رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: به نظر ما مدیریت شهری سابق و شورای پنجمی‌ها به بودجه سال ۱۴۰۰ آب بسته بودند و این بودجه غیرواقعی بود چون به موضوعاتی بودجه تخصیص داده شده بود که واقعا قابلیت عملیاتی‌ شدن نداشت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفتگویی درباره موضوعات مختلف مرتبط با شهر تهران از جمله بدهی‌های شهرداری، میزان بدهی دولت به مجموعه شهرداری و گزارش ۱۰۰ روزه شهر تهران، برنامه مدیریت شهری در حوزه مسکن، ارائه امتیازات برای پارکینگ‌سازی و... صحبت کرد. این گفتگو به شرح زیر است: 

میزان بدهی‌های شهرداری تهران بر اساس آخرین بررسی‌ها چقدر است؟

آخرین میزان بدهی‌های شهرداری تهران هنوز در قالب گزارش تحویل و تحول به شورای شهر ارائه نشده است تا ببینیم از ۱۵ مرداد تا کنون میزان بدهی‌ها چقدر بوده و چه میزان تغییر کرده است. البته در ابتدای فعالیت مدیریت شهری جدید مدیران شهری سابق اعلام کردند که ۶۵ هزار میلیارد تومان میزان بدهی‌های شهرداری تهران است که بر همین اساس نیز دوستان در مدیریت شهری جدید آمار را اعلام کردند و اکنون هم برخی می‌گویند این میزان بدهی به ۹۰ میلیارد تومان رسیده است که البته حدودی بوده و هنوز تا این لحظه مستندی در مورد میزان دقیق بدهی‌ها به شورای شهر تهران ارائه نشده است.

میزان بدهی‌های دولت به شهرداری تهران چقدر است؟

میزان بدهی‌های دولت هم به شهرداری ارقام مختلفی اعلام شده ولی به طور کلی این میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان احصا شده که در این زمینه هم گزارش کتبی و رسمی به شورای شهر ارسال نشده است.

حدود ۱۰۰ روز از آغاز فعالیت مدیریت شهری جدید می‌گذرد. نظر شما به عنوان رئیس شورا در مورد انجام برنامه‌های جدید در شهر تهران چگونه بوده است و چه اتفاقاتی به صورت تحولی در شهر رخ است؟

ببینید، در این ۱۰۰ روز برنامه‌های تحولی اساسی به وجود آمده است به ویژه در زمینه مسائل مالی شهر گفته می‌شد شهرداری در پرداخت حقوق‌ها با مشکل مواجه خواهد بود ولی خوشبختانه زمانی که شهردار جدید تهران مستقر شد این مسأله را برطرف کرد و حقوق کارکنان در شهرداری پرداخت شد و کمبود در این زمینه نیست چرا که مدیریت شهری جدید دخل و خرج را تنظیم کرد و اعلام کردند که برای پرداخت حقوق هیچ مشکلی نداریم در زمینه فعالیت عمرانی هم برنامه‌ریزی‌ها آغاز شد که به طور مثال اخیرا یک افتتاحیه در پل سه‌راه باقرشهر صورت گرفت که نتایج مؤثری در کاهش ترافیک مناطق جنوبی تهران دارد.طی ۱۰۰ روز گذشته برنامه‌های بسیار مهم و حائز اهمیتی اجرا شده و ساماندهی‌های زیادی صورت گرفته است گروه‌های کاری ویژه برای پیگیری امور فرهنگی و مالی و اجتماعی تشکیل شده و برنامه‌ها پیش رفته است که این اقدامات کارهای مهمی محسوب می‌شود و ان‌شاءالله نتایج خوبی از آن حاصل خواهد شد.

از طرفی تنظیم و اصلاح بودجه سال ۱۴۰۰ انجام گرفت و این بودجه از ۵۰ هزار میلیارد تومان به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید چرا که به نظر ما در سال جاری به هیچ طریقی این بودجه قابلیت عملیاتی شدن را نداشت. از ابتدای سال تا کنون طی ۹ ماه فقط ۱۷ هزار میلیارد تومان از این بودجه محقق شد و برای همین ما آن را از ۵۰ هزار به ۳۷ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم که البته باز هم ممکن است همین میزان هم به نتیجه نرسد ولی امیدواریم و در تلاش هستیم که طی ۳، ۴ ماه باقیمانده حداقل ۱۷ هزار میلیارد تومان دیگر درآمد حاصل شود.

به نظر ما مدیریت شهری سابق و شورای پنجمی‌ها به بودجه سال ۱۴۰۰ آب بسته بودند و این بودجه غیرواقعی بود و نمی‌شد با آن برنامه‌ای انجام داد. به موضوعاتی این بودجه تخصیص داده شده بود که واقعا قابلیت عملیاتی شدن نداشت و ما با اصلاح بودجه گام مؤثری را برداشتیم البته ۵ هزار میلیارد تومان هم اضافه برای اتوبوس و مترو در نظر گرفتیم که اگر محقق شد جداگانه برای توسعه حمل و نقل عمومی و بهبود آن در نظر گیریم.با همین دید ان‌شاءالله جلو خواهیم رفت و اکنون دوستان در حال آماده شدن و برنامه‌ریزی برای بودجه سال ۱۴۰۱ هستند.

مسکن یکی از عمده مشکلات شهروندان تهران است و مخاطبان زیادی در جهت رفع این مشکل از مدیریت شهری جدید و شورای ششمی‌ها مطالبه دارند. رویکرد و برنامه‌های مدیریت شهری جدید در این زمینه چگونه است؟

در شهر تهران به طور مثال در زمینه مسکن مهر دولت اسبق محمود احمدی‌نژاد پیش‌بینی برای تهران انجام نداد چون آنها معتقد بودند هر چقدر که خانه و مسکن برای تهران بسازند سبب جذب بیشتر مردم به این شهر می‌شود و جمعیت پایتخت بیش از پیش افزایش می‌یابد لذا نظرشان این بود که مسکن مهر را به سمت شهرهای دیگر ببرند تا مردم جذب تهران نشوند. به نظر آنها مسکن مهر در تهران می‌توانست جاذب مردم برای پایتخت باشد.

نظر ما در مورد مسکن این چنین است که باید برنامه‌ریزی‌ها را به سمت بافت فرسوده پیش ببریم جلساتی با وزیر مسکن و راه و شهرسازی برگزار شده و مدیریت شهری و شورا بنا دارد که رویکردها و سرمایه‌گذاری‌ها به سمت بافت فرسوده رود. این مسأله سبب می‌شود که نه تنها تهران جمعیت بیشتر را بطلبد بلکه سبب بهبود مسکن شهروندانی خواهد شد که در شرایط ناایمن زندگی می‌کنند. بافت فرسوده در مواقعی مانند زلزله و سایر حوادث بسیار خطرساز است و باید حتما فکری برای آن کرد. در زمینه مسکن در شهرهای اطراف تهران البته بحث‌های دیگری مطرح است ولی در خود تهران باید سرمایه‌گذاری را به سمت بافت فرسوده ببریم.

در دوره پنجم مدیریت شهری ساختمان سازی را قفل کردند و یک خود تحریمی ایجاد کردند و مشکلاتی در زمینه مسکن فراهم شد.در حال حاضر عقب‌ماندگی‌های جدی در زمینه نوسازی بافت فرسوده داریم و باید در زمینه نوسازی کار را سرعت دهیم.

مدیریت شهری جدید نهضتی در مورد پارکینگ‌سازی در نظر گرفته است. درباره این موضوع بیشتر برایمان توضیح دهید.

ببینید، در زمینه پارکینگ‌سازی قانون‌های خوبی داریم اخیراً  در صحن شورا هم این مسأله مطرح شد و فروش ملکی مورد بررسی قرار گرفت به شرط اینکه به جای آن پارکینگ بسازند می‌خواهیم امتیازاتی بدهیم که بخش خصوصی مردم برای پارکینگ‌سازی تشویق شود به هر حال پارکینگ‌سازی درآمد چندانی ندارد ولی اگر این تسهیلات را بدهیم که به طور مثال طبقه اول و نیم‌طبقه ملک تجاری باشد و طبقات بالایی بخش‌های فرهنگی و رستوران در نظر گرفته شود و بخش پارکینگ و حتی طبقات بالاتر برای پارکینگ اختصاص یابد، قطعاً سازندگان تشویق به ساخت پارکینگ می‌شوند و از این طریق تأمین منابع برای ساخت و ساز آنها صورت می‌گیرد.

از رستوران و فروشگاه قطعا کسب درآمد صورت می‌گیرد و ما هم ملکی را از سوی شهرداری بر همین اساس فروختیم باید درآمد و ردیفی را برای کسری پارکینگ در نظر گرفت برخی از کوچه‌ها دارای پله است یا شیب زیاد دارند و باریک هستند بنابراین امکان ساخت پارکینگ در آن وجود ندارد بنابراین پارکینگ‌سازی باید به سمت کوچه‌ها یا محلات اطراف برود.

تا کنون موضوع پارکینگ‌سازی در تهران قفل بوده و کسی سراغ این موضوع نمی‌آمده است ولی اکنون ما وارد نهضت پارکینگ‌سازی شده‌ایم و هر چند شروع به کار سخت است ولی ان‌شاءالله آن را پیش خواهیم برد چند سال است که موتور پارکینگ‌سازی خوابیده و حالا تا این موتور روشن و گرم شود به هر حال سخت است.

برخی از اعضای شورای شهر از بازنگری در طرح جدید ترافیک خبر داده‌اند. آیا به نظر شما هم طرح کنونی برای مقابله با آلودگی هوا و ترافیک کارایی ندارد؟

بله، برخی از اعضای شورا مدیران شهرداری معتقدند که طرح جدید ترافیک کارآیی چندانی ندارد و باید بازنگری در اجرای این طرح انجام شود. من معتقدم که تا زمانی که حمل و نقل عمومی توسعه نیابد نمی‌توان با طرحی آلودگی هوا و ترافیک را چندان کاهش داد.

بر اساس مطالعات و بررسی‌هایی که انجام گرفته بیشترین دلیل ایجاد آلودگی هوا و ترافیک در پایتخت موضوع استفاده از خودروهای شخصی است به طوری که بر اساس آمار موجود ۸۰ درصد از آلودگی هوا ناشی از خودروهای شخصی است.در مورد آلودگی ناشی از خودروهای شخصی هم باید توجه داشت که کشورهای بزرگ دنیا به سمت توسعه حمل و نقل عمومی پیش رفته‌اند و ما هم باید قطعا در همین سمت و سو باشیم چرا که در حال حاضر بهترین مد حمل و نقل که انبوه‌بر است و آلایندگی هم ایجاد نمی‌کند و سبب کاهش ترافیک هم می‌شود مترو است.

تهران وسیله حمل و نقل عمومی کم دارد و وقتی شرایطی مانند کرونا ایجاد شود مردم حاضرند جریمه بپردازند و طرح بخرند ولی از حمل و نقل عمومی استفاده نکنند تا مبتلا به کرونا به دلیل شلوغی مترو و اتوبوس شوند. استقبال از اتوبوس و مترو نسبت به اول کرونا به یک سوم رسیده امسال تلاش کردیم برای تهران اتوبوس و قطار مترو تهیه کنیم ولی ۱۰۰ تا ۴۰۰ تا اتوبوس دردی از تهران دوا نمی‌کند و حداقل به ۲ هزار اتوبوس به صورت فوری نیاز داریم که ان‌شاءالله طی سال‌ آینده برنامه‌های جامع در این حوزه انجام خواهد شد.

همانطور که چندین بار اعلام کرده‌ام متأسفانه ۸ سال است که هیچ واگنی به مترو تهران افزوده نشده و تعداد اندکی هم که اعلام کردند به این ناوگان اضافه شده مربوط به دوره‌های قبل بوده که تهیه و خرید آن صورت گرفته است اکنون ما در تلاش هستیم که با همکاری هیأت دولت و وزیر کشور چرخه حمل و نقل بر مدار مطلوب قرار گیرد شهردار تهران برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده و جلسات آن با دولت در حال انجام است و ما خواهش می‌کنیم و پیگیر هستیم که این رویه ادامه یابد تا حداقل دو سال دیگر این واگن‌ها به مجموعه مترو افزوده شود.

آیا جلسه‌ای با رئیس‌جمهور خواهید داشت؟

بله، این مسأله در دستور کار  است و قرار است جلسه‌ای در این زمینه تشکیل شود البته هنوز وقت آن تعیین نشده است.

برچسب‌ها