گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رفتار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و چرخش سیاسی اعضای 1+5 در پیگیری قطعنامه جدید علیه ایران، گفت:

اینگونه رفتار، نقش مذاکرات هسته‌ای را به نوعی بازی سبک‌سرانه سیاسی تقلیل داده و شاید نیاز باشد درباره ادامه این تفنن سیاسی غرب تصمیم دیگری گرفته شود.

به گزارش خبرنگار همشهری، علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی دیروز مجلس با اشاره به رفتار کشورهای 1+5 و تلاش آنها برای تصویب قطعنامه‌ 1835 که شنبه‌شب به تصویب رسید، اظهار داشت: این رفتار بار دیگر با وضوح بیشتر به همگان نشان داد که موضوع هسته‌ای ایران بر خلاف لفاظی‌های سیاستمداران آمریکا صرفا نوعی بهانه‌جویی سیاسی است  و به هیچ‌وجه ربطی به ماهیت حقوقی آن ندارد.

دبیر پیشین شورای‌عالی امنیت ملی افزود: در چند هفته اخیر همه بحث‌های غرب با مسئولان ایرانی در مورد تنظیم زمان‌بندی جدید برای مذاکرات بعدی بوده است، اما یکباره حرکت نمایشی پیگیری قطعنامه از جانب 1+5 مطرح شد که حکایت از بی‌اعتنایی آنان به مذاکرات دارد.

وی همچنین تأکید کرد که عملکرد سیاسی غرب همزمان با حضور رئیس‌جمهوری در نیویورک، جایی برای اطمینان‌بخشی و اعتماد‌سازی باقی نمی‌گذارد.

بیانیه ایران

پس از تصویب قطعنامه 1835 شورای امنیت، نمایندگی ایران در سازمان ملل هم در بیانیه‌ای، این اقدام را غیر‌قانونی و مردود دانست و تأکید کرد: ملت ایران در عزم راسخش برای پیگیری حقوق مسلم خویش لحظه‌ای تردید به‌خود راه نخواهد داد.

به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است: باعث تأسف است که جامعه جهانی یکبار دیگر شاهد آن است که شورای امنیت در حرکتی عجولانه، غیر‌قابل‌قبول و غیرقابل توجیه، مبادرت به تصویب قطعنامه‌ای غیر‌قانونی درباره موضوعی می‌کند که تحت هیچ معیار منطقی و حقوقی در حیطه وظایف این شورا نبوده و تهدیدی را متوجه صلح و امنیت بین‌المللی نمی‌کند.

در بیانیه مذکور، دخالت شورای امنیت در موضوع هسته‌ای ایران و اقدامات این شورا نه تنها غیر‌منصفانه و سیاسی، بلکه فاقد هر‌گونه مبنای حقوقی و منطقی دانسته شده است.

لغو سفر آقازاده به وین

اما پس از تصویب قطعنامه 1835 شورای امنیت، خبر رسید که سفر غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی به وین برای شرکت در نشست مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار بود شب گذشته انجام شود، لغو شده است.

به گزارش همشهری، هیأت ایرانی در این نشست به ریاست علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس شرکت می‌کند و محمد سعیدی، معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی هم سلطانیه را در این اجلاس همراهی خواهد کرد.

علت لغو سفر آقازاده به‌صورت رسمی اعلام نشده است، اما احتمال می‌رود حضور نیافتن وی در نشست آژانس در اعتراض به رویکرد جهت‌دار این نهاد بین‌المللی که موجب تشدید تلاش‌های غرب برای تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای امنیت شد، صورت گرفته باشد.

پنجاه و دومین کنفرانس سالانه مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز در وین آغاز به کار می‌کند و تا ‌13 مهر ادامه خواهد داشت.