همشهری آنلاین: سفیر ایران در بغداد با بیان این که جریان تبلیغاتی رسانه‌ای ضد ایرانی آمریکایی‌ها در عراق مغایر منافع ملت و دولت عراق است، گفت: آمریکایی‌ها با ادامه رویه جاری و با اتهام زنی به دیگران نمی‌توانند مشکلات خود را در عراق حل کنند.

حسن کاظمی قمی در گفت‌وگو با ایرنا که نظر وی را در خصوص این جریان تبلیغاتی سووال کرد، اظهار داشت: آمریکایی‌ها که به خاطر بی توجهی به منافع ملت عراق و خصوصیات فرهنگی منطقه، با ناکامی‌ها و شکست‌های جدی روبه رو شده‌اند، با تبلیغات ضد ایرانی رسانه‌ای از یک سو قصد تخریب چهره ایران و مشوش ساختن افکار عمومی در عراق را دارند و از سوی دیگر به دنبال فرافکنی ازطریق اتهام زدن به دیگران هستند.

کاظمی قمی که تجربه سه دور مذاکرات با دیپلمات‌های آمریکایی در عراق را دارد، تصریح کرد: آمریکایی‌ها این رویه و شیوه کار را قبلا هم تجربه کرده‌اند، مانند ربودن دیپلمات‌های ایرانی در اربیل در شمال عراق و ارزیابی ما این است آمریکایی‌ها هرگاه به بن بست رسیده و با ناکامی‌هایی در اجرای برنامه‌هایشان، از جمله بحث توافقنامه امنیتی برخورد می‌کنند، همان سیاست‌های شکست خورده قبلی را پیش می‌گیرند.

اخیرا مسوولان آمریکایی رسما در عراق اعلام کردند که از تهیه برنامه تبلیغاتی گسترده‌ای با هدف متهم کردن ایران به ایجاد مشکلات امنیتی درعراق، حمایت مالی کرده‌اند که بزودی این برنامه در سطح رسانه‌های عراق به اجرا گذاشته خواهد شد.

در این خصوص از سفیر سووال شد که وی گفت: رسانه‌های منطقه‌ای اخیرا فاش کردند که وزارت دفاع آمریکا یک بودجه 300 میلیون دلاری برای تخریب چهره ایران در عراق اختصاص داده است.

کاظمی قمی افزود: در اجرای این طرح چهار شرکت بزرگ تبلیغاتی مشارکت دارند تا افکار عمومی عراق را علیه ایران تحریک کرده و روابط دو دولت ایران و عراق را تخریب کنند.

وی گفت: متاسفانه تحرکات تبلیغاتی اخیر آمریکا علیه ایران از طریق این چهار شرکت، با چاپ تصاویر موهن و نصب آن بر تابلوها و بیلبوردها و نیز از طریق اعمال نفوذ بر رسانه‌ها جهت درج تصاویر و پخش فیلم‌های ساختگی و جعلی صورت می‌گیرد.

سفیر ایران در عراق در پاسخ به سووال دیگری در خصوص اعمال نفوذ آمریکایی‌ها بر برخی رسانه‌ها و حتی در مواردی، رسانه‌های رسمی عراق گفت: اگر چه ماهیت عملکرد این فضای تبلیغاتی هم برای دولت و هم افکار عمومی عراق روشن و مشخص است اما جمهوری اسلامی به دولت عراق در این خصوص اعتراض کرده و ادامه این تحرکات را مغایر منافع و مصالح تهران و بغداد و مردم دو کشور دانسته است.

سفیر ایران در عراق در پاسخ به این سووال که گویا مسوولان و مقامات عراقی هم از این روندی که آمریکایی‌ها در پیش گرفته‌اند، راضی نیستند، گفت: این طبیعی است و ما هم انتظار داریم که دولت عراق برای حفظ دستاوردهای ارزشمند در روابط دو کشور ابتکار عمل را بیش از گذشته در دست داشته باشد.

وی در عین حال با اشاره به نقش مثبت و ممتازی که جمهوری اسلامی ایران در پنج سال گذشته در قبال عراق داشته است، گفت: این ادعاها و تبلیغات منفی اساسا رویه‌ای منطقی نیست و تاثیری بر جایگاه ایران در عراق و در میان ملت این کشور نخواهد داشت.

کاظمی قمی افزود: دولت و رهبران عراق همواره بر نقش مثبت ایران در کمک به امنیت و ثبات در عراق تاکید دارند.

از سفیر ایران درباره مذاکرات سه جانبه‌ای که هر از چند گاه موضوع آن در رسانه‌ها مطرح می شود، سووال شد. وی در پاسخ گفت: در خصوص دور بعدی این مذاکرات که تاکنون سه دور آن برگزار شده است، فعلا هیچ بحثی در میان نیست.

وی با اشاره به اینکه این مذاکرات به درخواست آمریکا و وساطت دولت عراق آغاز و سه دور آن سال گذشته برگزار شد، گفت: اگر مقامات عراقی اعلام کنند که دور بعدی این مذاکرات لازم است، درهمان چارچوب و با مکانیزم قبلی، ما آن را رد نمی‌کنیم.

وی درپاسخ به این سووال که ارزیابی دولت عراق از سه دور مذاکره قبلی چیست؟، گفت: ارزیابی دولتمردان عراقی از انجام مذاکرات و اقدامات بعدی در سه دور مذاکرات گذشته، مثبت بوده است.