چندین کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، روسیه، ژاپن، آلمان و فرانسه، برنامه توسعه جنگنده نسل ششم خود را علنی کرده‌اند.

یه گزارش همشهری آنلاین،  جنگنده نسل ششم (Sixth-generation jet fighter)، نوعی مفهوم در دسته‌بندی هواپیمای جنگنده است. این طرح اکنون در دست توسعه است و از جنگنده‌های نسل پنجم پیشرفته‌تر است.  

برنامه ساخت جنگنده نسل ششم آمریکا در دهه ۲۰۱۰ میلادی آغاز شد و قرار بر این شد که در دهه ۲۰۳۰ دو نوع جنگنده برای نیروی هوایی و نیروی دریایی تأمین کند. از آنجایی که سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا علاقه شدیدی به جنگنده عمودپرواز داشتنه است، هواپیمای جنگنده لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲ در آن مجموعه به خدمت خود ادامه خواهد داد ولی نیروی هوایی و دریایی آمریکا که هدفشان دستیابی به یک جنگنده مطمئن و دوموتوره بود، دو پروژه موازی را آغاز کردند که تأکید آن بر موتور مطمئن، رادارگریزی و جنگ‌افزارهای پیشرفته باشد.

برنامه ساخت جنگنده نسل ششم آمریکا 

 طرح جدید با استفاده از طراحی به کمک رایانه و کاهش بازتاب حرارتی و افزایش بیشینه وزن برخاست، توانایی کنترل چندین پهپاد در منطقه به وسیله دیتا لینک خواهد بود. این جنگنده دارای موتور سیکل متغیر خواهد بود و تا سال ۲۰۲۵ آماده خواهد شد. در سال ۲۰۲۰ مأمور مرکز فناوری و لجستیک ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که پیش‌نمونه این هواپیما نخستین پرواز خود را با موفقیت انجام داده که رسانه‌ای نشده‌است.  در سال ۲۰۲۱ رئیس ستاد نیروی هوایی اعلام کرد که با ورود این جنگنده به ناوگان نیروی هوایی آمریکا در دهه ۲۰۳۰ میلادی، جنگنده مافوق صوت و چندمنظوره لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور از نیروی هوایی آمریکا بازنشسته خواهد شد.

سامانه نبرد هوایی آینده نیز یک پروژه مشترک میان کشورهای فرانسه، آلمان و اسپانیا برای ساخت جنگنده نسل ششم است که در حدود سال ۲۰۳۵ معرفی خواهد شد و بدین وسیله یوروفایتر تایفون و مک‌دانل داگلاس اف/ای-۱۸ هورنت در آلمان و اسپانیا و داسو رافال در فرانسه را بازنشسته خواهد کرد.

سامانه نبرد هوایی آینده 

برچسب‌ها