سحر قاسم نژاد: سازمان خصوصی‌سازی‌ و وزارت نفت ماه‌هاست که بر سر واگذاری زیرمجموعه‌ها و به‌خصوص 4 شرکت مادر تخصصی نفتی در برابرهم صف آرایی کرده‌اند

وبا وجود چند تفاهم دست‌وپاشکسته حاضر نیستند به این راحتی‌ها از مواضعشان عقب نشینی کنند به این ترتیب برای رفع و رجوع تاخیر واگذاری‌ها مدام توپ را به زمین حریف می‌اندازند تا شاید گناه این تعویق‌ها به پای طرف مقابل نوشته شود اما نکته جدید اینکه ظاهرا بورس که تا همین دیروز به طرح واگذاری هلدینگی روی خوش نشان می‌داد و از دور دستی بر آتش داشت و میانداری می‌کرد از تاخیر واگذاری شرکت‌های اصل‌ چهل‌وچهاری نفتی به تنگ آمده آن‌هم در شرایطی که بازار سهام دوران رکود را پشت سر می‌گذارد و مشتریان تالار حافظ امیدوارند با ورود صنایع جدید گره از کار بورس باز شود و رونق به معاملات باز گردد.

با این‌همه به‌نظر می‌رسد وزارت نفت فعلا عجله‌ای برای واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود ندارد و ترجیح می‌دهد برای اجرای بند ج اصل 44 منتظر تعیین تکلیف هلدینگ‌ها و بهبود شرایط بازار بماند.

با همین استدلال هم علی کاردر عضو ستاد مرکزی اصل 44 وزارت نفت اعلام کرد که با توجه به ارزش بازار سهام و ارزش شرکت‌های قابل واگذاری وزارت نفت به‌نظر می‌رسد بورس تهران در شرایط فعلی توان جذب چنین حجمی از سرمایه را ندارد بنابراین باید منتظر تزریق نقدینگی جدید به بازار ماند. به گفته او، وزارت نفت علاقه‌ای ندارد اهالی بازار با فروش سهام دیگر شرکت‌ها، سهام شرکت‌های نفتی تازه وارد را به سبد دارایی‌هایشان بیفزایند؛ به عبارت دیگر پردرآمدترین وزارتخانه شرکت امیدوار است با ورود نقدینگی جدید تقاضا برای سرمایه‌گذاری سهامداران در صنعت تازه از راه رسیده به‌وجود آید.

رئیس ستاد اصل 44 شرکت ملی نفت ایران واگذاری سرعتی سهام را روشی نامناسب می‌داند و معتقد است که شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت باید یک‌به‌یک وارد بورس شوند چون واگذاری‌های عجولانه، در ادامه توسعه، شرکت‌ها را با چالش جدی مواجه می‌کند.

او البته اعتقادی به تشنگی بازار برای سهام شرکت‌های تازه وارد هم ندارد و استدلال می‌کند که اگر بازار تشنه ورود سهام است، چرا سهام موجود در بازار خریداری ندارد؟ به همین علت باید کشش بازار بیش از پیش افزایش یابد تا شرکت‌ها بتوانند به‌صورت متوالی وارد بورس شوند. اما این اظهارنظر عضو ستاد مرکزی اصل 44 وزارت نفت ظاهرا چندان به مذاق بورس خوش نیامده است.

علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در واکنش به این اظهارات، به نفتی‌ها توصیه کرد از فرصت موجود برای نوشتن مشقشان استفاده کنند. رحمانی گفت: رئیس ستاد اصل 44 شرکت ملی نفت ایران در حالی از  آماده نبودن شرایط درخصوص پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های نفتی اظهارنظر کرده که شرکت‌های این مجموعه باید از فرصت‌ موجود برای نوشتن مشقشان استفاده کنند.

به گفته او از آنجا که واگذاری سهام شرکت‌ها در فرصت مناسبی انجام خواهد شد بهتر است مدیران نفتی و دیگر مجموعه‌ها منتظر شب امتحان نباشند. اما گله‌گذاری مدیرعامل شرکت بورس به همین‌جا ختم نمی‌شود. او معتقد است در روزهایی که بازار آماده پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های نفتی بود آقایان مشقی ننوشتند و مقدمات پذیرش شرکت‌ها را آماده نکردند چون اراده جدی برای آماده‌سازی‌ و واگذاری شرکت‌های متعدد وزارت نفت از طریق بورس وجود نداشت.

به گفته رحمانی، فرصت پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های نفتی در دوره‌های گذشته و رونق بورس از دست رفته و به تعویق افتاده اما امروز هم مدیران این شرکت می‌توانند از فرصت‌های موجود برای شفافیت اطلاعات، اصلاح ساختارهای مالی و نیروی انسانی استفاده کنند تا مقدمات پذیرش زیرمجموعه‌های نفتی آماده شود.

رحمانی تصریح کرد: مجموعه وزارت نفت در شرایطی باید شرکت‌های متعددی را آماده واگذاری در بورس و به‌صورت مزایده کند که از زمان ابلاغ اجرای اصل 44، فقط 2 شرکت پتروشیمی فن‌آوران و پالایشگاه نفت اصفهان وارد بورس شده‌اند و از دیگر شرکت‌های مشمول واگذاری خبری نیست.

او معتقد است: اگرچه مدتی است که بورس شرایط چندان مناسبی را تجربه نمی‌کند اما با توجه به گذرا بودن این دوران باید شرایط برای پذیرش شرکت‌های مشمول اصل 44 و به‌خصوص شرکت‌های نفتی مهیا شود.

کد خبر 67760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز