داد.» 

  •  تلاش برای تشکیل نشست‌های راهگشا 

در بخش بعدی نشست، معاون فنی و عمران شهردار تهران با اشاره به اینکه هدف مدیریت شهری از بازدید میدانی از نواحی شناسایی مشکلات، نیازها و ظرفیت‌های موجود در مقیاس کوچک‌ترین واحدهای تقسیم‌بندی شهری یعنی محله‌ها و نواحی است، می‌گوید: «اجرای پروژه‌های کوچک، اما پربازده راهکاری مؤثر برای حل مشکلات عمرانی شهروندان است.» شعبانی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مشکلات عمرانی شهروندان با اجرای اقدامات نسبتاً کم هزینه قابل رفع است، می‌گوید: «حتی می‌توان بسیاری از نقاط کور ترافیکی را ضمن اصلاحات هندسی و اجرای اقدامات عمرانی کم دامنه ساماندهی کرد.» معاون فنی و عمران شهردار تهران با اشاره به سپری شدن بیش از نیمی از مدت زمان اجرای برنامه سال ۱۴۰۰، نشست‌های نظارت ستادی را فرصتی مغتنم برای ارزیابی میزان به ثمرنشستن اهداف و برنامه‌ها می‌داند.

  • محمدرضا مهربان /شهروند ساکن شهرری /اگر شهردار بودم، در شهرری پارکینگ می‌ساختم


ساکن ۴۳ ساله محله شهرری درباره مهم‌ترین معضل این منطقه به ترافیک سنگین به‌خصوص در مناسبت‌ها و اعیاد اشاره می‌کند و می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد این مشکل نبود جای پارک و پارکینگ اختصاصی است که باعث می‌شود خودروها به‌صورت دوبله و سوبله پارک کنند و معضلات ترافیکی به بار بیاورند.» «محمدرضا مهربان» که عدم اجرای طرحی بزرگ در حوزه زیباسازی شهری را دیگر معضل مهم در محل می‌داند، در پاسخ به این سؤال که اگر شهردار بود چه اقدامی را در محله شهرری جزء برنامه‌های اولویت‌دار قرار می‌داد، می‌گوید: «اگر شهردار بودم، پارکینگ طبقاتی می‌ساختم.» 

  • امیر فاطمی‌زاده، از اهالی ری /فکری برای دست‌اندازها کنید

«کیفیت آسفالت معابر منطقه ۲۰ در مقایسه با معابر مناطق شمالی و غربی شهر تهران خیلی پایین است و در بهترین حالت فقط لکه‌گیری برخی معابر انجام می‌شود که به دست‌انداز تبدیل می‌شوند.» «امیر فاطمی‌زاده»، ساکن ۳۷ ساله محله شهرری، با بیان این موضوع و اشاره به اینکه اگر در جایگاه شهردار بود مرمت اصولی روکش آسفالت معابر را در اولویت برنامه‌های شهرری قرار می‌داد، می‌گوید: «این اقدامی است که باید جزء برنامه‌های بلندمدت قرار بگیرد و همه معابر از آن بهره‌مند شوند.»