همشهری آنلاین - آرزو امیرخانی: فیلم بیرویا اولین ساخته بلند آرین وزیردفتری که هومن سیدی و سعید سعدی به طور مشترک آن را تهیهکنندگی کردهاند با قصهای رازآلود و تعلیقگونه در اولین سئانس سینمای رسانه، اکران خود را آغاز میکند تا در قیاس با دیگر آثار جشنواره مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
داستان بیرویا درباره زندگی زوج جوانی است که در بحبوحه مهاجرت پای دختری مرموز به زندگیشان باز میشود و این آشنایی و اتفاقات بعد آن، داستان فیلم را رقم میزند. «بیرویا» با این خلاصه داستان در جستجوی هویت آدمهاست.
هویتی که نه صرفا در شناسنامه که در ذهن و تخیلات آدمهای فیلم و به نوعی احساس بیگانگی از خود میگذرد. این فیلم از آدمهایی حرف میزند که گرفتار هزارتوی مسایل روانی و شخصیتی هستند و میان گذشته ای که فکر میکنند که از آن آمدهاند و آیندهای که دلشان برای آن میتپد تلاش بیهودهای میکنند.
اگرچه فیلم بیرویا تا اینجای جشنواره در میان آثاری که با سودای سیمرغ پا به میدان گذاشتهاند جسورانه به سراغ ایدهای پیچیده رفته تا از ژانر اجتماعی فاصله بگیرد و جهان متفاوتی را پی ریزی کند اما در نهایت به پرداختی تکراری برای ایده بارها دیده شده رسیده است.
به بیان سادهتر «بیرویا» بیشتر از آنکه با پیرنگ و قصهای استخواندار، تعلیق و اضطرابهای داستان روانپریشانه خود را شکلی سینمایی بدهد میخواهد مخاطبش را بازی دهد و به او بقبولاند که زیر لایههای پیچیده این فیلم، حرفهای گندهای برای شنیدن دارد. شاید به همین دلیل است که با شروعی دلهرهآور و هیجانانگیز، در میانه از نفس میافتد و مخاطب را در جستجوی یک کابوس بیسروته رها میکند.
طناز طباطبایی که نقش اصلی بیرویا در این فیلم را به عهده دارد با کارنامه درخشان و جای پای قابل قبولی که در سینما باز کرده در انتخاب این نقش دست به خطر زده و بازی چندان چشمگیری در رویای «بیرویا» از خود به نمایش نگذاشته است. او برای نقش به یادماندنی فیلم شنای پروانه (محمدکارت) در سی و هشتمین جشنواره فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به خانه برد. صابر ابر هم در بیرویا بازی قابل توجهی نسبت به کارنامه بازیگریاش ارائه نداده و همانطور که بیروبا، تنها با طرح موضوع هویت گمشده در همان پله اول طرح ایده مانده است. این دو بازیگر توانمند هم در بی رویا درجا زدهاند.
چهره نگران طناز طباطبایی در بی رویا
طناز طباطبایی روی پرده سینماهای آلمان | پخش بیرویا به کمپانی بینالمللی رسید
بدون یک قرار از پیش تعیین شده
«بدون قرار قبلی» فیلم دیگری از بهروز شعیبی به تهیهکنندگی محمود بابایی است که با حضور چهرههایی نظیر مصطفی زمانی، صابر ابر و پگاه آهنگرانی در ژانر اجتماعی. اهالی رسانه و سینما را میزبانی میکند و صابر ابر دومین بازی خود را در روز هشتم به نمایش میگذارد.
داستان فیلم که به گفته کارگردان از ۱۵ سال پیش روی میز او خاک میخورد درحقیقت درباره بازگشت هنرمندان به سرزمین مادری ست. ایدهای که به نظر بیشتر ادای دینی است به غم غربت هنرمندان و سال ها دوریاشان از وطن. این فیلم با برداشتی آزاد از یکی از داستانهای مصطفی مستور و فیلمنامهای که به قلم فرهاد توحیدی و مهدی تراببیگی به نگارش درآمده زندگی زنی را روایت میکند که در سالهای کودکی به اروپا مهاجرت کرده و حالا پس از سالها با مرگ پدر به ایران بازمیگردد. مصطفی مستور براساس آخرین اخبار، در مراحل اولیه تولید فیلم نیز حضور داشته تا حال و هوای قصه همانطور که هست در قاب سینما درآید.
بهروز شعیبی در ترکیب بازیگران این فیلم هم مثل همیشه دست به ریسک زده و با توجه به تجربه موفقی که در سپردن نقش اصلی «دهلیز» به رضا عطاران یا سارا بهرامی در نقش زنی معتاد در دارکوب دارد که او را موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر کرد این بار هم جسورانه به سراغ زوج مصطفی زمانی و پگاه آهنگرانی رفته و از تکرار بازی آنها در «سار و آیدا» ی مازیار میری نترسیده است.
نکته قابل توجه اینکه دراین فیلم پر لوکیشن «بدون قرار قبلی» که با سرمایهگذاری بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویر شهر به جشنواره رسیده است اگرچه به تناسب داستان، تصاویر بکری از شهر برلین آلمان در کنار تهران، مشهد، خاف، نشتیفان و تایباد دیده میشود اما اثری بر ذائقه مخاطب ایرانی نمیگذارد و ما همچنان با فیلمی ایرانی روبرو هستیم که میخواهد از غم غربت ایرانیهای دور از وطن حرفهای نگفتهای بزند.
تصاویر | بدون قرار قبلی؛ تازهترین فیلم بهروز شعیبی راهی جشنواره میشود
فیلمی که با مصطفی مستور به فجر رسید