چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

گروه بورس: کارشناسان معتقدند واگذاری سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان بدون کار کارشناسی به صادر‌کنندگان به‌عنوان بدهی‌های دولتی از عوامل اصلی رکود مدت دار سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان بوده است.

به گزارش همشهری، شرکت فولاد مبارکه اصفهان که با ارزشی معادل 10 میلیارد دلار بزرگ‌ترین شرکت بورس محسوب می‌شود و از زمان ورودش به بورس، بازار را دچار تحولات جدیدی کرده در مبادلات روز گذشته بار دیگر در کفه تعادل قرار گرفت.

سهام این شرکت از مدت‌ها پیش و همزمان با واگذاری بخشی از سهام این شرکت به صادر‌کنندگان با روند نزولی مواجه شده بود و با آنکه پیش‌بینی سود این شرکت با نرخ واقعی قیمت‌های فروش کارخانه تفاوت زیادی داشت اما مدت‌ها به دلایل متعدد روی نوار نزول حرکت می‌کرد.

روز گذشته و درست چند روز پس از اعلام افزایش قیمت سنگ آهن، صف‌های خرید سهام فولاد مبارکه اصفهان جمع‌آوری شد و در نهایت پس از پایان مبادلات، تقاضا‌های جدیدی که بیشتر شبیه به بازار‌سازی‌ است، روی میز مبادلات بورس قرار گرفت.

کارشناسان معتقدند واگذاری سهام شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بدهی‌های دولتی به صادر‌کنندگان از عمده‌ترین دلایل نزول دوره‌ای سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان بوده  است.

متقاضیان فروش

عباسعلی حقانی نسب از دسته کارشناسانی است که معتقد است فشار تقاضای فروش از سوی صادر‌کنندگان در طول چند ماه گذشته باعث تشکیل صف‌های فروش برای سهام این شرکت و سنگین شدن کفه عرضه به نفع تقاضا شده بود.

مدیر عامل شرکت کارگزاری آگاه در توضیح دلایل خود می‌گوید: قیمت 400 تومان برای سهام فولاد مبارکه پایین‌ترین نرخ و کف قیمت محسوب می‌شود چون سهام شرکت فولاد مبارکه به لحاظ تحلیل بنیادی سهام ارزنده‌ای محسوب می‌شود اما واگذاری بخشی از سهام این شرکت به صادر کنند گان کشور به جای بدهی باعث شد تا صف‌های سنگینی برای فروش سهام این شرکت دربورس به وجود بیاید.

او می‌افزاید: صادر‌کنندگان هیچ راهبرد و علاقه‌ای برای حضور در بازار سهام ندارند چر ا که این سهام را تنها به‌عنوان طلب‌های خود از دولت دریافت کرده‌اند. او تاکید می‌کند: قوی‌ترین فشار عرضه در این مدت توسط صادر‌کنندگان روی سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان به وجود آمد ضمن اینکه کاهش قیمت‌های جهانی نیز به روند نزولی سهام و تشکیل صف‌های فروش دامن زد.

حقانی نسب خاطر نشان می‌کند: صادر کنندگان تنها به‌دنبال دریافت پول خود از دولت بودند و هیچ علاقه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بورس نداشتند در نتیجه تنها در تلاش هستند تا سهام خود را به فروش برسانند و مبالغ آن را در حوزه کاری خود و در بخش صادرات، سرمایه‌گذاری کنند.

صادرکنندگان سهامدار

عباس دهقان، مدیر عامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان هم از دیگر کارشناسانی است که تسویه بدهی‌های دولت به صادرکنندگان با سهام فولاد مبارکه را در نزول ارزش فولادی‌ها غیرقابل اغماض می‌داند.

وی می‌گوید: صادرکنندگان برتری که به جای دریافت نقدی جوایز صادراتی ناگهان کسوت سهامداری پوشیده بودند برای تامین نقدینگی و سرمایه‌گذاری در حوزه فعالیت‌شان سریعا به صرافت فروش افتادند؛

به این ترتیب کفه ترازو به سوی عرضه سنگین شد و قیمت سهام فولادی روی سراشیبی سقوط قرار گرفت. به گفته دهقان، تقسیم سود مناسب شرکت‌های فولادی در فصل مجامع هم از دیگر عواملی است که به تشکیل صف‌های فروش سهام فولادی منجر شد.

این کارشناس بازار سهام می‌افزاید: قیمت سهام شرکت‌های فولادی و به‌خصوص فولاد مبارکه در ماه‌های گذشته با رشد قابل توجهی همراه بود. از سوی دیگر، در فصل مجامع سهامداران فولاد و حتی کسانی که در آستانه برگزاری مجمع اقدام به خرید کرده بودند سود مناسبی در قبال سرمایه‌گذاری خود دریافت کردند بنابراین انتظار می‌رفت بخشی از صاحبان سهام برای شناسایی سود و خروج از بازار سهام فولادی دستور فروش را روی میز کارگزارانشان قرار دهند.

او  صدمات ناشی از نبود بازارگردانی رسمی و غیر رسمی مناسب برای سهام فولادی را هم در افت ارزش این گروه از شرکت‌های بورسی مؤثر می‌داند و خاطرنشان می‌کند: افزایش قیمت سنگ آهن بسیار کم دامنه‌تر از پیش‌بینی سهامداران بوده در نتیجه نگرانی آنها از کاهش سود شرکت‌های فولادی تقریبا فروکش کرده است.

انگیزه جدید

 محمدرضا رهبر، مدیر عامل کارگزاری حافظ در تشریح دلایل تشکیل صف خرید برای سهام فولاد مبارکه می‌گوید: نزول پیوسته در هفته‌های گذشته قیمت سهام فولاد را به کف رسانده و همین امر به‌خودی خود انگیزه خرید را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، افزایش قیمت سنگ آهن تاثیر چندانی بر هزینه‌های شرکت‌های فولادی به همراه نداشت در نتیجه سهامداران به تدریج به سمت گروه فولاد متمایل شده‌اند.

او ادامه می‌دهد: در تشریح دلایل تشکیل صف خرید برای سهام فولادی نمی‌توان از بسته شدن نماد بعضی شرکت‌های اثرگذار و جریان ساز بورس از جمله گل گهر، چادرملو و سرمایه‌گذاری امید غافل شد؛ چرا که توقف معاملات سهام این شرکت‌ها نقدینگی بازار را به سمت فولادی‌ها هدایت کرده است.

کد خبر 62459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز