به گزارش همشهری آنلاین، بنا بر اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کلیه واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع حبوبات، ادویهجات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بستهبندی شده، فرآوردههای پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمهآماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوییت، چیپس، پفک و موارد مشابه از ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ملزم به درج قیمت تولید کننده بر روی محصولات شدند.
بنا بر این گزارش متن نامه و دستورالعمل سازمان حمایت به شرح زیر است:
موضوع: شفافسازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده
با عنایت به مفاد بند ۲۳ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت «شفاف و روانسازی نظام توزیع و قیمتگذاری و روزآمدسازی شیوههای نظارت بر بازار»، که لازمه این امر، اطلاعرسانی نظاممند، دقیق و بهنگام در مورد قیمت کالا و خدمات به مصرفکنندگان بوده و در قوانین متعدد از جمله ماده (۶) قانون تعزیرات حکومتی مصوب ۲۳/۱۲/۶۷، ماده (۵) قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان مصوب ۱۵/۷/۸۸ و مواد (۱۵ و ۶۵) قانون قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب ۱۲/۶/۹۲ به ضرورت درج قیمت تاکید شده است.
همچنین با عنایت به دستورالعمل مدیریت بازار کالاهای واسطهای و نهایی ابلاغی طی نامه شماره ۲۱۱۷۳۸/۶۰ مورخ ۶ آذر ۱۴۰۰ از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت و تصمیمات جلسه مورخ ۱۶ آذر ۱۴۰۰ کارگروه مدیریت بازار کالاهای واسطهای و نهایی و برای تحقق ایجاد شفافیت در نظام توزیع، ایجاد رقابت در بازار، تعدیل و واقعی کردن قیمت ها و اصلاح نظام توزیع کالا و با عنایت به زمانبندی اجرای پروژه، به منظور اجرای مرحله چهارم پروژه شفافسازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده، مقتضی است مقرر فرمایید کلیه واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع حبوبات، ادویهجات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بستهبندی شده، فرآوردههای پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمهآماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوییت، چیپس، پفک و موارد مشابه، لوازمخانگی، صوتی و تصویری به صورت کامل، لوازم یدکی خودرو (۵۱ قلم براساس فهرست پیوست) در زمینه جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی و اجحاف در حق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نسبت به درج قیمت تولیدکننده/ واردکننده که دربرگیرنده مجموع هزینهها و سود قانونی واحدهای تولیدی/ وارداتی با احتساب مالیات بر ارزشافزوده است، با لحاظ موارد ذیل از تاریخ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ اقدام کند.
۱- قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا میبایست عیناً منطبق با قیمت فروش براساس صورتحسابهای صادره (فاکتورهای فروش) باشد.
۲- به منظور بهرهمندی مصرفکنندگان از تخفیفهای اعطایی احتمالی، هرگونه تخفیف بیش از ۳٪ میبایست با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از ۳درصد (در موارد استثنا) خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمتگذاری بوده و باید از این گونه اقدامات خودداری شود.
۳- در مواردی از قبیل (مناسبتهای ویژه، پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضاء محصول و...) و لزوم اعطای تخفیفهای مقطعی بیش از میزان تعیین شده در بند ۲ این بخشنامه، واحدهای مربوطه میبایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرفکنندگان اقدام کنند.
۴- حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقههای توزیعی از تامینکننده تا مصرفکننده میتواند به قیمت تولیدکننده/ واردکننده اضافه شود شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خردهفروشی (منطبق با ضرایب خردهفروشی مصوب) است.
۵- در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش مییابد.
۶- کلیه واحدهای تولیدی/ وارداتی باید اقدامات لازم را برای اطلاعرسانی و آگاهسازی شبکههای توزیع و مصرفکنندگان مرتبط در این خصوص به عمل آورند.
۷- خردهفروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرفکننده با لحاظ سود و هزینههای مصوب اقدام کرده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز به صورت شفاف درج کنند.