گروه حوادث: اعترافات اعضای باند تبهکاری، پرده از کلاهبرداری 700 میلیون تومانی از مالکان خودروهای مدل بالا برداشت.

اعضای این باند که با استفاده از چک‌های جعلی دست به خرید خودروهای مدل بالا می‌زدند، به کلاهبرداری از 60 نفر اعتراف کرده‌‌اند.

اواخر فروردین سال گذشته، کارآگاهان اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران در جریان فعالیت یک باند قرار گرفتند که دست به کلاهبرداری از مالکان خودروهای مدل بالا می‌زد.

تحقیقات انجام شده از شاکیان نشان می‌داد اعضای این باند بعد از شناسایی طعمه‌های خود از بین افرادی که آگهی فروش خودروهای مدل بالا را در روزنامه‌ها به چاپ رسانده بودند، با آنها وارد معامله می‌شدند.

آنها بعد از چندین بار ملاقات در ساعات غیراداری، با چرب زبانی اعتماد فروشنده را جلب کرده و سپس با دادن یک فقره چک تضمین شده بین بانکی به آنها، خودرو را خریداری کرده و متواری می‌شدند.

صبح روز بعد زمانی که فروشنده برای نقد کردن چک تضمینی به بانک می‌ر‌فت، متوجه می‌شد چکی که از خریداران دریافت کرده، جعلی است و فریب یک باند کلاهبرداری را خورده است.

با این اطلاعات، پلیس که خود را در برابر یک باند حرفه‌ای می‌دید ردیابی‌های تخصصی برای شناسایی متهمان را آغاز کرد و مشخصات تمامی خودروهایی که اعضای باند با چک‌های جعلی خریداری کرده بودند، در اختیار تیم‌های گشت پلیس قرار گرفت.

با شناسایی تعدادی از این خودروها در خیابان‌های شهر، سرنشینان آنها به اداره پلیس انتقال یافتند اما همه آنها مدعی شدند خودروها را در بازارهای مختلف فروش خودرو خریداری کرده و از ماجرای مسروقه بودن آنها خبر نداشته‌اند.

با این اظهارات، بررسی‌های پلیسی ادامه یافت و ماموران دریافتند اعضای باند کلاهبرداری پس از خرید خودروهای مدل بالا با چک‌های جعلی، آنها را با مدارک جعلی و به قیمت پایینی فروخته و متواری شده‌اند.

در حالی که تحقیقات در این شاخه ادامه داشت، در شاخه دیگری از تحقیقات، کارآگاهان با اطلاعات به دست آمده از طعمه‌های این باند اقدام به چهره نگاری متهمان کردند.

اولین سرنخ

با به دست آمدن تصویر فرضی متهمان، این تصاویر در اختیار تمامی پایگاه‌های پلیس قرار گرفت و مدتی بعد گزارشی از یکی از پایگاه‌ها در اختیار تیم تحقیق قرار گرفت که نشان می‌داد برخی از متهمان به تازگی از زندان آزاد شده‌اند.

به این ترتیب نخستین سرنخ‌ها در اختیار پلیس قرار گرفت و کارآگاهان با شناسایی هویت تمامی 11 عضو باند موفق شدند آنها را در شهرهای کرج، تهران، قم، رباط کریم و حسن آباد دستگیر و به اداره پلیس منتقل کنند.

متهمان که ابتدا تمامی اتهامات خود را انکار می‌کردند وقتی از سوی شاکیان شناسایی شدند لب به اعتراف گشودند و به کلاهبرداری با چک‌های جعلی اعتراف کردند.

دستور برای شناسایی

سرهنگ عباسعلی محمدیان- رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ- با اعلام این خبر گفت: اعضای اصلی باند که سوابق جعل، سرقت و کلاهبرداری نیز در پرونده آنها وجود دارد در بازجویی‌ها گفتند پس از آشنایی در زندان تصمیم به راه‌اندازی این باند گرفتند و از آنجا که نمی‌خواستند از سوی پلیس شناسایی شوند برای خرید و فروش خودروها از افرادی استفاده می‌کردند که هیچ سابقه کیفری نداشتند  تا پلیس به راحتی پی به هویت آنها نبرد.

وی افزود: در حالی که اعضای این باند در اعترافات خود مدعی بودند با این شگرد دست به کلاهبرداری از 40نفر زده‌اند، پس از چاپ خبر دستگیری آنها در روزنامه‌ها، 20شاکی دیگر نیز متهمان را شناسایی کردند و به این ترتیب تعداد شاکیان این باند به 60 نفر افزایش یافت.

رئیس پلیس آگاهی تهران ادامه داد: گرچه متهمان در آخرین اعترافات خود به کلاهبرداری 700 میلیون تومانی با استفاده از چک‌های جعلی اعتراف کرده‌اند اما از آنجا که احتمال می‌رود مالباختگان بیشتر از 60 نفر باشند، قاضی صفوی- بازپرس شعبه سوم دادسرای ناحیه 6 تهران- دستور چاپ عکس بدون پوشش چهره متهمان را صادر کرد تا شهروندانی که از سوی این باند مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند برای شکایت به اداره سیزدهم آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه و یا با شماره تلفن 51055434 تماس بگیرند.