به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، زهرا شمس احسان عضو شورای اسلامی شهر تهران امروز ۲۳ آذرماه در جلسه این شورا اظهار کرد: بدون تردید اصلیترین نهاد دولتی در جهت ساماندهی اقشار آسیبپذیر جامعه، سازمان بهزیستی بوده و این مجموعه از چندین جهت وظایف و مسئولیتهای سنگینی را عهدهدار است.
وی افزود: از یکسو مسئولیت ارائه خدمات به خیل عظیمی از معلولان جامعه به این سازمان محول شده است و از سوی دیگر وظیفه سر و سامان دادن به وضعیت بسیاری از زنان و کودکان آسیبدیده و آسیبپذیر جامعه نیز بر دوش این سازمان نهاده شده که طی بیش از ۴ دهه فعالیت، اقدامات ارزشمندی در حوزههای اجتماعی و حمایتی انجام دادهاند.
تکلیف دولت در طرح جامع کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی
این عضو شورای شهر اسلامی تهران بیان داشت: طبق ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیهنشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی به گونهای عمل کند که آسیبهای اجتماعی در انتهای برنامه به ۲۵درصد میزان کنونی کاهش یابد.
وی گفت: در بندهای ذیل این ماده تدوین سالانه اطلس آسیبهای اجتماعی، تسهیل اشتغال برای کلیه مددجویان واجد شرایط و تدوین نظام جامع رصد آسیبهای اجتماعی و معلولیتها مورد تاکید و تکلیف قرار گرفته است. با این حال، طی بازدیدهای اینجانب از محدودههای دارای آسیب و گفتگوی رودررو و مستقیم با معتادین متجاهر، جدیترین مساله این عزیزان پس از گذراندن دوره پاکسازی و سمزدایی و بازگشت به جامعه، فقدان تمهیدات مناسب برای ارائه تسهیلات اشتغال و بازار کار مناسب است.
شمس احسان گفت: به عبارتی، به دلیل عدم پشتیبانی و توانمندسازی مطلوب، این افراد پس از مدتی مجددا به روند گذشته خود بازمیگردند. ایجاد نظام جامع حمایت اجتماعی، با تعریف و تدقیق گروههای هدف و مصادیق و ساز و کارهای حمایت مالی، حمایت شغلی، حمایتهای روانی اجتماعی، مراقبت اجتماعی، حمایت از توسعه کارآفرینی و اشتغال متناسب با وضعیت این گروههای آسیبپذیر و تکمیل فرایند خروج از چرخه آسیب مورد انتظار است.
ارائه خدمات ششگانه به معتادان متجاهر برای بازگرداندن آنها به خانواده و جامعه
وی بیان داشت: یکی از ظرفیتهای سازمان بهزیستی «مراکز جامعهپذیری و توانمندسازی بهبودیافتگان» است که قرار است افراد بهبودیافته از دام اعتیاد و اغلب بیخانمان را به زندگی اجتماعی برگرداند. با توجه به نیاز جدی چنین اقدامی، چند مرکز فعال در این زمینه وجود دارد؟ چه برنامهای برای توسعه این دست مراکز در دستور کار است؟ در این دوره مدیریت شهری به حول قوه الهی تصمیم داریم بنا به مسئولیت اجتماعی مدیریت شهری با احیای مراکز «بهاران» و ارائه خدمات ششگانه شامل اسکان، تغذیه، بهداشت، مهارتآموزی و کارآفرینی، اصلاح رفتار و تسهیل بازگشت به خانواده و جامعه در این زمینه ورود کنیم. با توجه به اینکه شهرداری تهران در مددسراهای خود توان غربال و ارجاع افراد بهبودیافته را به مراکز جامعهپذیری دارد، انتظار میرود در راستای توسعه همکاریهای هدفمند، امکان و ظرفیت همکاری خود را به شورای شهر اعلام کند.
بیشتر بخوانید:
وی افزود: موضوع دیگری که جای بحث و بررسی دارد، همافزایی مدیریت شهری و سازمان بهزیستی در توانمندسازی و خروج از چرخه حمایت زنان سرپرست خانوار است. برای این منظور جناب آقای قادری بفرمایند سازمان بهزیستی چه برنامه مشخص و چه میزان موفقیت داشته است؟ شهرداری تهران آمادگی همکاری متقابل با سازمان بهزیستی در همافزایی میان تجارب و اجرای پروژهها را دارد. لازم به توضیح است که در حال حاضر با ظرفیت بیش از ۶۰ مرکز کوثر، بیش از ۲۰ بازارچه دائم و مناسبتی، ۱۵ مرکز تسهیل و توسعه کسب و کار و سایر مجموعههای فرهنگی و اجتماعی چنین همکاری متقابلی میتواند واجد اهمیت باشد.
بیتوجهی بهزیستی به پذیرش و ساماندهی افراد سالمند و بیمار بیخانمان
این عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: یکی از دغدغهها و نگرانیهای جدی بنده بیتوجهی بهزیستی به وظیفه ذاتیاش در امر پذیرش و ساماندهی افراد سالمند و بیمار بیخانمان است که در سالهای اخیر به دلایلی همچون کرونا و کمبود ظرفیت مراکز و تفکیک نبودن مراکز موجود بر اساس شدت آسیب و وضعیت گروههای هدف، توان مراقبت تخصصی آنها در سامانسراها و مددسرهای شهرداری ممکن نیست. انتظار میرود در دوره مدیریت جدید شاهد چنین نابسامانیای نباشیم.
تاخیر ۳ ساله در ایجاد صندوق حمایت از فرصتهای شغلی افراد دارای معلولیت
شمس احسان گفت: قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب در قالب ۳۴ ماده به تصویب رسید. طبق تبصره ۲ ماده ۳۱ دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای این قانون به سازمان بهزیستی سپرده شد. در ماده ۱۰ این قانون مقرر شده بود صندوق حمایت از فرصتهای شغلی افراد دارای معلولیت با محوریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی ظرف ۳ ماه یعنی تا شهریور سال ۱۳۹۷ تشکیل و برای تصویب به هیئت وزیران ارسال شود که متاسفانه صندوق مذکور با تاخیر ۳ ساله، طی سال جاری ایجاد شده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که انتظار میرفت سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی این حوزه در صف اول اجرا و پیگیری تحقق تکالیف سایر دستگاهها باشد. از سوی دیگر، با توجه به تشکیل ستاد مناسب سازی فضاهای شهری در شهرداری تهران طبق مصوبه شورای شهر و همچنین تشکیل ستاد مناسبسازی استان تهران به دبیری سازمان بهزیستی در استانداری تهران، ضروری است به منظور یکپارچگی و همافزایی حوزه مناسبسازی، سازمان بهزیستی به عنوان حلقه واسط با ابلاغ برنامه جامع مناسبسازی فضاهای شهری شهرداری تهران، همکاری دستگاههای دولتی برای تسریع اجرای این برنامه را در دستور کار خود قرار دهد.
بیشتر بخوانید:
وی خاطرنشان کرد: طبق گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۱۳۹۹، ۶۸ هزار و ۳۶۰ نفر در سراسر کشور جذب دستگاههای دولتی و حاکمیتی شدهاند که ۵۵۰ نفر از این افراد را جامعه معلولین تشکیل میدهند. یعنی کمتر از یکصدم درصد از کل مجموع افراد جذب شده در بازار کار در سال ۹۹ از افراد دارای معلولیت بودهاند. این در حالی است که طبق ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق معلولین، دولت مکلف شده حداقل ۳درصد از مجوزهای استخدامی دستگاههای دولتی و عمومی را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهد.
این عضو شورای شهر تهران گفت: با توجه به صراحت متن قانونی و تاکید دقیق و درست رئیسجمهور در سخنرانی اخیرشان به مناسبت روز جهانی معلول مبنی بر ضرورت پایبندی به این موضوع، خواهشی که داریم این است که در برنامههای استخدامی آتی دولت، سهمیه ۳درصدی این عزیزان محقق شود و سازمان بهزیستی نیز به عنوان دبیر ستاد مناسبسازی کشوری پیگیر این موضوع باشد. البته این موضوع توسط شهرداری تهران هم حتما باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.
لزوم کمک به رشد و شکوفایی ۲۰ هزار کودک کار در تهران
شمس احسان عنوان کرد: طبق ماده ۲ آییننامه حمایت از کودکان کار و خیابان، سازمان بهزیستی موظف شده است با همکاری و مشارکت شهرداری و تشکلها و انجمنهای خیریه، به شناسایی، جذب و پذیرش و توانمندسازی کودکان اقدام کند.
وی افزود: با توجه به اینکه طبق ماده ششم این آییننامه تخصیص و تجهیز فضای فیزیکی مناسب به منظور اجرای مراحل ساماندهی با شهرداریهاست، در حال حاضر شهرداری تهران ۲۵ مرکز پرتو با حدود ۵ هزار کودک تحت پوشش با مدیریت تشکلها و سازمانهای مردمنهاد فعال در این حوزه در حال ارائه برنامههای آموزشی، مهارتآموزی و توانمندسازی است که با توجه به آمار غیررسمی ۲۰ هزار کودک کار در کلانشهر تهران، توسعه و ارتقای استانداردهای خدمات این مراکز در جهت افزایش کودکان تحت پوشش از اولویتهای مهم شورای ششم است.
وی تاکید کرد: اما به منظور توفیق این مراکز در رشد و شکوفایی کودکان باید بهرهگیری از نیروهای مجرب در حوزههای حساسی چون مددکاری و روانشناسی در دستور کار قرار بگیرد. با توجه به ضعف نظارتی والدین این کودکان انتظار داریم سازمان بهزیستی به عنوان نهاد تخصصی در این حوزه، با همکاری شهرداری نظارت موثر و مستمر بر فعالیت این مراکز داشته باشد و با تدوین الگوی منسجم و واحد برای کلیه این مراکز و ایجاد نظام جامع آموزش و توانافزایی نیروهای انسانی شاغل در آنها و بهبود فرایندهای خدمترسانی و استانداردسازی و کیفیسازی خدمات شاهد نتایج و عملکرد قابل قبول باشیم.
ثابت ماندن اعتبارات آسیبهای اجتماعی در ۵ سال گذشته
این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: نهایتا آن که طبق گزارشی که مرکز پژوهشهای مجلس ارائه کرده است میزان اعتبار اسمی حوزه آسیبهای اجتماعی در طول سالهای اجرای قانون برنامه ششم توسعه حدود ۱۳۲ درصد افزایش داشته اما با لحاظ کردن تورم عمومی، این رشد به معنای افزایش منابع نبوده و نسبت اعتبار آسیبهای اجتماعی به کل اعتبارات منابع عمومی دولت در طول ۵ سال گذشته کمتر از نیم درصد باقی مانده است.
شمس احسان گفت: این در حالی است که مسائل اجتماعی ناشی از فقر و نابرابری پدیدآورنده آسیبهای اجتماعی است. خواهشی که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی داریم این است که در فرآیند بررسی و تصویب لایحه بودجه کل کشور ۱۴۰۱، تقویت اعتبارات حوزه اجتماعی، حوزه آسیبهای اجتماعی و ارائه تسهیلات به اقشار آسیبپذیر را جزء اولویتها لحاظ کنند.