گروه بورس: بالاخره پس از تاخیر طولانی با انتشار گزارش‌های مالی بانک صادرات، وزارت امور اقتصادی و دارایی گام دوم را برای اجرای سیاست‌های اصل 44 برداشت.

به گزارش همشهری، با آنکه وزارت امور اقتصادی و دارایی خود متولی خصوصی‌سازی‌ و اجرای سیاست‌های اصل 44 است اما  تاکنون موفق به عرضه سهام هیچ‌یک از زیر مجموعه‌های خود در بورس نشده، این در حالی است که بخش مهمی از برنامه خصوصی‌سازی‌ وابسته به وزارت اقتصاد است و این وزارتخانه با عرضه سهام بانک‌های دولتی می‌تواندگام مهمی درخصوصی‌سازی‌ بر دارد.

به این ترتیب روز گذشته با انتشار گزارش‌های مالی بانک صادرات پس از انتشار صورت‌های مالی بانک ملت، شمارش معکوس برای عرضه سهام بانک‌ها در بورس آغاز شد.

مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ امیدوارند سهام بانک ملت را آبان ماه و پس از آن، سهام بانک‌های صادرات وتجارت را در ماه‌های پایانی سال در بورس واگذار کنند.

براساس آنچه درگزارش اخیر بانک صادرات آمده است:میزان مطالبات این بانک از بانک مرکزی در حال حاضر بالغ بر 40‌هزار میلیارد ریال و حجم بدهی‌های بانک صادرات به بانک مرکزی 11‌هزار میلیارد ریال است.

براساس برآورد‌های انجام شده حجم بدهی‌های این بانک به بانک‌ها و مؤسسات مالی واعتباری دیگر بالغ بر 30‌هزار میلیارد ریال است و 21‌هزار میلیارد ریال نیز از این بانک‌ها طلب دارد.

این مطالبات شامل وام‌های اعطایی توسط شعب خارج به بانک‌های ایرانی، وام‌های اعطایی به بانک‌های خارجی، موجودی ارزی نزد بانک‌ها، موجودی نزد بانک‌های داخلی و پرداخت چک‌های صادره سایر بانک‌هاست.

وام‌های اعطایی توسط شعب خارجی به مبلغ 5/10‌هزار میلیارد ریال عمدتا مربوط به وام‌های پرداختی منطقه خلیج فارس و شعب پاریس و آتن به دیگر بانک‌های ایرانی است.

همچنین موجودی ارزی بانک صادرات، نزد بانک‌ها به مبلغ 6/3 هزار میلیارد ریال شامل 5/1هزار میلیارد ریال موجودی سپرده مدت دار و مبلغ 2/1‌هزار میلیارد ریال سپرده ارزی دیداری شعب خارج از کشور نزد بانک‌های خارجی است.

گزارش‌های مالی بانک صادرات نشان می‌دهد حجم مطالبات این بانک از دولت به 8/13 هزار میلیاردریال رسیده است.

جمع شعبه‌های بانک صادرات تاپایان سال گذشته به 3‌هزارو 286 شعبه رسیده که از این تعداد 300 شعبه در اختیار بانک قرض الحسنه مهر ایران قرار گرفته است و 20‌شعبه نیز در خارج از کشور قرار گرفته است.

حجم سرمایه‌گذاری‌های بانک صادرات در سهام شرکت‌های غیربورسی در سال مالی 86 بالغ بر 3/4 هزار میلیارد ریال ودر سهام شرکت‌های بورسی یک هزار میلیارد ریال بوده است.

چهارشنبه، مجمع بانک ملت

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز در این باره گفت:بعد از ارائه صورت‌های مالی سال 86 بانک ملت که هفته گذشته منتشر شد روز چهارشنبه 17‌مهرماه، مجمع عمومی عادی سالانه این بانک برگزار می‌شود تا مراحل نهایی ورود نخستین بانک دولتی به بورس فراهم شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: در مجمع سالانه، اساسنامه بانک که برای تبدیل به شرکت سهامی عام به تصویب رسیده است به امضای اعضا رسید و همچنین میزان ذخیره مورد نیاز صندوق بازنشستگی کارکنان درصورت‌های مالی 86 ثبت می‌شود.

او در مورد زمان عرضه بانک ملت خاطرنشان کرد: بعد از برگزاری مجمع و امضای اساسنامه نسبت به واگذاری بانک ملت در آبان‌ماه اقدام می‌شود.

غلامی با بیان اینکه بانک تجارت و صادرات نیز آماده واگذاری است تاکیدکرد: بعد از واگذاری بانک ملت در آبان ماه و بررسی وضعیت آن و واکنش بازار نسبت به واگذاری بانک‌های تجارت و صادرات نیز اقدام می‌شود زیرا وضعیت این دو بانک مانند بانک ملت است و مجامع آنها به‌زودی برگزار می‌شود.

لزوم واگذاری بانک‌ها

در همین حال مجید سعادتی رئیس شعبه مستقل بانک ملت معتقد است: ورود بانک‌های دولتی به بورس باعث تسهیل در تجارت خارجی خواهد شد. به گزارش موج، او از بانک ملت به‌عنوان نخستین بانک‌ دولتی نام برد که فعالیت‌های خود را درخصوص ورود به بورس انجام داده است.

مشکلی وجود ندارد

رئیس سازمان حسابرسی درباره صورت‌های مالی بانک‌ها گفت: صورت‌های مالی بانک ملت، صادرات و تجارت از سوی سازمان حسابرسی نهایی  و بررسی شده و در اختیار سازمان خصوصی‌سازی‌ و بورس قرار گرفته است.

کاظم نجفی علمی ادامه داد: سازمان حسابرسی بندهایی را در ارتباط با معوقه‌ها و صندوق بازنشستگی قرار داده که چنانچه ایراد و اشکال داشت سریعا برطرف شود ولی به‌طور کلی اشکالی وجود ندارد.

رئیس سازمان حسابرسی به‌صورت‌های مالی سال 87 اشاره کرد وافزود: صورت‌های مالی سال 87 باید تا تاریخ 29 اسفند 87 مشخص شود که تا شهریور سال 1388 نهایی شود