به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهر، علی نصیری سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درخصوص برنامههای پیش روی این سازمان گفت: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران وظایف گستردهای در مقابل انواع بحران دارد. تهران هم به عنوان یک کلانشهر با پیچیدهترین مسائل و مخاطراتی که ممکن است که یک شهر با آن درگیر باشد، مواجه است که بسیاری از این مخاطرات توان ایجاد بحران را در شهر دارند.
سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران افزود: مسائل پدافندی، زلزله، سیل، فرونشست زمین و بیماری کرونا به عنوان بزرگترین و شدیدترین بحران حال حاضر دنیا از مواردی است که انسانها را تهدید میکند.
نصیری با بیان اینکه برنامههای خود را به صورت تدوینشده در اختیار شهردار تهران قرار داده است، افزود: برنامههای ارائه شده عمدتا بر چند محور استوار است. یکی از مهمترین این محورها تقدم پیشگیری بر پاسخ و تقدم مدیریت خطر بر مدیریت بحران است.
وی با تاکید بر اینکه برنامههای سازمان مدیریت بحران محدود به اقدامات آکادمیک و نمایشی نیست، گفت: اقداماتی را دنبال میکنیم که ریسک را در سطح شهر کاهش میدهد. شهرداری تهران از آن نهادهایی است که میتواند با سیاستگذاریها ریسک را افزایش یا کاهش دهد. امیدوارم که بتوانیم در این دوره شهر را به جای بهتر و ایمن تری برای زندگی شهروندان تبدیل کنیم.
سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه با اشاره به مدیریت خطر بحران جامعه محور، عنوان کرد: انجام اقدامات بزرگ توسط نظام جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور با حضور مردم اتفاق میافتد. همان گونه که مدیریت بحران شهر تهران با یک سازمان امکان پذیر نیست، به طور مثال در موضوع مدیریت بحران کرونا با همکاری خانواده شهرداری در زمان کوتاهی به توفیقات بزرگی دست پیدا کردیم.
نصیری ضمن تاکید بر نقش مردم در برنامهریزیها و تصمیمگیریهای سازمان مدیریت بحران، گفت: جامعه نیاز دارد که مردم در ۴ مرحله مدیریت بحران شامل پیشگیری وکاهش خطر، آمادگی برای وقوع حادثه احتمالی، پاسخ به حادثه و عملیات امدادی و بازیابی، بازسازی و بازتوانی جامعه به حالت قبل حضور داشته باشند.
وی اضافه کرد: سازمان هم به عنوان سیاستگذار و هماهنگ کننده وظیفه دارد برای مردم بسترسازی کرده و شرایط مشارکت مردم را فراهم کند. شاید لازم باشد مردم در زمینه بحران دورههای آموزشهای نظری و مهارتی را بگذرانند. مخاطبان ما بسیارند بنابراین این جریان به حرکت جهادی نیاز دارد تا نهضت آموزش همگانی در حوزه بحران و پدافند غیرعامل به مرحله اجرا برسد.
سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه بحران مربوط به سازمان و یا رشته خاصی نیست، افزود: همه دستگاههای اجرایی شهر میتوانند با شرایط بحرانی روبرو شوند پس باید در مواقع لزوم آمادگی داشته باشند.
نصیری گفت: در بسیاری از مواقع در زمان وقوع حادثه، سازمانها نمیتوانند با هم هماهنگی لازم را داشته باشند. چون هماهنگی موضوعی نیست که یکشبه اتفاق بیفتد. هماهنگی نیازمند برنامهریزی مشترک است. یعنی دستگاههایی مانند پلیس، آتشنشانی، هلال احمر، اورژانس تهران و کشور، سازمان آب، برق، گاز، مترو، اتوبوسرانی و در مرکز این مجموعه سازمان مدیریت بحران که باید در صحنه حادثه با هم هماهنگ باشند، پیش از حادثه در مورد سناریوهایی که مطابق با ارزیابی خطر محتمل تشخیص داده شده، آموزشهای مشترکی مانند مانور را طراحی و اجرا کنند. البته این مانورها باید به طور مکرر تکرار شده و دستگاه اجرایی نیز باید در دورههای زمانی مشخصی دور هم جمع شوند.
وی عنوان کرد: اگر مواردی که به حدود اختیارات هر کدام از مراجع ذیصلاح برمیگردد در مراجع قانونی مانند شورای شهر تصویب شود. در این صورت در شرایط بحرانی همه سازمانها میتوانند پاسخ هماهنگی را داشته باشند.
سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم مانند بسیاری از کشورها اتاق هماهنگی یا اتاق کنترل و یا واحد اعزام مشترک را طراحی کنیم تا دستگاهها با حفظ هویت سازمان مربوطهشان بتوانند در یک اتاق با هم هماهنگ شوند، گفت: یکی از مصادیق این هماهنگی ایجاد SOS یا شماره واحد امدادی است که به شهروندان کمک خواهد کرد در مواقع بحرانی به جای تماس با انبوهی از شمارههای اضطراری با این سامانه در ارتباط باشند. به عنوان مثال اگر در زمان آتشسوزی به کمک چند سازمان نیاز است و مردم نمیدانند با کجا سازمان تماس بگیرند، SOS به آنها کمک خواهد کرد.
این مسئول گفت: درواقع یک دستگاه پاسخگوی شهروندان است و در صورت نیاز این تماس به بقیه سازمانها ارجاع داده خواهد شد. اگر این کار در تهران به طور موفقیتآمیزی انجام شود، برای مردم سایر شهرهای کشور نیز قابل الگوبرداری خواهد بود.