سال ۲۰۲۱ که دومین سال شیوع ویروس کرونا در جهان بود، ماسک‌ها نقشی کلیدی به عنوان محافظی برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا داشتند. این نقاب‌هایی که جزو پوشش ضروری ما شده‌اند، همچنان یکی از قابل مشاهده‌ترین سلاح‌های ما در نبرد برای شکست دادن این ویروس هستند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از bbc، بیشتر از دو سال از ظهور اولین مورد مربوط به یک بیماری تنفسی جدید در ووهان چین می‌گذرد. در عرض چند هفته، ویروس کرونا در سراسر جهان گسترش یافت و یک بیماری ترسناک جدید در قرن بیست و یکم آغاز شد: کووید-۱۹.

سازمان‌های بهداشتی در سرتاسر جهان به سرعت متوجه شدند که حتی ماسک‌های یکبار مصرف نسبتاً ساده، اگر به‌درستی دهان و بینی را بپوشانند، احتمال انتقال ویروس را تا حد زیادی پایین می آورند. در سال ۲۰۲۱ که جهان وارد دومین سال همه‌گیری کووید-۱۹ شد، ماسک‌ها وضعیت اضطراری‌ای را که جهان با آن دست به گریبان بود، یادآوری می‌کردند.

کارگر نقابدار در استراحتگاه ساحلی متروک 

در آستانه سال ۲۰۲۱، نقاط مهم گردشگری جهان عمدتاً خالی از توریست بودند که تا حدی به دلیل افزایش نوع دلتا، یک جهش بسیار قابل انتقال ویروس که برای اولین بار در اکتبر ۲۰۲۰ مشاهده شد، بود.

پوشش سیاسی

ماسک‌ها به شکل جدیدی از تبلیغات و وسیله‌ای برای انتقال پیام‌های مهم، به‌ویژه برای کسانی که در حوزه سیاسی بودند، تبدیل شد. در اینجا، مارجوری تیلور گرین، نماینده جمهوری‌خواه، ماسکی با شعار «ترامپ برنده شد» زده است که به این باور بی‌اساس مبنی بر غیرقانونی بودن پیروزی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ اشاره می‌کند.

مارجوری تیلور گرین با ماسک طرفدار ترامپ

اقدامات پیشگیرانه

دو رویداد مهم ورزشی که قرار بود در تابستان ۲۰۲۰ برگزار شود، سرانجام در سال ۲۰۲۱ برگزار شد. یکی از آنها مسابقات قهرمانی فوتبال یورو ۲۰۲۰ در اروپا بود که در شهرهایی از اسپانیا تا باکو در آذربایجان برگزار شد.

علیرغم برگزاری این مسابقات در استادیوم‌های روباز، به دلیل جابجایی گسترده هواداران از فرودگاه‌ها به هتل‌ها و مراکز حمل و نقل به استادیوم‌ها، این مسابقات پیامدهای جدی به همراه داشت. حتی بازیکنان مجبور بودند قوانین را رعایت کنند و زمانی که در زمین بازی نبودند از ماسک استفاده کنند.

هواداری با ماسک با آرم المپیک 

قانون طلایی

در اواخر همان تابستان، بازی‌های المپیک تابستانی توکیو در اواخر ژوئیه و اوایل آگوست، برگزار شد. امید می‌رفت این بازی‌ها که از تابستان ۲۰۲۰ به تعویق افتاده بود، با یک سال تاخیر بعد از واکسیناسیون جهانی بسیار ایمن‌تر باشد. ورزشکاران ملزم به زدن ماسک در همه مکان‌های المپیک، حتی روی سکوی مدال بودند.

این نگرانی وجود داشت که بازی‌ها در مکان‌های خالی از تماشاچی برگزار شوند؛ مساله‌ای که دانشمند ارشد ژاپن آن را توصیه کرد. با این حال، در پایان، به هواداران اجازه داده شد که برای تماشای بازی‌ها بروند؛ اگرچه ظرفیت سالن‌ها برای کمک به رعایت فاصله اجتماعی کاهش یافت. و یک قانون دیگر هم گذاشتند که رعایت آن بسیار دشوارتر بود: تشویق نکردن.

کووید-۱۹ فقط برای ورزش‌های بین‌المللی خطرساز نبود، بلکه در فعالیت‌های بدنی روزمره نیز خود را نشان داد. این اسکی‌باز در نزدیکی آسانسور در پیست اسکی آلپ دوهوئز مجبور به پوشیدن ماسک شد. در بریتانیا، کریس ویتی، افسر ارشد پزشکی گفت که نیازی به استفاده از ماسک در هوای آزاد برای دویدن‌ نیست، اگرچه سایر متخصصان پزشکی در این مورد چندان مطمئن نیستند.

در ماه مارس، دانشمندان ایتالیایی دریافتند که استفاده از ماسک‌ها حتی در هنگام انجام ورزش‌های با شدت بالا بی‌خطر است و تنها ۱۰ درصد مصرف اکسیژن را کاهش می‌دهد، اما احتمال شیوع ویروس در باشگاه‌ها را بسیار کمتر می‌کند.

همراه همیشگی

ماسک‌ها خیلی زود برای بسیاری مانند کیف پول و تلفن همراه به بخشی از لوازم ضروری روزمره تبدیل شدند. نیاز به ماسک در شهرها و جوامع شلوغ، مانند بخش‌هایی از هند، که در بهار و تابستان متحمل ضرر وحشتناکی شد زیرا نوع دلتا سراسر کشور را فرا گرفت، حتی ضروری‌تر بود.

تغییرات فرهنگی

ماسک‌ها حتی در منحصر به فردترین فرش‌های قرمز مانند جشنواره فیلم کن فرانسه در ماه مه دیده می‌شد.

بسیاری از این رویدادها در سال ۲۰۲۰ به دلیل این بیماری همه‌گیر به تعویق افتاده یا به صورت آنلاین برگزار شدند، و ماسک‌ها نشانه‌ای واضح بودند که جهان هنوز تا بازگشت به حالت عادی فاصله دارد. صنعت سینما بیشتر سال را در قرنطینه‌ای نسبی سپری کرد و برخی از بزرگ‌ترین اکران‌ها - مانند فیلم «زمان برای مردن نیست» جیمز باند - با ادامه محدودیت‌های قرنطینه بارها و بارها به تعویق افتاد.

پاپ فرانسیس، رهبر ۱.۳ میلیارد کاتولیک جهان، کسانی را که از زدن ماسک خودداری کردند، خودخواه نامید. پاپ قبل از آن به دلیل استفاده نکردن از ماسک در مکان‌های عمومی مورد انتقاد برخی قرار گرفت و به نظر می‌رسد که این انتقاد را جدی گرفته است. در طول سال ۲۰۲۱، او مرتباً با ماسک در مجامع عمومی هفتگی که در واتیکان برگزار می‌شد، ظاهر می‌شد.

در ایالات متحده، برخی از کلیساها از پیروان خود خواستند تا برای جلوگیری از شیوع این بیماری ماسک بزنند، در حالی که برخی دیگر در برابر آن مقاومت کردند - برخی حتی برای دور زدن دستورات ماسک و واکسن در محل کار معافیت‌های مذهبی ارائه کردند.

پاپ فرانسیس در حال گذاشتن ماسک 

جهانی که در وضعیت همه‌گیری است، به کوهی از ماسک نیاز دارد. تنها یک شرکت - شرکت بزرگ آمریکایی ۳M - به تنهایی حدود ۲.۵ میلیارد ماسک در سال ۲۰۲۱ تولید کرد. این رقم چهار برابر تعداد تولیدشده قبل از همه‌گیری ۲۰۱۹ بود و نشانه‌ای از تلاش گسترده برای تولید ماسک در سراسر جهان بود.

گزارش شده است که بسیاری از شرکت‌های کوچک‌تر آمریکایی که در سال ۲۰۲۰ با شیوع همه‌گیری ماسک تولید کرده بودند، با بسیج شرکت‌های چینی و تولید ماسک‌ها با قیمت‌های ارزان، با ذخایر انبوهی از ماسک‌های فروخته‌نشده مواجه شدند.

کارگران چینی در حال ساخت ماسک

سازمان‌های بهداشت عمومی از مردم خواسته بودند که از ماسک استفاده کنند و هم دهان و هم بینی خود را با آن بپوشانند. اما زمانی که در مکان‌های عمومی نیستیم با ماسک خود چه کنیم؟ آیا آویزان کردن ماسک استفاده‌نشده از بازو یا قرار دادن آن در جیب یا کیف ایده خوبی است؟

در این مورد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده پاسخ واضحی داده است: ماسک استفاده‌نشده را از بازو یا گردن خود آویزان نکنید، مبادا بیشتر آلوده شود. اگرچه طبق دستورالعمل‌ها در مورد استفاده از ماسک، نباید ماسک را بین استفاده در کیف یا جیب نگه دارید. و آیا کسانی که از ماسک‌های قابل شستشو استفاده می‌کنند، آیا آنطور که باید آنها را تمیز و ضدعفونی می‌کنند؟

مردی با ماسک روی آرنجش

این بیماری همه‌گیر، حداقل برای آینده نزدیک، هیچ نشانه‌ای از کاهش نشان نمی‌دهد و به نظر می‌رسد که ماسک‌ها همچنان یکی از قابل مشاهده‌ترین سلاح‌های ما در نبرد برای شکست دادن آن خواهند بود.