تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۵

گروه ورزشی: نمایندگان عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی گرچه هنوز گزارش بررسی ناکامی المپیک را منتشر نکرده‌اند اما به طور جدی در جلسات متعدد با مدیران سازمان ورزش‌، کمیته المپیک و روسای فدراسیون‌ها ابعاد نتایج به دست آمده در پکن را بررسی می‌کنند.

روز گذشته هیأت‌رئیسه فراکسیون ورزش با رئیس و مسئولان کمیته المپیک دیداری داشت و از آنها خواست که گزارش مکتوب خود را به مجلس ارائه دهند اما به دلیل مکتوب‌نبودن گزارش عملکرد کمیته این نشست نتیجه‌ای در بر نداشت.

بت کلیا یکی از  نمایندگان عضو فراکسیون ورزش در مورد این جلسه می‌گوید  قراخانلو، ‌کفاشیان و  سجادی به دعوت فراکسیون ورزش مجلس برای ارائه گزارش عملکرد خود روز گذشته به مجلس آمده بودند ‌اما به علت شفاهی‌بودن گزارش این افراد، ‌ادامه بررسی این موضوع به زمان دیگری موکول شد.

وی  افزود: «در این جلسه ‌دکتر قراخانلو و دیگر مسئولان کمیته ملی المپیک مشکلاتی را برای کسب نتایج ضعیف در المپیک پکن عنوان کردند که قرار شد تمامی مسائل به صورت مکتوب تهیه ‌شده و در اختیار فراکسیون ورزش مجلس و رسانه‌ها قرار گیرد.»

از سوی دیگر سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس از نشست با رؤسای سابق سازمان تربیت‌بدنی خبر داد. علیرضا دهقان در این مورد می‌گوید: «از رؤسای سابق سازمان تربیت‌بدنی و کمیته ملی المپیک برای برگزاری جلسات مشاوره و هم‌اندیشی در خصوص طرح تشکیل وزارت ورزش دعوت خواهیم کرد.» وی افزود: «برای اینکه طرح تشکیل وزارت ورزش را به جامعیت برسانیم با معاونان رئیس‌جمهور در تمام دوره‌های سازمان تربیت‌بدنی، رؤسای کمیته ملی المپیک، کارشناسان و حقوقدانان ورزشی و سایر شخصیت‌های حقیقی و حقوقی ورزش نشست برگزار خواهیم کرد.»

در حالی که گروهی از نمایندگان مجلس به طور جدی خواهان تشکیل وزارت ورزش هستند، گروهی دیگر از نمایندگان آن را مخالف برنامه چهارم توسعه می‌دانند و این طرح را احساسی می‌خوانند.

سیدجلال یحیی‌زاده رئیس کمیته تربیت‌بدنی مجلس شأن نزول این طرح را ناکامی ایران در المپیک 2008 پکن عنوان کرد و می‌گوید: «شاید برخی از نمایندگانی که این طرح را نوشته‌اند اذعان کنند که این ایده از پیش مطرح بوده و دلیل مطرح‌شدن آن در این برهه زمانی و زودتر از موعد مقرر این ناکامی بوده اما به اعتقاد من این نوع برخورد با موضوع برخوردی منفعلانه و احساسی است و باید تامل بیشتری در این زمینه شود.»

یحیی‌زاده در پاسخ به این سئوال که آیا علت این تصمیم عدم پاسخگویی سازمان تربیت‌بدنی به مجلس بوده گفت: «سازمان تربیت‌بدنی طبق قوانین و مقررات فعلی نمی‌تواند بیشتر از این پاسخگو باشد. در بسیاری از مسائل ورزشی با توجه به قوانین بین‌المللی،‌ دخالت بیش از حد دولت و مجلس موجب برخی تحریم‌ها و تعلیق‌ها خواهد شد لذا از دیدگاه جهانی دولت و مجلس نمی‌توانند اعمال نظر زیادی داشته باشند.»

وی افزود: «با وزارت‌شدن ورزش، عمده حمایت نمایندگان در خصوص افزایش بودجه خواهد بود و بیش از این قوانین خارجی منع حضور دولت و مجلس را اتخاذ کرده است.»
این نماینده مجلس در خصوص سیاسی‌شدن ورزش با اتفاق وزارتخانه‌شدن گفت: «با وزارت‌شدن سازمان تربیت‌بدنی،‌ حضور سیاسیون در ورزش پررنگ‌تر می‌شود و ورزش دولتی‌تر خواهد شد. تیم‌های شهرستانی، ‌به هر بهانه وزیر را به مجلس می‌کشند و... که این دغدغه‌ها عامل منتقدبودن من به این طرح است. »


به نظر می‌رسد در شرایطی که مجلس هنوز بررسی‌های خود را در مورد نتایج المپیک نهایی نکرده است، گروهی دیگر از نمایندگان خواهان تشکیل وزارت ورزش برای پاسخگوکردن مدیران ورزش هستند.