هفته‌نامه‌ی دوچرخه: خدمات اورژانس اجتماعی ۱۵۷۰ برای درخواست‌های کمک درباره‌ی فوریت‌های روانی دانش‌آموزان در سراسر کشور فعال شده است.

«مسعود شکوهی»، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به رشد گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش‌آموزان درباره‌ با راه‌اندازی اورژانس اجتماعی به دانش‌آموزان گفت: «خط ملی «نماد» به‌شماره‌ی ۱۵۷۰، به‌عنوان یکی از اضلاع و پیوست‌های برنامه‌ی ملی نماد، اکنون در سراسر کشور فعال شده است. این خط دارای سه بخش« راهنمایی»، «مشاوره» و «مددکاری اجتماعی» است که دانش‌آموزان، مدرسه‌ها و خانواده‌ها می‌توانند با این شماره تماس حاصل کرده و کمک‌های لازم را دریافت کنند.»

نماد، از برنامه‌هایی است که سال‌هاست با مدیریت موردی و مددکاری اجتماعی و پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان در محلات حاشیه‌نشین اجرا می‌شود.

شکوهی افزود: «تماس‌ها با خط ملی نماد، به‌طور کلی شامل سه دسته هستند: درخواست راهنمایی درباره‌ی مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان، درخواست مشاوره درباره‌ی مشکلات مربوط به بهداشت روان دانش‌آموزان و درخواست کمک درباره‌ی فوریت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان. در این خط، روزانه، کارشناسان هسته‌ها و مراکز مشاوره‌ی آموزش و پرورش، با تخصص‌های گوناگون مشاوره و مددکاری اجتماعی در دو شیفت صبح و عصر مشغول خدمت هستند و به تماس‌ها پاسخ می‌دهند.»

او با بیان این‌که در این خط، راهنمایی‌های لازم ارائه می‌شود و در برخی موارد نیز تیم‌های فوریت‌های روانی اجتماعی اعزام و در برخی موارد به دستگاه‌های مرتبط ارجاع می‌شوند، عنوان کرد: «بر اساس چارچوب فنی، این خط مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌های درون سازمانی آموزش و پرورش و نیز همکاری و ارجاع بین سازمانی با دستگاه‌های مسئول، طراحی و تعریف شده است. ما مقیدیم که در حدود وظایف و اختیارات سایر دستگاه‌ها، دخالت نکنیم و شبهه‌ی فعالیت موازی ایجاد نشود.»

هفته‌ی مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی از ۲۲ تا ۲۸ آبان‌ماه در مدرسه‌های سراسر کشور برگزار شد؛ «خودمراقبتی در برابر آسیب‌های اجتماعی در دوره‌ی شیوع بیماری کرونا» به‌عنوان شعار این هفته انتخاب شده بود.