گروه بورس: کارشناسان بازار سهام تهران معتقدند در این بازار رقابتی رسم براین است که هر دوره صعودی به لطف اقبال سهامداران از یک صنعت پیشرو به‌وقوع می‌پیوندد.

به عبارت بهتر شاخص بورس هرازگاهی سوار بر دوش یک صنعت به اوج می‌رسد و در نتیجه بازار روزهای پررونقی را تجربه می‌کند.

بهار امسال هم از این قاعده مستثنی نبود؛ به این ترتیب در شرایطی که شرکت‌های معدنی سال پیش را با شوک افزایش بهره مالکانه به آخر رسانده بودند و قیمت جهانی فلزات روی نردبان صعود حرکت می‌کرد، سهام فولادی‌ها چشم بازار را گرفت و سهامداران برای خرید آن به صف شدند.

اما تابستان 87 ورق برگشت و با قوت گرفتن شایعه افزایش قیمت کنسانتره سنگ آهن، صف‌های خرید فولاد جای خود را به صف‌های طولانی فروش داد.

در ادامه هم اگر چه پای صنایع جدید به بازار اوراق بهادار تهران باز شد اما رونق روزهای پایانی تیرماه به معاملات بورس باز نگشت چون آن طور که تحلیلگران می‌گویند ؛

سهامداران پس از فولادی‌ها هیچ گروه و صنعتی را شایسته رهبری بازار تشخیص نداده‌اند یا دست کم در این خصوص به اجماع نرسیده‌اند در نتیجه تالار حافظ و مشتریانش فعلا دچار سردرگمی هستند و به معامله تک سهم‌هایی نظیر مخابرات بسنده می‌کنند.

با این اوصاف در 3 ماهه دوم سال 87 پس از صنعت خودرو که امسال و هر سال به واسطه تقسیم سود چشمگیر در فصل مجامع مورد توجه سهامداران قرار می‌گیرد، حمل و نقل و انبارداری به لطف عرضه بلوکی تایدواتر و اعلام آمادگی کشتیرانی برای خرید آن، پرطرفدارترین صنعت بورس بود.

براساس آمار و ارقام منتشرشده تابستان امسال 41 هزار و836 نفر اقدام به خرید سهام شرکت‌های خودرویی و قطعه‌ساز کردند تا ارزش معاملات این صنعت در بورس تهران به 990 میلیارد ریال برسد.

به جز این 40 هزار و 269 نفر دستور خرید 4شرکت عضو گروه حمل و نقل را روی میز کارگزاران‌شان گذاشتند تا این صنعت دومین صنعت پرطرفدار بورس لقب بگیرد؛ ضمن اینکه ارزش معاملات گروه حمل و نقل در روزهای داغ امسال به هزار و538 میلیارد ریال بالغ شد.

اما در رتبه سوم پرطرفدارهای تابستانی بورس تهران، فلزات اساسی قرار دارد؛ صنعتی که به واسطه سه قلوهای فولادی و شرکت مس ایران نظر مساعد 39 هزار و991 سهامدار حقیقی را به‌خود جلب کرد و به این ترتیب ارزش معاملات تابستانی‌اش به هزار و  961میلیارد ریال رسید؛

هرچند بیشترین میزان خریدارها در اولین ماه فصل و قبل از انتشار خبر افزایش سنگ آهن، دستور خرید سهام شرکت‌های این گروه را صادر کرده بودند و در روزهای بعد از 25 تیرماه سهامداران علاقه‌ای به خرید فولادی‌ها نشان نمی‌دادند.

در فهرست صنایع پرطرفدار 3 ماه گذشته بورس تهران بعد از فلزات اساسی، نوبت به استخراج کانه‌های فلزی می‌رسد.

براساس آمار منتشرشده، در دومین فصل سال 87 شرکت‌های زیرمجموعه صنعت استخراج کانه‌های فلزی که از افزایش قیمت سنگ آهن منتفع می‌شدند نظیر چادرملو، گل‌گهر و توسعه و فلزات دوباره مورد توجه بازار و سهامداران قرار گرفتند.

به این ترتیب در 3 ماه سپری شده 24 هزار و733 نفر سهام شرکت‌های این صنعت را به سبد دارایی‌هایشان افزودند و ارزش معامله این تعداد سهامدار به 9هزار و236 میلیارد ریال رسید.

اما نکته جالب اینکه صنعت تازه وارد مخابرات در شرایطی که بورس از داشتن صنعت پیشرو محروم است از راه نرسیده مورد توجه سهامداران قرارگرفته و تنها عضو این صنعت ظرف 3 ماه گذشته توانسته 26 هزار و431 سهامدار را نسبت به خرید این سهم متقاعد کند تا ارزش معاملات سهام شرکت مخابرات ایران در اولین فصل حضور در بورس به 5 هزار و 223 میلیارد ریال بالغ شود.

گزارش‌ها همچنین حکایت از آن دارد که در تابستان 87رتبه ششم فهرست صنایع پرطرفدار نصیب شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی شد؛ مقامی که در احراز آن قطعا نمی‌توان از عرضه بلوکی سهام سرمایه‌گذاری غدیر توسط بانک صادرات و اقبال سهامداران از آن به واسطه رشد قیمت سیمان چشم پوشی کرد.

به هر صورت در 3 ماهه دوم امسال 22‌هزار و219 نفر برای خرید شرکت‌های این گروه اقدام کردند و ارزش این معاملات هم در نهایت به 11 هزار و502 میلیارد ریال رسید. 

31 شرکت عضو صنعت سیمان، آهک و گچ هم تابستان امسال هفتمین گروه پرطرفدار بورس بودند؛ آن هم به واسطه افزایش قیمت دست و پا شکسته قیمت سیمان که توانست تولید‌کنندگان این محصول را پس از مدت‌ها از حاشیه خارج کند.

به این ترتیب 17هزار و963 سهامدار در این مدت اقدام به خرید سهام شرکت‌های صنعت سیمان آهک و گچ کردند تا ارزش این خریدها در پایان فصل به هزار و382 میلیارد ریال برسد.