همشهری آنلاین: پس از استعفای ایهود اولمرت از نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی، جانشین وی برای ریاست حزب کادیما که تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه این رژیم است، مذاکرات اولیه خود را برای تشکیل دولت جدید آغاز کرد.

خبرگزاری اتریش از تل آویو گزارش داد، آنگونه که روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در نسخه آنلاین خود خبر داده، لیونی یکشنبه شب با ایهود باراک، رییس حزب کارگر ملاقات داشته است.[لیونی جانشین اولمرت می‌شود]

این روزنامه به نقل از مشاور لیونی نوشت این ملاقات یک ساعت و نیمی «خوب» برگزار شد. وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در محفلی خصوصی گفت، اگر باراک بپذیرد به دولتی ائتلافی به رهبری وی وارد شود، او را به «شریکی تمام عیار» تبدیل خواهد کرد.

انتظار می‌رود زمانی که شیمون پرز، رییس رژیم صهیونیستی از لیونی به شکل رسمی بخواهد تشکیل دولت دهد، وی مذاکرات بیشتری با باراک داشته باشد. به نوشته هاآرتص، این گفت‌وگوها احتمالا امروز هم انجام خواهد گرفت. بر اساس قوانین رژیم صهیونیستی، پرز باید پس از استعفای اولمرت با همه جناح‌ها مشورت کند.

تلاش برای کنار گذاشتن اختلاف‌ها
لیونی بدون توجه به سابقه روابطش با رییس حزب کارگر که اغلب اوقات پرتنش بوده است، قصد دارد همه اختلافات را کناری نهد. یکی از مشاوران وی گفته است: «در نهایت باراک است که باید به نفع رژیم عمل کند.»

باراک – با در اختیار داشتن 19 کرسی و بزرگ‌ترین شریک ائتلافی کادیما در دولت اولمرت – روز یکشنبه «به خاطر چالش‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی» رژیم صهیونیستی خواستار تشکیل دولتی متحد شد. برخلاف این خواسته، بنیامین نتانیاهو، رییس حزب راستگرای لیکود بر برگزاری فوری انتخاباتی جدید تاکید کرد.

اولمرت که در معرض اتهام فساد مالی قرار دارد، روز یکشنبه استعفای خود را به شکل رسمی اعلام کرد. [بیشتر] در صورتی که لیونی ظرف 42 روز موفق به تشکیل دولت نشود، باید ظرف 90 روز و بدین ترتیب یک سال پیش از موعد مقرر، پارلمان جدیدی برای این رژیم انتخاب شود.