آلفرد هیچکاک ممکن است هرگز اسکار بهترین کارگردانی را نبرده باشد، اما همچنان یکی از فیلمسازان نمادین تاریخ است. او به «استاد تعلیق» معروف است، اما به‌خاطر نقش‌های کوتاه در فیلم‌هایش نیز شهرت دارد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از yardbarker، آلفرد هیچکاک در طول دوران حرفه‌ای خود، ۳۶ نقش کوتاه در فیلم‌هایش داشت. با این حال گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که این تعداد بیشتر هم هست. در اینجا به ده مورد از این نقش‌ها در ده فیلم مشهور این فیلمساز بزرگ نگاهی می‌اندازیم.

جوان و بی‌گناه (۱۹۳۷)

در اوایل این فیلم می‌توانید چهره هیچکاک را به‌وضوح ببینید. او که کلاهی بر سر دارد، بیرون دادگاه ایستاده است و با دوربینی درگیر است. 

ربکا (۱۹۴۰)

هیچکاک برای مراسم اسکار به آمریکا آمد و این فیلم او سروصدای زیادی به پا کرد. او برنده بهترین کارگردانی نشد، ولی «ربکا» برنده بهترین فیلم شد و این تنها فیلم هیچکاک بود که موفق به کسب این جایزه شد. در این فیلم در حالی که جک فاول با یک افسر پلیس صحبت می‌کند، هیچکاک عبور کوتاهی در پس‌زمینه صحنه دارد.

آقا و خانم اسمیت (۱۹۴۱)

این فیلم در فیلم‌شناسی هیچکاک برجسته است، زیرا او یک کمدی کامل را کارگردانی کرد. بله، «استاد تعلیق» یک فیلم کمدی ساخته است. این فیلم هیچکاک که به فیلم برد پیت و آنجلینا جولی ربطی ندارد، در نقش کوتاه خود جلوی هتل قدم می‌زند.

سوءظن (۱۹۴۱)

همان سالی که «آقا و خانم اسمیت» ساخته شد، هیچکاک در فیلم «سوءظن» نقشی بیشتر از یک کارگردان داشت! در یک لانگ‌شات، کارگردان چیزی را در صندوق پستی می‌اندازد. او چه چیزی پست می‌کند؟ هرگز نمی‌دانیم.

اعتراف می‌کنم (۱۹۵۳)

هیچکاک در اوایل فیلم نقش اصلی خود را به پایان رساند. در تیتراژ آغازین، او را می‌بینید که در بالای پله‌های قدم می‌زند. پس از آن، او از فیلم خارج شد و روی کارگردانی این فیلم متمرکز شد.

برای قتل M را شماره‌گیری کنید (۱۹۵۴)

این هم یک سرگرمی دیگر! هیچکاک در عکسی روی دیوار دیده می‌شود که مربوط به کاراکتر ری میلند در گردهمایی کلاس کمبریج است. عکس دورهمی شام چند نفر را نشان می‌دهد که البته یکی از آنها خودش است.

گرفتن یک دزد (۱۹۵۵)

تا سال ۱۹۵۵ نقش‌های کوتاه هیچکاک به‌وضوح شبیه هم بود. در «گرفتن یک دزد» دوربین به سمت بالا حرکت می‌کند تا هیچکاک را نشان دهد که در اتوبوسی در کنار کری گرانت نشسته است. اتفاقاً در طرف دیگر گرانت، زنی با دو پرنده در یک قفس نشسته است.

شمال از شمال غربی (۱۹۵۹)

هیچکاک در استفاده از حمل و نقل عمومی شانس چندانی ندارد! درست در پایان تیتراژ آغازین، هیچکاک موفق نمی‌شود سوار اتوبوس شهر نیویورک شود. اتوبوس درهایش را به روی صورت او می‌بندد و هیچکاک منتظر اتوبوس بعدی می‌ماند.

روانی (۱۹۶۰)

در اوایل فیلم، قبل از اینکه بدانیم «روانی» واقعاً چیست، می‌توانید هیچکاک را از پنجره شرکت املاک و مستغلات ماریون کرین که در آن کار می‌کند، ببینید. او با یک کلاه بزرگ بر سر فقط در آنجا ایستاده است. 

پرندگان (۱۹۶۳)

هیچکاک در این فیلم یک نقش کوتاه جالب دارد. او همراه چند نفر از اعضای خانواده‌اش برای تفریح دیده می‌شود! اینها سگ‌های او، جفری و استنلی هستند.