به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه خبری شهر، مهدی اسماعیل بگی با اشاره به بازدید شهردار تهران از تعدادی ون و تاکسی برقی، بیان کرد: روز گذشته یک شرکت خودروساز تعدادی محصول به ساختمان مرکزی شهرداری تهران آورده بود که یکی از آن محصولات، خودروی ون برقی بود.
مدیرعامل سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه خودرو مذکور کاملاً ساخت داخل کشور است، افزود: البته این خودرو در مرحله آزمایشی قرار دارد که باید استانداردهای لازم را کسب کند.
اسماعیل بگی در ادامه بیان کرد: قرار است که در جلسات پیش رو با شرکت خودروساز، نیازهای سازمان تاکسیرانی برای چگونگی بهره برداری از خودرو، اعلام شود تا تغییرات لازم در خودرو صورت گیرد.
او درباره کاربری خودروهای دیگری که روز گذشته از آنها بازدید شد، توضیح داد: خودروی دیگر ون ۷ نفره گازسوز بود که امید است به فوریت این خودرو وارد ناوگان تاکسیرانی شود. ورود این ون میتواند بعضی از مشکلات موجود در خطوط پر ازدحام را حل کند. همچنین این خودرو میتواند یک مدل ون VIP با قیمت مناسب برای جابجایی مسافران باشد.
مدیرعامل سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه همچنین مدل ونهای ایستاده در دستور کار خرید قرار دارد، افزود: ونهای سقف بلندی که ظرفیت ۱۵ نفره دارند و میتوانند در خطوط پر جمعیت به صورت نیمه انبوه بر فعالیت داشته باشند. در اینباره نیز با یک شرکت خودروساز مذاکره شده که منتظر خروجی نهایی هستیم.
اسماعیل بگی در ادامه عنوان کرد: همه این موارد باید منجر به قراردادهایی شود که در آن به صورت مشخص زمان تحویل خودرو، قیمت و تعداد تعیین شده باشد و سپس سازمان تاکسیرانی برای چگونگی استفاده از ونها برنامه ریزی کند.
او با بیان اینکه باتوجه به شرایط فعلی، موضوع قیمت و ارائه تسهیلات بسیار حائز اهمیت است، گفت: باید حدود ۸۰ درصد از سهم هزینه خودرو به صورت تسهیلات بانکی به راننده پرداخت شود.
مدیرعامل سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهر تهران ضمن اشاره به نامه ارسالی شهردار تهران به وزیر صنایع، بیان کرد: پیرو همین نامه، درحال حاضر خودروسازان مختلفی برای ساخت خودروی برقی اعلام آمادگی کردهاند. روز گذشته در همین راستا جلسهای با مدیرکل صنایع حمل و نقلی وزارت صنایع برگزار شد تا بررسی شود که چه نوع خودروهایی امکان استفاده در ناوگان حمل و نقلی تهران را دارند.
اسماعیل بگی با بیان اینکه درحال حاضر ناوگان تاکسیرانی به دو مدل تاکسی (سمند و پژو) منحصر شده است، افزود: مدل خودروی دیگری برای بکارگیری در ناوگان تاکسیرانی وجود ندارد. ناوگان تاکسیرانی نیاز به مدل خودروهای متنوعی از جنس کاربریهای مختلف (ون ۱۵ نفره و ۷ نفره، خودروی باربری، سواری سبک، سواری با سوخت پاک) دارد.
او با تأکید براینکه باید به سمت خودروهای برقی و هیبریدی حرکت کرد، گفت: از زمانی که وارد سازمان تاکسیرانی شدم، موضوع فوق را در دستور کار قرار دادم. تاکنون با تعدادی شرکت خودروساز وارد مذاکره شدهایم و از محصولات دیدن شده است.
به گفته مدیرعامل سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهر تهران؛ حرکت جهان به سمت تغییر خودرو از سوخت فسیلی به برقی است. ایران نیز نمیتواند از این آینده گریزی داشته باشد. درحال حاضر تقریباً تمام خودروسازان بزرگ جهان یک نمونه خودروی برقی به بازار ارائه دادهاند.