شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

ترجمه - نیلوفر قدیری: ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسرائیل سرانجام اعلام کرد که در انتخابات ماه سپتامبر برای تعیین رهبر جدید حزب کادیما شرکت نمی‌کند.

این به معنای اعلام استعفای او از این سمت بعد از مدت‌ها کشمکش و بحث در این باره درون اسرائیل است. حزب کادیما بعد از انتخابات سال 2006 در اسرائیل با کسب 29‌کرسی از 120 کرسی پارلمان این رژیم، حزب اکثریت در کنست است.

کادیما را آریل شارون نخست‌وزیر پیشین بعد از ترک حزب لیکود در ماه نوامبر سال 2005 تشکیل داد. هدف شارون از تشکیل این حزب، به‌دست‌آوردن آزادی عمل بیشتر در اجرای سیاست‌هایش برای خروج یکجانبه از غزه بود. شارون می‌خواست با این کار شهرک‌های صهیونیست‌نشین را از خاک فلسطین برچیند و با تعیین مرزهای نهایی اسرائیل، دورنمای روشنی از کشور فلسطین را ترسیم کند.

اولمرت که درگیر ماجرای اتهام فساد مالی شده و با اتهام دریافت پنهانی پول طی 15سال از یک بازرگان یهودی آمریکایی رو‌به‌روست، از مدت‌ها پیش برای استعفا از سمت خود تحت فشار قرار داشت. اولمرت خبر استعفای خود را در روزی اعلام کرد که دور چهارم مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل در ترکیه و میان مذاکره‌‌کنندگان فلسطینی و اسرائیلی در آمریکا جریان داشت. بلافاصله بعد از اعلام این خبر این پرسش مطرح شد که آیا استعفای اولمرت روند صلح را تخریب می‌کند یا بعد از خروج او از صحنه قدرت هم این روند ادامه خواهد یافت؟

در زمان نخست‌وزیری اولمرت اسرائیل بعد از یک دوره تعلیق طولانی، مذاکرات با فلسطینیان و سوریه را آغاز کرد. اما در چنین شرایطی هر رهبر اسرائیلی دیگری هم همین کار را می‌کرد زیرا جنگ زمانی دارد و صلح هم. اکنون زمان صلح است.  اما اولمرت چندان فشار زیادی برای پیشبرد مذاکرات صلح وارد نکرد زیرا در داخل اسرائیل نخست‌وزیر نامحبوبی بود. اما هر نخست‌وزیر دیگری هم در اسرائیل به جای او بود در این روند دچار ناکامی می‌شد زیرا نه فلسطینیان و نه اسرائیلی‌ها اکنون آماده دادن امتیازات دردناک نیستند. اوضاع در مذاکرات با سوریه هم به همین صورت است. اولمرت این مذاکرات را از سر گرفت اما او نمی‌تواند اسرائیلی‌ها را برای بازگرداندن بلندی‌های جولان به سوریه متقاعد کند. 

اکنون که اولمرت تصمیم به استعفا گرفته ممکن است مذاکرات صلح برای مدت طولانی دوباره تعلیق شود. در مرز میان اسرائیل و سوریه گلوله‌ای شلیک نشده‌است اما خیابان‌های فلسطین هر روز شاهد درگیری است.  در حال حاضر مسائل مهمی میان اسرائیل و فلسطینیان هماهنگ شده و دو طرف اکنون مشغول بحث درباره یک پیمان صلح موقت هستند. هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند که این پیمان امضا خواهد شد اما هیچ‌کس هم نمی‌تواند مطمئن باشد که روند صلح با ادامه حضور اولمرت، ادامه می‌یابد.

به عبارت دیگر  روند صلح خاورمیانه به نخست وزیر اسرائیل بستگی ندارد، مگر اینکه در اسرائیل فرد قدرتمندی روی کار بیاید؛ در حال حاضر که چنین فردی در میان سیاستمداران اسرائیلی دیده نمی‌شود.  به همین دلیل اعلام استعفای اولمرت تاثیری در تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌هایی که درباره آینده مذاکرات صلح خاورمیانه می‌شود نگذاشته‌است.   نامزدهایی که اکنون برای جانشینی اولمرت مطرح هستند اگر چه نام‌های متفاوتی هستند اما از جهات بسیاری با هم شباهت دارند. نتانیاهو از مخالفان سرسخت روند صلح است اما در زمان نخست‌وزیری‌ خودش، چندین پیمان صلح با فلسطینیان امضا کرده‌است. از سوی دیگر ایهود باراک و زیپی لیونی سرسخت به‌نظر می‌رسند اما براساس شرایط امنیتی اسرائیل تصمیم‌گیری خواهند کرد.

نووستی- 1 اوت 2008

کد خبر 60159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز