یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت سوئیسی «بروگر و تومت» درخواستی را برای صادرات 90 سلاح خودکار به ارزش 170 هزار فرانک به وزارت اقتصاد سوییس تسلیم کرده است.

هفته نامه «نویه سوریشر سایتونگ آم زونتاگ» در شماره امروز خود گزارش داد، گیرنده این تسلیحات وزارت دفاع عربستان سعودی معرفی شده است.

بر اساس اسناد مشاورات دولتی مقامات دولت برن، این اولین درخواست از این نوع در سال جاری نیست. در ماه مه و ژوئن هم مجلس سوئیس با صادرات موارد مشابه موافقت کرده است.

احتمال می‌رود سفارش‌های بیشتری هم برای این شرکت در راه باشد. بنا به اعلام وزارت اقتصاد سوییس، «بروگر و تومت» توانسته است نظر ارتش سعودی را برای خرید این نوع سلاح جلب کند، به طوری که احتمال دریافت سفارش «تا 12 هزار قبضه از این نوع سلاح ظرف چهار سال آینده» وجود دارد. بر همین اساس این وزارتخانه خواستار آن شده تا مجلس سوییس برای این درخواست صادرات مجوز صادر کند.

بر اساس اسناد موجود، بر خلاف این نظر، وزارت امور خارجه سوییس اعلام کرده است: نقض حقوق بشر در عربستان سعودی از نوع «سنگین و سیستماتیک» است. به خاطر اوضاع سیاسی داخلی در این کشور این احتمال منتفی نیست که «این تسلیحات علیه جمعیت غیرنظامی به کار گرفته شود.»

در نهایت وزارت امور خارجه سوییس اعلام کرده از آن بیم دارد که تحویل مواد جنگی به عربستان سعودی بتواند کار مدیریت سوییس را در توسعه و همکاری با این منطقه به خطر بیندازد.

مخالفت وزارت امور خارجه سوییس پاسخ به درخواستی بوده است که درباره سفارش خرید مواد جنگی در تاریخ 27 اوت تکمیل شده بود.

با این حال درخواست وزارت اقتصاد سوییس از پارلمان این کشور به این خاطر ارایه شده است که در 10 سال اخیر همه درخواست‌های صادرات مواد جنگی به عربستان پذیرفته شده‌اند. علاوه بر این اتحادیه اروپا هم به این کشور صادرات تسلیحاتی دارد. و در نهایت اینکه این امر می‌تواند پیامدهایی بر بخشی یا تمامی از صنایع تسلیحاتی سوییس داشته باشد

کد خبر 65553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز