گروه سیاسی: اعلام وصول نشدن طرح سؤال از رئیس‌جمهوری با وجود جمع‌آوری بیش از 80 امضا برای آن، موجب شد متولیان اصلی طرح، اقدام هیات رئیسه را زیر سؤال ببرند و خواستار بی‌طرفی شوند

طرح سؤال از رئیس‌جمهوری که پس از اظهارات اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر ابراز دوستی با مردم اسرائیل و تعلل محمود احمدی‌نژاد در برخورد با وی با وجود اعتراض‌های مجلس، تدوین شده بود، دیروز تقدیم هیات رئیسه مجلس شد، اما هیات رئیسه به‌دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد امضاها، از اعلام وصول آن صرف‌نظر کرد.

به گزارش خبرنگار همشهری، این در حالی است که علی مطهری متولی اصلی طرح، در واکنش به این اتفاق، فضاسازی محمد رضا باهنر، نایب رئیس مجلس را باعث تشکیک هیات رئیسه در اعلام وصول طرح دانست و گفت: از نظر من فقط 3 نفر امضای خود را از طرح سؤال از رئیس‌جمهوری پس گرفته‌اند و هنوز تعداد کافی امضا برای اعلام وصول طرح وجود دارد.

بنا به گفته مطهری، باهنر با مراجعه به وی از پس گرفتن 20 امضا، صحبت کرده ولی حاضر به اعلام اسامی نشده است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه هیات رئیسه موظف بود بعد از دریافت طرح سؤال از رئیس‌جمهوری آن را اعلام وصول کند، اضافه کرد: کسانی که این طرح را امضا کرده بودند تعهد شفاهی داده بودند که امضای خود را پس نگیرند.

این در حالی است که موسی قربانی در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: طرحی که به دست ما رسید دارای حدنصاب کافی نبود.

این عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: عده‌ای از نمایندگان پیش از آنکه طرح تقدیم هیات رئیسه شود، امضای خود را پس گرفته بودند و این طرح از تعداد امضاهای لازم برای اعلام وصول برخوردار نبود.

طبق ماده 196 آیین‌نامه داخلی مجلس برای سؤال از رئیس‌جمهوری، امضای حداقل یک چهارم کل نمایندگان و به عبارت دیگر امضای بیش از 72 نماینده مجلس لازم است.

با وجود این، مطهری در حاشیه جلسه علنی دیروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از پشت صحنه اتفاقات هیات رئیسه بی‌خبر است، توضیح داد: اگر کسی قصد پس‌گرفتن امضای خود را داشت، می‌توانست بعد از اعلام وصول به هیات رئیسه مراجعه کند و امضای خود را پس بگیرد.

علاج قبل از وقوع

پیش از این برخی نمایندگان حامی دولت، علاوه بر رایزنی با امضا‌کنندگان طرح، به شیوه‌های مختلف سعی کردند مطهری را از به جریان انداختن طرح سؤال از رئیس‌جمهوری منصرف کنند.

در همین باره پایگاه خبری عصر ایران از ملاقات‌های مکرر و خصوصی مرتضی آقاتهرانی با مطهری خبر داد و نوشت: آقاتهرانی در این جلسات سعی کرده با استناد به تعالیم اخلاقی، مطهری را از سؤال خود منصرف کند.

از سوی دیگر مطهری نیز از دریافت پیامک‌هایی در چند روز اخیر صحبت کرد که مخالفت خود را با طرح سؤال از رئیس‌جمهوری، اعلام می‌کردند.

اعلام به شرط نصاب

اما اتفاق دیروز باعث شد تا مصطفی کواکبیان با استناد به ماده 17 آیین‌نامه خواهان رعایت بی‌طرفی از سوی هیات رئیسه شود.

نماینده مردم سمنان خطاب به رئیس مجلس گفت: مسئله سؤال از رئیس‌جمهوری، مسئله جریانی و خطی نبود، اما چند روز است که با وجود تاکید امضا‌کنندگان سؤال اعلام وصول نمی‌شود. وی ادامه داد: بعضی دوستان می‌گویند که محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس مانع این کار است.

اگر واقعا افرادی امضاهای خود را پس گرفتند، اسامی آنان اعلام شود.رئیس مجلس نیز در پاسخ به اعتراض کواکبیان اظهار داشت: ما ضوابط آیین‌نامه را رعایت می‌کنیم و سؤال از رئیس‌جمهوری را اعلام وصول می‌کنیم. هر زمان که تعداد امضاهای این طرح به‌طور قطعی به 72 رسید همان روز این طرح اعلام وصول خواهد شد.

علی لاریجانی ادامه داد: باهنر هم هیچ اشکالی در کارش نیست، بعضی افراد به وی مراجعه کردند و گفتند ما قبول نداریم و نمی‌خواهیم اسم ما باشد.

دیروز ولی اسماعیلی، روح‌الله حسینیان و حمید رسایی نیز با اشاره به پس گرفتن امضای تعدادی از نمایندگان، از منتفی شدن طرح سؤال از رئیس‌جمهوری صحبت کردند.

حسینیان طرح سؤال از رئیس‌جمهوری را به‌خاطر «حرف‌های بی‌ربط یک نفر» به مصلحت ندانست و گفت که  از اول مخالف طرح بوده است.  با وجود این، مطهری در گفت‌وگو با همشهری از به جریان انداختن مجدد طرح، پس از بررسی امضاها صحبت کرد.