مالکان نفتکش‌ها به دلیل نگرانی از این که محموله آتی آنها هدف تحریم‌های احتمالی غرب به تلافی حمله نظامی روسیه به اوکراین قرار بگیرد، تمایلی به عرضه کشتی‌های خود برای بارگیری نفت روسیه ندارند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، چندین کارگزار کشتی و مالک نفتکش به بلومبرگ گفتند از عرضه کشتی های خود برای بارگیری نفت روسیه اجتناب می کنند.

دو سوم از صادرات نفت روسیه دریابرد بوده و از بنادر واقع در دریای سیاه و دریای بالتیک انجام می گیرد.

پس از این که روسیه روز پنج شنبه حمله نظامی به اوکراین را آغاز کرد، آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس وعده دادند دور دیگری از تحریمها را علیه مسکو تصویب کنند.

به گفته تحلیلگران، دور نخست تحریمها که دسترسی بعضی از بانکهای روسی به بازارهای بین المللی را قطع کرد و تحریمها علیه معاملات اوراق بدهی دولتی روسیه را گسترش بخشید، ضعیف بودند.

هیچ کدام از تحریمهایی که در دور نخست از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا یا انگلیس اعلام شدند، بانکهای روسی مشارکت کننده در تجارت نفت و گاز روسیه را هدف نگرفتند و این موضوع بازار را آرام کرد که غرب صادرات انرژی کشوری که ۱۰ درصد در عرضه جهانی نفت سهم دارد و حدود ۴۰ درصد از گاز طبیعی مورد نیاز اروپا را تامین می کند، هدف نخواهد گرفت.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا سه شنبه هفته جاری اظهار کرده بود تحریمهایی که در واکنش به دستور مسکو برای اعزام نیروهای نظامی به دو جمهوری خودخوانده در شرق اوکراین، وضع شدند و ممکن است در آینده نزدیک اعلام شوند، جریان نفت و گاز را هدف نگرفته و نخواهند گرفت. ما مایل هستیم بازار توجه داشته باشد که نیازی به افزایش قیمت در حال حاضر وجود ندارد.

با این حال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در صبح پنج شنبه باعث شد رهبران جهان وعده تحریمهای قوی گسترده علیه روسیه بدهند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اظهار کرد آمریکا و متحدان و شرکایش تحریمهای شدیدی را علیه روسیه اعمال خواهند کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی اعلام کرد تحریمهایی که آماده می شوند، تاثیر سنگینی خواهند داشت. اقتصاد روسیه با فشار شدیدی روبرو شده است و این فشار اکنون تشدید خواهد شد.

توقف خرید نفت دریابرد روسیه از سوی چین

واردکنندگان نفت در چین که بزرگترین خریدار نفت روسیه در جهان است، موقتا خرید جدید نفت دریابرد روسیه را متوقف کردند تا به ارزیابی پیامدهای احتمالی خرید نفت این کشور پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین بپردازند.

پالایشگاههای چینی و معامله گرانی که به این منطقه نفت می فروشند به بلومبرگ اعلام کردند خریداران همیشگی نفت روسیه که از بنادر خاور دور بارگیری می شوند، اعلام کردند تا زمان شفافیت بیشتر درباره فاینانس و پرداخت پول محموله، در حاشیه بازار می مانند. از سوی دیگر هزینه های حمل محموله هایی که از دریای سیاه بارگیری می شوند، سه برابر شده است زیرا صاحبان نفتکشها به دلیل ریسکهای امنیتی از این منطقه دوری می کنند.

اگرچه صادرات انرژی روسیه از تحریمهای آمریکا در امان مانده است اما بعضی از بانکهای اروپایی مانند ING Groep NV و رابوبانک، محدودیتهایی برای فاینانس تجارت کالای مربوط به دو کشور را آغاز کرده اند. سایرین هم با محدود کردن صدور اعتبارنامه برای محموله هایی که مبدا آنها از روسیه است، آسیب پذیری ناشی از این فعالیتها را کاهش داده اند.

آمریکا و متحدان غربی این کشور هنوز دسترسی روسیه به سیستم بانکی جهانی سوئیفت را محدود نکرده اند که به معنای امکان ادامه معاملات به دلار و یورو است.

به گفته پالایشگاهها و معامله گران، خریداران چینی وقفه کوتاهی را در پیش گرفته اند و منتظر شفافیت بیشتر در روزهای آینده هستند. شرکتها نمی خواهند در وضعیتی گرفتار شوند که هیچ انتخابی ندارند و باید پول بیشتری برای حمل یک محموله دهند یا گرفتار مسائل پرداخت شوند.

به گفته معامله گران آسیایی، خریداران چینی اوایل ماه میلادی جاری فعالانه گریدهای نفتی روسیه مانند اسپو و سوکول را از بنادر خاوردور روسیه خریداری می کردند. همچنین محموله های نفت اورال را خریداری می کردند که در دریای سیاه بارگیری می شوند زیرا اختلاف قیمت آن پس از فاصله گرفتن خریداران غربی از نفت روسیه، کاهش پیدا کرده بود.

سیکل تجارت بعدی گریدهای نفتی اسپو و سوکول از اواسط مارس آغاز می شود در حالی که گرید نفتی اورال با تخفیف بی سابقه ای عرضه می شود. گروه ویتول ۱۰۰ هزار تن نفت اورال روسیه برای تحویل به روتردام را هفت دلار و ۲۵ سنت کمتر از قیمت نفت برنت که قیمت پایه معاملات فیزیکی در اروپاست، عرضه کرد. نفت اورال روز سه شنبه در مزایده ای شش دلار پایینتر از قیمت نفت برنت فروخته شده بود و شش دلار و ۳۰ سنت تخفیف داشت که طبق اطلاعات گردآوری شده توسط بلومبرگ، بزرگترین تخفیف در ۱۱ سال گذشته محسوب می‌شود.

معامله گران اظهار کردند که پیش از تشدید تنشها در هفته جاری، این تخفیف ربطی به تنشها بر سر اوکراین نداشت. قیمتهای نفت در وضعیت بکواردیشن قرار گرفته اند که تحت آن قیمت روز از قیمت آتی بالاتر است و این وضعیت برای خرید نفت روسیه مطلوب نیست. همچنین نفت روسیه سولفور بیشتری در مقایسه با گریدهای نفتی دیگری دارد که در اروپا محبوب هستند و پالایش آن گرانتر است زیرا قیمت بالای گاز طبیعی، هزینه هیدروژنی که پالایشگاهها استفاده می کنند را بالا برده است. روسیه همچنین برنامه هایی طراحی کرده تا نفت اورال بیشتری را از بنادر غربی خود صادر کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، واردات گرید نفتی اسپو به چین در ژانویه به رکورد ۸۱۸ هزار بشکه افزایش یافت اما طبق آمار شرکت کپلر، پیش بینی می شود ماه جاری به ۵۲۹ هزار بشکه کاهش پیدا کند. چین همچنین از طریق خط لوله زمینی متصل به میادین نفتی در داکینگ، نفت اسپوی روسیه را خریداری می کند.