آزاده بهشتی: اگر از یکی از دوستان صمیمی‌تان بشنوید که در یکی از سفرهایش بعد از کلی خرید از فروشگاه‌های مختلف و خستگی از یک گردش چند ساعته با عبور از یک پل شیشه‌ای علاوه بر اینکه توانسته تصویری زیبا از بازارهای ایران داشته باشد به‌راحتی به هتل محل اقامت خود برسد، اولین موضوعی که به ذهنتان خطور می‌کند، چیست؟

اینکه دوستتان به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کرده که در آن سرسراهایی با معماری کشورهای همسایه وجود دارد و ایران هم جزئی از آن است؟ یا اینکه در هتل محل اقامت او فروشگاه‌های مختلفی بوده؟ اما اگر به شما بگوییم آنچه چند سطر بالاتر خواندید تصویری کوتاه از یک «سیتی سنتر» در اصفهان است، شاید کمی غیرقابل باور به‌ نظر برسد!

قرار است یکی از بزرگترین مجتمع‌های گردشگری، تجاری وتفریحی به‌زودی در اصفهان ساخته شود. اگر کمی بخواهیم این جمله را مدرن‌ترکنیم باید بگوییم «سیتی سنتر» اصفهان با یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به‌زودی اجرا می‌شود.

هتل بین‌المللی 5 ستاره با استانداردهای هتل 7 ستاره، هایپر مارکت، مجموعه سینمایی با فناوری IMAX، شهربازی سرپوشیده 35 هزارمترمربعی، بیش از 750 فروشگاه مارک‌دار معروف ایران و دنیا، باجه‌های بانک، فست فـود، رستوران‌های ملل مختلف، سالن‌های نمایش و آمفی تئاتر و گالری‌های هنری و نمایشگاهی که به وسیله یک پل شیشه‌ای که برگرفته از طراحی تاریخی بازارهای ایران است به برج‌های مشترک دیگر مجموعه که شامل مرکز مبادلات مالی و تجاری بین‌المللی گیت وی (WTC)، برج اداری و هتل آپارتمان متصل می‌شود.

«مطالعات طرح سیتی‌سنتر اصفهان از سال ‌ ۸۳‌ آغاز شد و پس از کسب مجوزهای مورد نیاز، عملیات اجرایی مرحله اول این طرح با خاکبرداری محل اجرای طرح آغاز شد و در حال حاضر فونداسیون آن در حال اجراست»؛ این گفته‌های معاون اجرایی شرکت مجری و سرمایه‌گذار ایرانی  در مورد این مجتمع است. او ادامه می‌دهد: ‌درصدی از سرمایه‌گذاری این طرح توسط سرمایه گذار خارجی صورت می‌گیرد و از ‌۵۰‌ درصد مابقی ‌ ۳۵‌درصد سهم سرمایه‌گذاران داخلی و ‌ ۱۵‌درصد نیز سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم امارات است. مدت زمان اجرای مرحله اول این طرح که ‌در زمینی به ‌وسعت ‌ ۱۵‌هکتار اجرا می‌شود، 4 سال است و اجرای این طرح تا سال ‌ 91/،30 ‌هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد می‌کند.

این طرح ‌ که ۴۰۰‌هزارمترمربع ساخت وساز را شامل می‌شود،  در مسیر اتوبان اصفهان به شیراز در جنوب اصفهان در دست اجراست و کمتر از یک‌پنجم این فضا قابل فروش است.
معاون اقتصادی شرکت ایرانی مجری نیز در مورد روند دریافت مجوزهای فعالیت‌های این شرکت، گفت: طرح «سیتی سنتر اصفهان» با مشارکت سوئیس و امارات مجوز سرمایه‌گذاری خارجی را از سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی اخذ کرد.
مجری طرح با اشاره به پیامدهای اقتصادی این طرح، گفت: توسعه تنوع اشتغال با تکیه بر جذب کارآفرینان از سراسر کشور و کاهش نرخ بیکاری در استان اصفهان، تلاش در راستای تقویت و گسترش سیستم حمل‌ونقل اصفهان، استفاده حداکثری از تجارت الکترونیک و جذب نمایندگی‌های قوی از بازارهای منطقه و جلوگیری از خروج ارز ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس، از اهداف اقتصادی این طرح است.

او ایجاد فضایی شاد، مفرح و سالم برای خرید و تفریح خانواده‌ها و گردشگران داخلی و خارجی، افزایش جاذبه گردشگری شهر اصفهان، رونق اقتصادی و اجتماعی در کل شهر اصفهان و ایجاد هزاران فرصت شغلی جدید در زمان احداث و پس از افتتاح را از تأثیرات طرح در شهر اصفهان مطرح کرد و ادامه داد: زمین مورد نظر برای احداث طرح، در موقعیتی استثنایی به لحاظ دسترسی آسان از نقاط مختلف شهر با آب و هوایی مطبوع، قرار دارد. این زمین در محدوده کوه‌های زیبا و دشت جنوبی اصفهان در بزرگراه جنوبی شهر و در تقاطع دو بزرگراه وحید دستجردی و کمربندی شهر اصفهان واقع شده است به گونه‌ای که موقعیت خاص بنا، عظمتی به یادماندنی را در خاطر عبور‌کنندگان از این بزرگراه‌ها به یادگار خواهد گذاشت.

به گفته نجفی، مراحل اجرای طرح سیتی سنتر اصفهان شامل اخذ مجوز از سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی جمهوری اسلامی ایران، اخذ مجوز از هیأت وزیران جهت ورود سرمایه خارجی، اخذ مجوز از وزیر اقتصاد و دارایی، اخذ مجوز احداث از مراجع و سازمان‌های ذی‌ربط استانی، طراحی نهایی و تهیه نقشه‌های اجرایی، احداث ساختمان ستادی، مطالعات ژئوتکنیک، آغاز عملیات اجرایی با پیش‌بینی زمانی در حدود 39 ماه جهت اتمام عملیات اجرایی مرحله اول طرح و همجواری با طرح‌های مرکز تجارت جهانی و مدرن‌ترین مرکز نمایشگاهی بین‌المللی بوده است.

وی با اشاره به طراحی خاص سیتی سنتر اصفهان اظهار داشت: پلی شیشه‌ای با معماری و طراحی بازارهای سنتی ایران با عنوان پل ارتباطی سیتی سنتر به برج‌های دیگر مجموعه نظیر مرکز مبادلات مالی بین‌المللی (IFC)، برج اداری و هتل آپارتمان به شمار می‌رود.

مجاورت با شهرک‌های اقماری و پرجمعیت سپاهان شهر و بهارستان، فاصله 15 دقیقه‌ای تا فرودگاه بین‌المللی اصفهان، فاصله 4 دقیقه‌ای تا زیباترین ورودی شهر اصفهان، فاصله 700 متری تا گمرک اصفهان، فاصله 400 متری تا ایستگاه مترو، فاصله 300 متری تا ایستگاه مسافربری راه آهن، دسترسی آسان از مناطق مختلف شهرستان‌های اطراف و هر نقطه اصفهان بدون نیاز به عبور از ترافیک مرکز شهر، مجاورت با دو بزرگراه ورودی و کمربندی شهر اصفهان، همجواری با طرح‌های مرکز تجارت جهانی و مدرن‌ترین مرکز نمایشگاهی بین‌المللی و هم راستا بودن با طرح‌های مصوب توسعه شهری (طرح‌های جامع و تفصیلی شهر اصفهان) از جمله ویژگی‌های بارز محل طرح است.