همشهری آنلاین: ملک عبد‌الله پادشاه عربستان سعودی چندی پیش میزبان اولین دور گفت‌وگوی دولت افغانستان و اعضای گروه طالبان بود.

به گزارش سی ان ان، یکی از منابع نزدیک به دولت عربستان سعودی که نمی‌خواست به دلیل حساسیت این مذاکرات نامش فاش شود، گفت: دیدار تاریخی میان اعضای گروه طالبان و مقاماتی از دولت افغانستان در هفته آخر سپتامبر در شهر مکه برگزارشد.

در این مذاکرات که از 24 تا 27 سپتامبر برگزار شد، 11 نفر از اعضای طالبان، دونفر از مقامات افغان و یک نماینده از سوی گلبدین حکمتیار، از فرماندهان سابق مجاهدین افغان و سه نفر دیگر حضور داشتند.

به گفته این منبع سعودی، مذاکرات مکه اولین دور مذاکراتی بود که به منظور حل مناقشات و درگیری‌های داخلی در افغانستان برگزار می‌شد، در جریان این مذاکرات طرفین به طور شفاف به بیان مواضع و دیدگاه‌های خود پرداختند.

به گفته این منبع، ملک عبد‌الله نیز به منظور نشان دادن تعهد خود نسبت به پایان دادن به درگیری‌ها در افغانستان در روز عید فطر با هیات 17 نفره افغان دیدار کرد.

این منبع افزود: ملا عمر که گفته می‌شود ریاست گروه طالبان را به عهده دارد در این مذاکرات حضور نیافته بود.

عربستان سعودی یکی از سه کشوری بود که در دهه 1990 میلادی حاکمیت طالبان بر افغانستان را به رسمیت شناخته بود. اما روابط عربستان با طالبان پس از آنکه ملاعمر رئیس این گروه از استرداد اسامه بن لادن رئیس گروه القاعده به عربستان خودداری کرد، تیره شد.

در حالی که ملاعمر در گفت و گو‌های عربستان حضور نیافته است، این منبع ناشناس سعودی می‌گوید: رئیس گروه طالبان بر این نکته تاکید کرده است که این گروه دیگر درائتلاف با القاعده نیست.

در گفت و گوهای برگزار شده در مکه تمامی گروه‌های حاضر بر سر این مساله توافق کرده‌اند که تنها راه حل پایان دادن به مناقشات در افغانستان گفت وگو است ونه درگیری.

انتظار می‌رود، در آینده چندین دور گفت و گوی دیگر میان گروه‌های افغان در ریاض برگزار شود.

به گزارش سی ان ان، پذیرش میزبانی میهمانانی که تا چندی پیش دشمنان یکدیگر محسوب می‌شود، گامی عمده از سوی دولت عربستان سعودی برای به عهده گرفتن نقشی مستقیم در افغانستان محسوب می‌شود. در گذشته دولت عربستان سعودی از طریق دولت پاکستان مسائل افانستان را پی گیری می‌کرد.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد دولت عربستان با توجه به ضعف دولت پاکستان و لزوم جلوگیری از نفوذ رو به گسترش القاعده در این کشور، سیاست‌های خود نسبت به مسائل افغانستان را تغییر داده باشد.

سی ان ان در ادامه گزارش خود نوشته است که مداخله عربستان سعودی در گفت وگو میان گروه‌های افغان دلایل متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به اعتماد آمریکا و اروپا به عربستان سعودی برای ایفای نقشی مثبت در این کشور در حالی که شرایط به سمت وخامت می‌رود و تلفات نیرو‌های ناتو در افغانستان افزایش یافته است، اشاره کرد.

به گفته منبع سعودی این خبر، گفت و گو‌های جاری اولین گام یک روند طولانی خواهد بود، این منبع می‌افزاید: مبنای مذاکرات جاری دو سال مذاکره پشت پرده بوده است.