ساختمان‌ها، خیابان‌ها، میادین و مجسمه‌هایشان، حتی کوچه پس‌کوچه‌های محلات قدیمی تهران راویان خاموش تاریخند. هر گوشه شهر را که نگاه کنیم، در هر میدان و ساختمان و خیابانی که داستانی پنهان شده، داستانی که اغلب کامل و جامع روایت نشده و بعضا نیمه پنهان و گمشده‌ای هم دارد که در موج‌های بلند و اثرگذار رویدادها آنطور که باید و شاید شنیده نشده است.

همشهری آنلاین: مثلا از همین میدان آزادی یا انقلاب یا امام خمینی که روزگاری شهیاد و ۲۴ اسفند و سپه نام داشتند گرفته تا مسجد ارگ و مسجد جامع تهران و حسینیه ارشاد و ... پشت هر کدامشان داستان‌هایی زیادی خوابیده، داستانی که بنا به روایات نقالانش گاه انقلابی می شود گاه حماسی و گاهی هم زمینه‌ساز ملودرام‌های عاشقانه... در میان این نقل‌های گوناگون آنچه مشترک مانده و می‌ماند هویت و ماندگاری آن مکان و بناهاست که به نماد بدل شده‌اند.

در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب سراغ انقلابی‌ترین نمادها و مکان‌های پایتخت رفتیم تا داستان آن‌ها را با همه فراز و نشیب‌هایشان روایت کنیم.

داستان‌هایی درباره تاریخ تلاش یک ملت برای رسیدن به آزادی و دموکراسی و توسعه در پیچ‌وخم‌های تاریخ. از مشروطه کردن سلطنت در دوران قاجار تا تشکیل نخستین مجلس در بهارستان و بعد به توپ بسته شدن آن و جنگ داخلی. قدرت گرفتن رضاخان و تصرف کشور در جنگ جهانی اول، تا کودتای انگلیسی آمریکایی سال ۳۲ و بعد حکومت پنجاه ساله خاندان پهلوی که با پیروزی انقلاب اسلامی به پایان رسید.

در این  روایت نو هر روز گزارش‌های مکتوب و تصویری از ۱۲ مکان تاریخی تهران که رویدادهای انقلابی و تاریخی در آن رخ داده منتشر می‌شود تا داستان نمادهای شهر را یک بار دیگر و با نگاهی تازه‌تر بشنویم و تماشا کنیم.