گروه محیط‌زیست- اسد افلاکی: بخشی از طرح اجرایی آزاد راه بحث برانگیز تهران – شمال به‌دلیل آنچه رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کرج از آن به‌عنوان رعایت نکردن ملاحظات زیست‌محیطی یاد می‌کند با حکم مراجع قضائی متوقف شد

حسن پسندیده، در این‌باره به همشهری گفت: بخشی که تعطیل شده، خط D آزاد راه شمال در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی و حوزه آبریز رودخانه حفاظت شده کرج واقع در منطقه شهرستانک است.

در این بخش به خاطر رعایت نکردن ملاحظات زیست‌محیطی، مواد نفتی به رودخانه لونیز که یکی از سرچشمه‌های رودخانه کرج است، نشت می‌کرد که باعث آلودگی این رودخانه می‌شد.

از این رو، با پیگیری اداره محیط‌زیست و حکم قضائی عملیات اجرایی این بخش از بزرگراه تعطیل شد و به حالت تعلیق در آمد.

وی افزود: با توجه به آلودگی آب و خاک ناشی از نشت مواد نفتی کارگاه خطD، اداره محیط‌زیست بارها با صدور اخطار از مسئولان و دست‌اندرکاران اجرایی آزاد راه تهران – شمال خواست نسبت به رعایت معیارهای زیست‌محیطی اقدام کنند.

اما این اخطارها مؤثر واقع نشد؛ بنابراین موضوع از طریق مراجع ذیربط قضائی پیگیری شد؛ چرا که آب رودخانه کرج یکی از منابع تامین‌کننده آب شرب تهران و کرج بوده و از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

با آنکه مسئولان محیط‌زیست از تعطیلی بخشی از عملیات اجرایی آزاد راه تهران – شمال خبر می‌دهند، اما روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور اعلام کرد که آلودگی‌ها رفع شده و عملیات اجرایی در این منطقه از سر گرفته شده است.

رئیس اداره محیط‌زیست کرج اما در واکنش به این خبر  تصریح کرد: بخشی از طرح یاد شده از روز دوشنبه گذشته به‌منظور حفظ حیات آبزیان این رودخانه و به‌خصوص به‌دلیل جلوگیری از آلوده شدن آب شرب شهروندان کرجی و تهرانی با حکم قضائی تعطیل شده و این حکم تا رفع کامل آلودگی به قوت خود باقی است.

به گفته پسندیده، این رودخانه یکی از 5 رودخانه حفاظت شده کشور است که به‌دلیل تامین کردن بخش عمده‌ای از آب شرب شهروندان تهرانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. افزون بر این آبزیان این رودخانه نیز دارای اهمیت ویژه‌ای هستند.

وی با اشاره به وظایف قانونی سازمان حفاظت محیط‌زیست در مبارزه با آلاینده‌ها خاطرنشان کرد: قانون توزیع عادلانه آب، آیین‌نامه جلوگیری از آلودگی آب و همچنین تکلیفی که براساس مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی در جهت جلوگیری از آلودگی آب رودخانه کرج به‌عهده سازمان محیط‌زیست گذاشته شده، مقابله با هر آلاینده‌ای در این رودخانه را از اولویت‌های کاری سازمان قرار داده‌است.

چرا که ورود هر آلاینده‌ای گرچه ممکن است به تنهایی خطرزا نباشد، اما در ترکیب با سایر آلاینده‌های احتمالی موجود در رودخانه می‌تواند به مشکلی غیرقابل پیش‌بینی تبدیل شود.

تعطیلی 6 کارخانه در یک هفته

رئیس اداره محیط‌زیست کرج در این گفت‌وگو همچنین از تعطیلی 6 کارخانه آلاینده خبر داد و یادآور شد: این کارخانه‌ها که در شهرک صنعتی اشتهارد مشغول فعالیت بودند به‌دلیل دفع غیراصولی پسماند ویژه در طبیعت و آلودگی محیط‌زیست با حکم قضائی تعطیل شدند.

به گفته پسندیده، پسماندهای این کارخانه‌ها حاوی PH یا لجن اسیدی هستند که درصد اسید آنها یک دهم است و در نتیجه بسیار سمی هستند.

به همین دلیل تخلیه آنها در طبیعت باعث تخریب اصلی بافت خاک و خارج کردن کاتیون‌های غذایی از خاک می‌شوند.از سوی دیگر این پسماند‌ها به خاطر فلزات سنگینی که در خود دارند سبب مسمومیت گیاهان می‌شوند و دارای ترکیبات مضر برای محیط‌زیست هستند.

رئیس اداره محیط‌زیست کرج در ادامه تصریح کرد: بیش از 10‌سال از فعالیت این کارخانه‌ها می‌گذرد و طی این مدت 5 بار به‌دلیل همین مشکلات تعطیل شدند، اما هربار با دادن تعهد مبنی بر رفع مشکل، کار خود را از سرگرفته‌اند.

اما این بار دیگر مهلتی به آنها داده نمی‌شود و درصورتی مجاز به فعالیت خواهند شد که مشکل کاملا برطرف شده و احتمال تکرار آن وجود نداشته باشد