یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه گفت: قطعنامه چهارم شورای امنیت اعتماد ما را به گروه 1+5 به‌شدت کمرنگ کرده است.

منوچهر متکی که با واحد مرکزی خبر در نیویورک گفت‌وگو می‌کرد، افزود: این قطعنامه حسن نیت گروه 1+5 نزد ایران را به‌شدت مورد تردید قرار داده است.

وی درباره ادامه همکاری ایران با آژانس، پس از قطعنامه چهارم گفت: با وجود تخطی آژانس از مسئولیت‌های واقعی خود، ما به‌عنوان عضو ان.پی.تی به غنی‌سازی‌ ادامه می‌دهیم و با آژانس نیز در چارچوب مقررات همکاری خواهیم کرد.

متکی تصریح کرد: البته آمریکایی‌ها می‌کوشند جاده همکاری گسترده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را یکطرفه کنند، اما تهران وارد چنین جاده یکطرفه دست ساخته آمریکایی‌ها نمی‌شود.

وزیر امور خارجه  خاطرنشان کرد: تهران همراه با آژانس در عالی‌ترین سطح، همکاری کرده اما گفته‌های اخیر مقامات آژانس، تحت فشار برخی کشورها از جمله آمریکا بوده است.

منوچهر متکی که برای شرکت در شصت و سومین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، جمعه‌شب به سفر خود پایان داد.

وزیر خارجه با اشاره به سوابق منفی همکاری هسته‌ای کشورهای غربی با جمهوری اسلامی ایران،  اظهار داشت: این سابقه به ما حکم می‌کند که به سمت خودکفایی کامل در این زمینه گام برداریم.


متکی در آخرین روز از سفر خود به نیویورک در گفت‌وگویی با روزنامه شیکاگوتریبیون که اداره کل اخبار و اطلاعات وزارت خارجه خبر آن را منتشر کرد، بار دیگر بر حق مسلم جمهوری اسلامی ایران در استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده درصدد است نیروگاه‌هایی با ظرفیت تولید 20هزار مگاوات برق راه‌اندازی کند و در این راستا و برای خودکفایی در تولید انرژی هسته‌ای، به فعالیت خود برای تولید سوخت هسته‌ای نیز ادامه خواهد داد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره امکان همکاری با دیگر کشورها برای تامین سوخت هسته‌ای و ‌تولیدنکردن آن در داخل کشور، افزود: تجربه همکاری ما با کشورهای خارجی در زمینه تولید انرژی هسته‌ای به ما حکم می‌کند که به سمت خودکفایی کامل در این زمینه گام برداریم.

تجربه ماجراجویی

متکی در پاسخ به ادعای این خبرنگار نشریه آمریکایی درخصوص احتمال انجام اقدام نظامی رژیم صهیونیستی علیه کشورمان، خاطرنشان کرد: آمریکا پس از تجربه جنگ عراق و افغانستان و گرفتاری‌های عدیده‌ای که از این بابت با آن دست به گریبان شده و نیز با عنایت به هزینه سنگین جنگ در عراق و افغانستان که باعث ورشکستگی تعدادی از بانک‌های آمریکایی شده و دولت را ناچار به تزریق 700 میلیارد دلار در اقتصاد آمریکا کرده، در وضعیتی قرار ندارد که بتواند ماجراجویی دیگری را تجربه کند.

استقبال از مذاکرات منطقی

وزیر امور خارجه همچنین در جمع اعضای شورای روابط خارجی آمریکا با تاکید بر اینکه ملت ایران هرگز اعمال حق قانونی خود را تعلیق نمی‌کند، اظهار کرد: در عین حال ایران نسبت به هر گونه ایده و تلاش برای برگزاری مذاکرات جدی و منطقی برای حل موضوع هسته‌ای برخوردی کاملا مثبت نشان داده است.

وی در پاسخ به سؤال یکی از حضار در این جلسه، به موضوع ارائه بسته پیشنهادی متقابل از سوی کشورمان و نیز ارائه مدالیتی از سوی ایران برای روند مذاکرات اشاره و یادآوری کرد؛

همه حتی خاویر سولانا و نمایندگان 6کشور درگیر با این موضوع، می‌دانند و بعضا خود نیز اذعان کرده‌اند که موضوع تعلیق به هیچ وجه مبنای قانونی نداشته و قابل‌قبول نیست.

وی با بیان اینکه ملت ایران هرگز اعمال حق قانونی و مسلم خود را تعلیق نخواهد کرد، ادامه داد: در عین حال ایران نسبت به هر گونه ایده و تلاشی برای برگزاری مذاکرات جدی و منطقی برای حل این موضوع برخوردی کاملا مثبت نشان داده است.

به گزارش فارس، متکی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، مسائل عمده مطرح در سیاست خارجی، از جمله برنامه اتمی ایران را بررسی کرد و این مطلب را نیز در همان مصاحبه اظهارداشت.

در عین حال، رئیس مجلس  گفت: مخالفان برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بدانند با صدور قطعنامه، تهدید و فشارهای روانی نمی‌توانند اراده و مقاومت ملت ایران را تحت‌تأثیر قرار دهند.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبر، علی لاریجانی جمعه شب در جمع مردم قم از طرف‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای خواست با تغییر رفتار خود به جای خصومت، راه عاقلانه و تعامل با ملت ایران را در پیش گیرند تا پاسخ مثبت بشنوند.

وی با انتقاد از تصویب قطعنامه جدید در شورای امنیت ضد‌فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه ملت ایران استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند، تاکید کرد: دشمنان در موضوع هسته‌ای بارها اعلام کردند، اهل گفت‌وگو و مذاکره هستند اما قطعنامه اخیر آنها نشان داد که بیشتر در پی نیرنگ و فتنه هستند.

کد خبر 64905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز