سعید شیر‌‌کوند* در روزهای اخیر مجددا مباحثی در زمینه حذف 3 صفر از پول ملی مطرح شده است

مهم‌ترین پرسش مطرح آن است که هدف از انجام این کار کدام است و چرا کشورها نسبت به حذف چند صفر از پول خود اقدام می‌کنند؟ تجربه‌ای که پیش از این در کشورهایی مانند رومانی، ترکیه یا زیمبابوه اجرایی شده است.

باید توجه کرد که حذف صفر از پول ملی برای مقابله با تورم یا سایر منافع اقتصادی نبوده است بلکه حذف چند صفر از پول ملی عملیات حسابداری را ساده‌تر می‌کند.

همچنین در کشورهایی که با تورم فزاینده روبه‌رو بوده و واحد پولی آنها طی چند دهه به‌گونه‌ای کم ارزش شده که برای خرید کالاهای معمولی مورد نیاز خانوار باید حجم زیادی پول پرداخت شود و از سوی دیگر حساب‌های مالی کشور از حجم بسیار بالایی برخوردار شده، پس از توفیق دولتمردان در مهار تورم و ثبات بازار کالا و خدمات برای سهولت در فعالیت روزمره مردم، فعالان اقتصادی نسبت به انتخاب واحد پولی جدید یا حذف چند صفر از پول ملی اقدام می‌کنند.

تورم 2 رقمی مدام چند دهه گذشته در کشورمان موجب شده تا برای خرید یک کالای معمولی چند ده هزار ریال پول پرداخت شود.

در چنین وضعیتی وقت زیادی از مردم برای شمارش یا جابه‌جا کردن پول ضایع شده و با توجه به قطع اسکناس‌های موجود، هزینه استهلاک اسکناس افزایش می‌یابد.

همچنین محاسبه بودجه شرکت‌های بزرگ و دولت با صفرهای زیادی روبه‌رو خواهد شد. در سال 1351 که بزرگ‌ترین قطع اسکناس کشور هزار تومانی بود مردم قادر بودند تا با این اسکناس کالای زیادی خریداری کنند اما در حال حاضر با این پول نمی‌توان کالای چندانی خریداری کرد.

با توجه به تورم فزاینده موجود در کشورمان، حذف 3 صفر از پول ملی نیز نه‌تنها گره‌گشای مشکلات اقتصادی نبوده و منفعتی را برای اقتصاد به‌دنبال نخواهد داشت، بلکه انجام این کار در چنین شرایطی صرفا دغدغه ذهنی مردم را بیشتر خواهد کرد.

بهتر است به جای حذف صفر از واحد پولی کشورمان، اولویت به ثبات قیمت‌ها و مهار تورم داده شود. از سوی دیگر در کشوری که دچار تورم فزاینده شده و قیمت‌ها هر ماه نسبت به ماه قبل از رشد بیشتری برخوردار است، حذف 3 صفر می‌تواند در شکل‌گیری انتظارات تورمی در جامعه مؤثر باشد و از نظر روانی، مصرف‌کنندگان را تحت‌تأثیر قرار دهد که قیمت‌ها افزایش بیشتری خواهد یافت و قدرت خرید آنها کمتر خواهد شد.

به همین دلیل در کشورهایی که ابتدا مشکل تورم مهار شده، به سمت حذف 3 صفر پیش می‌روند تا مصرف‌کنندگان از آرامش بیشتری برخوردار شوند و انتظارات تورمی ناشی از حذف 3 صفر در اقتصاد ملی را نیز خنثی کنند.

* اقتصاددان