گروه بورس: با انتشار گزارش حسابرسی شده بانک ملت شمارش معکوس برای واگذاری سهام اولین بانک دولتی آغاز شد

به گزارش همشهری، بالاخره پس از گذشت 2 سال از صدور ابلاغیه اصل 44، سهام بانک‌ها آماده واگذاری در بورس هستند. طی این مدت کارشناسان انتقاد‌های زیادی را به وزارت اقتصاد برای تاخیر در عرضه سهام بانک‌ها مطرح کرده بودند.

براساس این ابلاغیه و مصوبه هیات وزیران، وزارت اقتصاد باید سهام 3 بانک صادرات، ملت و تجارت را از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار کند.

بر این اساس سازمان خصوصی‌سازی‌ و بورس تهران از 5/1 سال گذشته تاکنون برنامه آماده‌سازی‌ سهام بانک‌های دولتی را برای واگذاری آغاز کردند و روز گذشته با انتشار گزارش حسابرسی شده بانک ملت، برنامه عرضه سهام بانک وارد مرحله تازه‌ای شد.

هفته گذشته مدیرعامل بانک ملت از رفع تمام مشکلات مربوط به واگذاری سهام بانک ملت خبر داد ه بود و از وزارت اقتصاد خواسته بود، سهام این بانک را هر چه زودتر در برنامه واگذاری قرار دهد.

علی دیواندری با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مهم بر سر راه واگذاری سهام بانک‌های دولتی مشخص‌نشدن تکلیف صندوق بازنشستگی است، تاکید کرد: قرار شد که بانک تعهدات بازنشستگی را بر عهده بگیرد و مشکل کسری آن نیز از محل منابعی که برای آن در نظر گرفته شده و همچنین ذخیره‌ها تامین شود.

مدیرعامل بانک ملت با اعلام اینکه بدهی دولت به بانک نیز مشخص شده و سازمان حسابرسی نیز آن را اعلام کرده است، خاطرنشان کرده بود: در حال حاضر منتظر تصویب لایحه 150 هزار میلیارد ریالی در مجلس برای بازپرداخت بدهی دولت به بانک هستیم، اما به هر حال میزان بدهی در دفاتر بانک منعکس شده است.

اسماعیل غلامی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ هم وعده داده بود تا سهام بانک‌ها در آبان ماه در بورس عرضه شود. غلامی همچنین از برطرف شدن مشکل صندوق بازنشستگی بانک‌ها خبر داده و گفته بود: میزان بدهی هر بانک از بابت صندوق بازنشستگی آنها محاسبه شده و در جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد در حساب‌های بانک‌ها به ثبت رسیده که رقم قابل توجهی است.

به گفته غلامی محاسبه میزان بدهی بانک‌ها به صندوق بازنشستگی تاثیر بسیاری بر قیمت هر سهم به همراه خواهد داشت.

معرفی

بانک ملت دارای 1909 شعبه است که از این تعداد 1898 شعبه در داخل کشور قرار دارد، 4شعبه در خارج از کشور و 7 شعبه نیز در مناطق آزاد واقع شده است.

در حال حاضر تعداد پرسنل بانک ملت بالغ بر 25 هزار نفر است که از این تعداد 14‌هزار نفر از کارکنان دائم بانک ملت محسوب می‌شوند.

سرمایه شرکت در حال حاضر 1/13هزار میلیارد ریال است که تمامی این سهام هم‌اکنون در اختیار دولت است. 

میزان سرمایه‌گذاری‌های بانک ملت در شرکت‌های پذیرفته شده بورس 121‌هزار میلیارد و در شرکت‌های دیگر بالغ بر 239‌هزار میلیارد ریال است.

این شرکت هم‌اکنون 10‌درصد از سهام شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، 50 درصد از سهام شرکت قند و تصفیه شکر اهواز، 10‌درصد از سهام شرکت تامین سرمایه امین و 8/3‌درصد از سهام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار را در اختیار دارد.

میزان مطالبات بانک ملت از بانک مرکزی تا‌کنون به 7/ 37 هزار میلیارد ریال و میزان بدهی‌های این شرکت به بانک مرکزی به 8/7 هزار میلیارد ریال رسیده است. این بانک همچنین بیش از 3/33 هزار میلیارد ریال از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری طلب دارد.

سرمایه‌گذاری‌های خارجی بانک ملت نیز شامل سرمایه‌گذاری در سهام بانک تجاری ایران و اروپا، بیمه ایران و انگلیس، شرکت بیمه ایران و ارمنستان، شرکت سوئیفت و بانک پرشیا اینترنشنال PIB می‌شود. بانک ملت بیش از 60 درصد از سهام این بانک را در اختیار دارد